Jump to content

Hoi allen,

Vanwege groot onderhoud staat op dit moment mijn tank los in de schuur. Gelukkig hebben we geen deur tussen huis en garage, want er hing een flinke benzinelucht...

Maar goed, toch maar eens kijken of er niet iets lekt. Bleek dat benzine via het filter naar buiten wordt gedrukt. Ik heb dus tijdelijk de slang van het filter afgedopt, maar de benzine werd nog steeds met vrij veel kracht naar buiten geperst via deze provisorische oplossing. Op zich niet zo heel raar, want de tank bouwt natuurlijk druk op door verdamping van benzine. Echter, ik ging er (naief) vanuit dat de tank wel wordt ontlucht via de tankdop (er zit immers zo'n slangetje aan). Nu ik de tankdop een kwartslag heb losgedraait is het lekken via de benzineslang opgelost.

Mijn vraag aan jullie: Zit er een 1-weg klep in de tankdop? Wel lucht naar binnen ter voorkoming van een vacuum, maar geen benzinedampen naar buiten t.g.v. overdruk? Ik kon er op het internet niet zoveel over vinden...

dank voor de reacties alvast!

Odie

Featured Replies

Helaas weet ik er niet veel van, maar mij is ooit verteld dat je de tankdop wel in de juiste stand moet zetten (zie de pijltjes)

Heb je daar iets aan?

• Author

@Henk2511, tankdop vertoont het overdruk probleem als het pijltje in de "goede" stand staat.

@GeSp, dank voor de link! Ik had wel op het forum gezocht maar blijkbaar niet met de goede termen. Ik ga de tankdop eens even bestuderen...

Oja, dat was dat topic waar mijn vrouw binnenkwam, wat ik aan het doen was ;-)

Maar goed het antwoord is gegeven denk ik. pijltje op de tankdop richting stuur en het werkt zoals het hoort. Andersom krijg je de door jou aangegeven gedoe.