Jump to content
Hoop dat iemand me kan helpen. Na lange ziekteperiode weer op de motor. Echter tijdens 'pauze' heeft iemand met een bezemsteel m'n spiegel kapot gemaakt. Daar zaten 4 oranje ledjes in, die met de richtingsaanwijzers mee knipperden. Jaren geleden met iemand aangesloten, maar weet niet meer hoe. Zeker is: 2 x 2 ledjes per spiegel, per paar in serie aangesloten. Door krimpkous aan de goeie spiegel kan ik niet goed zien hoe. Mijn vraag is: moet de weerstand per 2 ledjes aan de min of aan de plus aangesloten worden?led.JPG.73e01f7fbf3b5a92c2a35f5d8306423d.JPG

Featured Replies

De grap is: het maakt niet uit waar de weerstand komt. Het belangrijkste is dat die in serie komt met de LED's zodat de stroom beperkt blijft. LED's hebben van zichzelf geen vaste weerstand waardoor ze doorbranden wanneer je er te lang 3V op zet. De LED's kennen hun grenzen niet waardoor de stroom steeds hoger wordt en uiteindelijk fikt die door.

Dus: ergens aan een pootje is voldoende.

"doorbranden als er te lang 3v op staat."

ja .. ongeveer 0.1 seconden... ;)

Het is handig om te weten wat de betreffende LED max aan stroom mag hebben. dan kun je wat makkelijker de weerstand uitrekenen.

(vroegah... op school... R=u.i... )

grt,

V

0,1 seconden? Heb je nooit een LED lampje met de pootjes op een CR2032 gedaan en vastgehouden? Dat gaat echt wel meer dan 0,1 seconde goed. Over de lange tijd gaat het fout, met een te hoge spanning zeker.