Jump to content

Het is denk ik, zo'n typisch postje om neer te pennen in de koffie"hoek" waar gelukkig niet de harde uppercuts vallen.

We doen het misschien wel allemaal of toch niet maar de meeste wel denk ik.

De motorgroet !

We voelen ons "" verbonden "" en groeten , elkaar om goeiendag te zeggen.

Ik doe het , meestal wel.

En meestal ben ik onderweg naar een rendez-vous waar ik op een bepaald uur moet zijn .

Maar zou je ook stoppen als een motard aan de kant van de weg zou staan met pech ?

Ook al heb je eigenlijk geen tijd om die persoon te helpen door hem ergens af te zetten , bijv een benzinestation om wat naft te scoren in een jerrycan en hem terug te voeren naar zijn motorfiets.

Edited by Mister Vogezen

Featured Replies

@Mister Vogezen mooie line up

in deze tegenwoordige tijd heeft een ieder een mobiel (06 )

om oa deze reden wordt er niet veel meer gestopt,

ik zelf stop te vaak ( volgens mijn vrouw) omdat je ook nooit de situatie kent, tegenwoordig

alleen echt op de vluchtstrook van een snelweg stop ik niet meer

die bekeuring voor onnodig stoppen is echt te hoog

ok moet dan ook gelijk toegeven, heb geen verstand plan de techniek, dus kan alleen aanbieden hulp te bellen of als ze de motor willen laten staan ?

ergens afzetten

ben benieuwd naar de reacties

:biker:

Zwaaien doe ik altijd: Terug!. Er komt kennelijk steeds meer verschil tussen motoren.

Buikschuivers zwaaien onderling, GS’en zwaaien zelden naar iets anders dan een andere GS.

(Let op: dit zijn constateringen en geenszins bedoeld als generaliserend of stigmatiserend!)

Verder ben ik niet kieskeurig, in nood help ik altijd, al is het maar met een belletje naar de ANWB.

Onveilige situaties meld ik altijd even.. Stoppen doe ik alleen op aangeven van buikgevoel…

Als “combat-medic” heb ik overigens altijd een uitgebreide Medic-set bij me.

732687C3-972D-44A3-AC42-04CA507A8264.jpeg.6c2b7d6e3ba4324e905bd177f2bab856.jpeg

Edited by Jan Koekepan

Bij een ongeluk stop ik (heb spullekes bij zoals reanimatie mondstuk, noodverband, etc.)

Bij pech liever niet op de vluchtstrook van de snelweg (zoals Henry al aangeeft €€€)

Verder eigenlijk wel altijd. Kan ook prima 5 liter peut vervoeren in een koffer, mits gewenst.

Zwaaien doe ik altijd, alleen niet op de snelweg bij eigen rijbaan en tegenliggers aan de andere kant van de midden rail.

Met het aantal motorrijders tegenwoordig op de weg blijf je aan het zwaaien.... Bij GS’en en Harley’s krijg ik wel een heule zware arm, en wil die nog wel een staken, net als bij groepen. Of in de Eifel, Sauerland, Harz e.d. gebieden, ‘s avonds krijg je je weizen dan haast niet meer omhoog, zowel getraind overdag...

Met diverse buikschuivers in het program herken ik wel wat @Jan Koekepan zegt, en stoppen doe ik op buikgevoel. Bij meerdere personen of overdag stop ik minder, dan diegene die in de schemerduister alleen op het fietspad buitenaf staat te kijken naast een motor. Ik denk altijd: hoe zou jij je voelen in zo’n situatie en zou je hulp willen hebben?

Wel eens 20 minuten naar huis gereden om een aanhanger te halen om een gestrand, onbekend, persoon te helpen en naar huis gebracht. Ik hoop dat een barmhartige samaritaan dat ooit ook eens bij mij doet, als ik daar zou staan...

Sorry, jongens dit zal u misschien tegenvallen maar ik zwaai zelden, om niet te zeggen nooit. Wel geef ik soms een teken met het hoofd of sla ik de grote lichten even aan. Kwestie van stoppen en hulp bieden zou iedereen moeten doen maar dan in alle veiligheid. Er is zelfs ergens een artikel die zegt dat het strafbaar is om iemand in nood niet te helpen. Dus ja, ik stop altijd, voor gelijk wie.

Mooi topic, ik zwaai graag, stoppen doe ik inderdaad op buikgevoel. Stond zojuist even in de polder mijn opzet ruitje bij te stellen en er stopte een blauwe 1100 om te vragen of alles goed was, iemand van hier? Dank daarvoor!

Altijd een fijn gevoel als een ander even checkt.

Ik zwaai in principe altijd, tenzij het voor mij op dat moment niet veilig is. Als het erg druk is en ik continu moet zwaaien, of als er te vaak niet teruggezwaaid is, verander ik van taktiek: dan wacht ik tot de ander groet, en groet ik terug. Als hij/zij niet groet, groet ik ook niet.

Als ik een motorrijder met pech zie staan, stop ik altijd om even te vragen of ik iets kan doen.

20190903_232307ZonderbenzineopdeA9.jpg.d41505fb4ce4e7e2a8dc7c020fe91bfc.jpg

Hier sta ik om half twaalf 's avonds zonder benzine langs de snelweg. Ik was toen graag geholpen door iemand met een jerrycannetje benzine...

Ik roep van te voren even over de communicator dat er een motor aankomt. Ik zwaai als dat veilig kan, m'n passagier nagenoeg altijd. Vind het ook een leuk gebruik.

Wat betreft stoppen; bij medische nood of ongelukken altijd uiteraard. Nood pakket in de Pan is klein maar alle beetjes kunnen helpen. Bij pech is het op buikgevoel en alleen bij een enkele motorrijder. Bij een groepje denk ik al snel "die redden het wel".

Groeten: Check

Stoppen: Check

Wijzen op ongeregeldheden: Check

Zo heb ik afgelopen week nog een motorrijder geattendeerd op het feit dat z'n motor lekte. Dit was bij een benzinestation, dus gelukkig niet onderweg. Bleek dat de beste man z'n tank te vol had gedaan, tot aan de rand van de tank in plaats van de rand van de vulopening. Via het overloopslangetje kwam de rest er uit. En dat met de huidige prijzen, €€€

Een aantal weken geleden stond er een auto voor mij bij de verkeerslichten. Licht ging op groen, auto bleef staan. Even een toetertje van mijn kant en daar gingen de handjes in de lucht. Auto was uitgevallen en wilde niet meer starten bleek achteraf. Ik ben de auto gepasseerd, heb de motor aan de andere kant van de kruising aan de kant gezet en ben terug gelopen. Zonder aarzelen samen met een andere passant de auto in de berm geduwd. Het was tenslotte spits, niemand zit te wachten op veel gedoe. De automobilist was niet blij met de situatie, wel met de geboden hulp. Partner was gebeld en onderweg naar de auto.

Geregeld druk ik ook tankklepjes dicht. Mensen die met te veel haast of onzorgvuldigheid zijn weggereden na het tanken. Soms ook een deur even openen en dichtdoen omdat die niet goed dicht zit. Automobilisten wijzen op kledingstukken, of delen daarvan, die tussen de deur geklemd zitten.

Als hij of zij alleen is stop ik onherroepelijk .Al is het maar voor morele steun.

Zal voor mij niet de eerste keer zijn dat ik iemand geholpen heb, en ook niet de laatste keer vrees ik.

Zou het zelf ook waarderen, dat ik ook geholpen zou worden.

Ik groet mééstal altijd, behalve ...aan een bepaalde soort motards en dat zijn die met iets als BM....dinges, dat zijn precies allemaal motards met ne dikke nek de méésten zeggen of zien u nog niet ééns passeren !

Als ik een motard ergens aan de zijlijn zie staan dan kan ik dat bijna aflezen op zijn gezicht dat er iets scheelt en als ik kan dan bied ik hulp .

Edited by Max

Ik ben laatst met mijn auto op de vluchtstrook gestopt voor een gestrande motorrijder.

Naar aanleiding van dit topic heb ik me gerealiseerd dat dit niet mag en dat de boete € 400,- is - de volgende keer stop ik toch maar niet meer en laat ik het aan hulpdiensten over.

Op andere wegen hangt het van de situatie af maar ik ben in principe wel een 'stopper'.

Ik zwaai ook naar iedereen, ik matig me geen oordeel aan over anderen.

Juist ook naar motoragenten - dat zijn ook motorliefhebbers, ze zitten op die motor omdat ze ook van motorrijden houden.

Zwaai naar iedereen op de motor. Krijg niet altijd het gebaar terug. Altijd wel een mooi moment, jij zwaait en de ander niet. Benieuwd wat er dan in menig motorhelm verbaal geroepen wordt :).

Helpen vind ik bijna een plicht maar het moet wel veilig kunnen.

Heb trouwens ooit in 1988 in de Ardennen langs de weg gestaan met pech. In dit geval een auto Ford Capri 2 l 6cilinder.

Van niemand hulp gehad, werd wel driftig getoeterd en gezwaaid. Iemand van hier?

Grapje herenYahoo:

• 4 weeks later...

...

Naar aanleiding van dit topic heb ik me gerealiseerd dat dit niet mag en dat de boete € 400,- is - de volgende keer stop ik toch maar niet meer en laat ik het aan hulpdiensten over.

...

Dat is niet correct. Het rijden over de vluchtstrook is €400, het onnodig stilstaan waar de overtreding eigenlijk onder valt "slechts" €250 ;-)

In mijn ervaring gebeurd dat bij dit soort situaties eigenlijk alleen, wanneer een bestuurder gevaarlijk handelt of stopt terwijl er een duidelijk teken gegeven wordt om door te rijden.

Zwaai bijna altijd, ook op de gele boxert :cool: :nono::Lol:

Privé rijdend: Stoppen om te helpen, alleen als het veilig kan en zoals meer zeggen, afhankelijk van de situatie