Jump to content

Een hele goede morgen mede Pan leden,

Gisteren was ik tijdens het mooie weer een ronde rijden met als startpunt Luik doorlopend tot Luxemburg en terug. Een aanrader! (GPX bestand in bijlage)

Je staat met een groep, waarbij de ST1300 vooraan staat op een kruising. Je wil weg rijden en plots, krijg je dit niet voor elkaar.. Terwijl de anderen je aankijken en denken er komt niks aan? Sta ik het pendaal in te duren om hem de 1e versnelling in te krijgen. Uiteindelijk ging hij erin toen ik de koppeling op liet komen.

Beschrijving:

Niet constant,

Warme motor

Soms is schakelen van 2 -> neutraal, of 1--> neutraal ook lastig.

Ik heb het idee dat als dit voorkomt, het schakelen van 2 --> 1 ook lastiger gaat (Maar dit moet ik een volgende rit checken)

Geen problemen op- en afschakelen 2-3-4-5.

Koppeling op laten komen helpt om hem in 1e versnelling te krijgen

Motor heeft recent een kleine beurt gehad

Motor:

ST1300 '06

Ik heb geen ervaring met andere ST1300'ers en mijn vraag is of dit "normaal" gedrag is van een ST1300?

---------

Route rondom Luik AKA Liège

1622447408675.thumb.png.a2849903d3b394478fc4f904527309fc.png

Seraing_to_Stoumont_-_unpaved.gpx

Edited by Christjeeh

Featured Replies

Klinkt mij een beetje als een koppeling waarvan de veertjes wat lam zijn. Of de platen wat blijven hangen. Kan natuurlijk ook de afstelling zijn of de olie die gebruikt is.

Komt ook op andere motoren voor, (ook bij nieuwe), idd soms even de koppeling iets laten opkomen dan klikt de eerste versnelling in.

Om dit te voorkomen is het te proberen, of gwn doen *, om bij de laatste beweging net voordat je stil komt te staan de eerste versnelling erin te 'drukken'. Je voelt dan vanzelf het punt waar de versnelling erin klikt.

* ook slim want dan kun je nl altijd gelijk door als licht op groen gaat of door iets in de situatie je dwingt op gelijk snel weg te rijden

Komt het vaak voor en gaat het echt niet zo eenvoudig als beschreven dan verder kijken, zoals PandaBlack aangeeft.

• Author
Bedankt voor jullie reactie. Bij mijn volgende rit ga ik het extra in de gaten houden. Ook zie ik dat in november 2019 de koppelingsvloeistof is vervangen. +-1.5jaar geleden. Dus dit mag ook wel weer!
Hoewel het goed is om je rem- en koppelingsvloeistof regelmatig (om de 1 à 2 jaar) te vervangen zou je na 1,5 jaar geen problemen met je vloeistof moeten hebben. Ik denk niet dat de oorzaak dus daarin te vinden is. Hoe lang zit de motorolie al in het blok ?
  • Author

De motorolie is 1 maand en 1200km geleden ververst. Dus dit zou goed moeten zijn. 10w40.

Ik begin als eerste met de vloeistof, erna door met de stangen!

Volgens mij is dit een kwaaltje van Honda.

Ik heb er ook wel eens last van. Destijds met lessen ook.

Mij is geleerd om in de laatste meter dus als je bijna stilstaat naar de eerste versnelling te schakelen.

voordelen:

1e: je kan meteen wegrijden als dat nodig is.

2e: de transmissie schakelt vlot en soepel naar de 1e versnelling.

Eens met Lucky Luc. Verwacht er alleen niet al teveel van, want de koppelingsvloeistof is 1,5 jaar geleden ververst en kan dus nog niet écht slecht zijn. Toch de vloeistof verversen want het kan zijn dat er een beetje lucht in zit, waardoor je misschien teveel vrije slag in je hendel hebt en de koppelingsplaten niet helemaal vrijkomen. De slave bij een 1300 reviseren/schoonmaken is best wel een dingetje. Lastig bij te komen, maar niet onmogelijk ....

Ik heb het ook eens voor gehad en heb dan de leiding van de koppeling ontlucht sindsdien geen problemen meer.

Probeer het eens is een kleine moeite en bespaart je veel ellende en frustraties makker.

Ik heb nu juist is effe de bakjes vd koppelingsvloeistof en remvloeistof open gedaan

Zo ziet mijn vloeistof eruit na 1000km en een maand in mijn bezit.

Wat vinden jullie hiervan?

20210609_150928.thumb.jpg.d9a8e4bdf0a63b286389099ecbb55d42.jpg

20210609_150743.thumb.jpg.8e75cddb528f56a3f0f4ae8413349a54.jpg

Hmmm, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het vervangen van die vloeistof je probleem gaat oplossen, máár: zo donker als deze vloeistof is na 1 maand vind ik raar.

Is de vloeistof de vorige keer echt vervangen of heeft een goochemerd alleen het reservoir leeggehaald en aangevuld met verse vloeistof waardoor er dus nog een hoop oude vloeistof blijft zitten ?

Ik vind het echt raar dat die vloeistof na zo'n korte tijd al zo verkleurd is.

Toevallig heb ik gisteren de remvloeistof vervangen van een andere motor die al 7 jaar stilstond. Bijgevoegd de foto's van de oude en de nieuwe vloeistof. Zo helder is nieuwe vloeistof en na 1 maand zou ik niet verwachten dat die al zo donker is als bij jou.20210609_191410.thumb.jpg.bf7d16f161ccff81ccaa4244941df8fc.jpg

20210609_191809.thumb.jpg.9551bc95f3204b9d964915d60c03836a.jpg

Toen ik vorige zaterdag binnenging voor een ander probleempje (voorvork) meldde ik dit. Dat dat door een collega motorijder was opgemerkt en dat het opportuun is om deze te vervangen en waarschijnlijk ontluchten.

De man van de garage zei me dat dat niet nodig was, dat die nog in orde was. Toch aangedrongen, maar ja ... hij is niet direct onder handen genomen dus weet ik niet wat ze juist hebben gedaan en niet gedaan.

Toen ik hem terug ging afhalen, zei hij me dat alles perfect in orde was. Ik vroeg hem naar de vloeistof of er naar gekeken was.

Zijn antwoord was, dat zag er allemaal goed uit. Als ik het dan opendraai en dan bekijk hoe het er uitzag heeft ie niets gedaan tov zaterdag.

Buiten dan die voorvork (al begin ik daar nu ook sterk aan te twijfelen natuurlijk).

Heeft er iemand hier op het forum ervaring met moto Goossens? Het internet afschuimend kom ik eigenlijk allemaal redelijk positieve feedback tegen.

@elmo tsja dat is ook hetgeen in mijn hoofd speelt ... het enige dat me nog weerhoudt is dat ik nog 11 maanden garantie heb bij deze garage.

(Op zulke momenten wilde ik dat ik wat assertiever was :( )

als jij vraagt deze olie te vervangen , moet hij deze vervangen !! eerlijk op 15 minuten is dat toch gedaan en ben je zeker dat hij goed is . ik heb een toestel dat je in de olie dompelt en je ziet direct de kwaliteit van de olie rood , oranje , groen . ik meende dat het maar een kleine 20 € koste en je hebt er levenslang plezier van . trouwens de olie in uw bakje is veel te donker maar moet licht gelig zijn zoals op garfields foto .. maak eens een ritje richting koersel dan vervang ik je deze tegen prijs van de olie

@marccc en waar in Koersel moet ik dan wezen?

Morgen ga ik terug naar garage en ga ik dit vragen. Naar mijn mening zou hij dat zelfs gratis moeten doen, daar dit volgens mij en nog een paar andere collega motorijders niet deze kleur kan hebben na zelf een maand in bezit te hebben en pakweg 1000km gereden te hebben.

adres via PB

ik weet persoonlijk dat op verschillende plaatsen de olie uit het potje word gezogen en mooi uitgekuist

en daar nieuwe olie in en niemand die het ziet

bv bij de remmen spaart men zo veel tijd uit