Jump to content

Heren,

In het manual staat een niveau aangegeven voor de voorvorkolie voor ik zie niet of de demperstang in of uit geschoven is bij de meting.

Wat moet het zijn?

Verder over de stand vd veer, ik heb argumenten gehoord voor "tapered end" up enevenveel voor tapered end down.

Wat zijn de hier de meningen?

Screenshot_2021-05-29_16-56-32.png.c1f825565405cd0c594b78a3d643b3c5.png

Featured Replies

• Author

Ja dat klopt maar dan is er nog de demperstang. Moet die ook ingeschoven worden of juist niet, het scheelt 5 mm.

Met de veer erin komt het aardig in de buurt van nul lucht volume in ingeveerde toestand.

• Author

@Lucky Luc Bedankt sorry voor de late reactie.

Ik twijfel over de juistheid hiervan. Zo ongeveer alle youtubers monteren ze andersom en de theorie -ivm het gewicht- is discutabel.

Op mijn brommer zaten ze dus ook andersom.

Kan jij aangeven waarom ze in een bp stand moeten zitten?

Ga er maar vanuit dat Honda het goed heeft en zo heeft ontworpen...

Youtube/TicToc e.d. is leuk voor tienermeisjes (no offence), zit totaal geen niveau achter...

Bij het ontwerp neemt Honda dit wel degelijk mee, duizenden slimme koppen werken eraan om een motor te ontwerpen en bouwen, volgens het inzicht van de fa. Honda, waarbij alles is afgestemd (overigens wel op een gemiddeld persoon, wat duidelijk geen Nederlander is).

Een gemiddeld 'kijkbuismensje' komt niet veelal niet verder dan zijn tuinhuisje, en wat gepruts... (wederom no offence, er zijn er zat die prachtige dingen maken wat ik niét kan, maar de theoretische benadering ontbreekt veelal).. Voorbeeld van deze generatie is het gepruts met 'bobbers', 'café racers' en andere monsterlijke gedrochten (al dan niet met ontworpen door iemand met een knotje in je haar, in het dagelijks leven influencer of zo... Sorry, ik schiet door geloof ik..:rolleyes:

Youtube heeft wel als voordeel dat er soms mensen zijn die 'hacks' hebben zodat het (de)monteren makkelijker gaat, of sneller t.o.v. de officiële procedure.

Overigens, deze discussie wordt ook deels wel in stand gehouden door de diverse firma's.. Hyperpro geeft bijv. een standaardfolder uit voor een RSU, die uitgaat van het meest aantal windingen naar beneden, terwijl in het officiële WPHB soms het andersom gemonteerd moet worden.

Bij sommige modellen geeft Honda het ook gewoon aan in het specifieke WPHB.

Ik monteer altijd conform de WPHB methodiek, en wel om bovenstaande redenen..

• Author

@Oooosterling, bedankt voor je complimenteuze reaktie.

Klinkt een beetje als - dat is ontzettend stom -no offence- :-)

Of youtube uitsluitend nitwits toelaat, waag ik te betwijfelen, zo lang het maar niet over Corona of geneesmiddelen gaat laat Youtube voor zover ik weet nog steeds feitelijke informatie toe en dat Honda blunders in meer dan 1 handboeken heeft staan weet ik uit ervaring.

Dat Hyperpro het tegenovergestelde van Honda aangeeft, betekent dat Hyperpro meer iets voor tienermeisjes is?

Ik had graag een motivatie gezien en begrijp ik je nu goed dat Honda het voor andere modellen andersom voorschrijft?

If so dan doet mij dat vermoeden dat er 1 versie fout is.

@Edmund , hahahaha (ik vat de eerste zin op als sarcasme).. Begrijp me niet verkeerd, ik val je (hopelijk) niet persoonlijk aan, noch hoop ik dat je het persoonlijk opvat op het punt van joeptoep.. Het is wel zo dat iedereen iets kan posten, en dat waarheid en hetgeen wat wordt uitgedragen op dat kanaal (of het wijde web), nogal eens tegenstrijdig zijn..

V.w.b. Hyperpro, dat zijn geen tienermeisjes (tenminste die keren dat ik er rechtstreeks mee te maken gehad heb, anders waren de contacten wel warmer ;-) ), dat is iets te kort door de bocht. Ik constateer echter wel dat in niet alle gevallen de algemene folder van hyperpro de lading dekt voor een specifiek merk of model, en dat (mijn) voorkeur wel degelijk ligt bij de originele WPHB. (algemene folders versus specifieke boeken gemaakt voor het specifieke model).

Ook daar kunnen fouten inzitten (dat klopt zeker en inderdaad), echter naast een WBHP gaf Honda in het verleden ook servicebulletins uit (bij mijn weten nog steeds voor de professional (lees dealer), als aanvulling op het WPHB) die dit soort fouten herstelden. Een mooi voorbeeld ervan is de bevriezende carburateurs bij de eerste serie ( '90) Pan Europeans, hier is een servicebulletin voor geweest om het op te lossen, bij het reguliere onderhoud, onder de noemer van een terugroepactie, modificatie e.d...

Het laatste is echter weinig tot niet te vinden op 'het net', een WPHB kom je nog wel eens tegen.

Ook worden de WPHB nog wel eens herzien, bijv. voor een cbr 900 (fireblade) zijn minimaal 5 originele WPHB uitgegeven in 10 jaar, ik denk dat het aantal voor dat model (fireblade serie) inmiddels op ca. 15 zit (maar dan moet ik even in een werkplaatskast gaan kijken)...

Wat ik wel zeker weet, is dat de 'tightly coils' bij een RC36 of SC 24 bijv. naar beneden moeten worden gemonteerd, de technische motivatie waarom dat gedaan is ontbreekt mij eigenlijk gezegd, maar het is zeker niet ongewoon. Waarom het ene model lineaire vering heeft bij uitlevering, en een ander model een 2 traps lineair is ook een kwestie van de doeleinden van een ontwikkelde motorfiets..

• Author

@Oooosterling, Ik neem het lichthartig tot me.

Als techneut kan ik geen enkele reden bedenken waarom de veren bij model X met de korste windingen naar beneden zou moeten en bij

een ander model andersom. Nog even afgezien dat ik niet denk dat iemand het verschil gaat merken tijdens het rijden.

Ben wel benieuwd naar de motivatie van eoa.

Ik haal de vorkpoten altijd volledig uit elkaar en was deze grondig.

En meet de veren en de olie die er in moet altijd na, want het nameten van de luchtkamer is niet voor 100% betrouwbaar.

Kijk en meet na van de vorkolie hoeveel dat er in moet, dan ben je ook zeker dat ie er inzit.

Gebruik ook alleen maar originele Honda keringen.

Dit zijn hier op de foto's originele Honda veren.

De vorkpoten hier op foto zijn van de ST1300.

img_1487-jpg.41684

img_1483-jpg.41686

img_1510-jpg.41687

• Author

@marc pan

Netjes hoor, alleen over de olie, het enige wat voor de werking van belang is, is juist die luchtkamer.

Het boeit verder niet hoeveel olie er echt in zit. Hell, ik heb net ijverig een spreadsheet in elkaar geknutseld, speciaal om iets zinnigs te kunnen zeggen over de luchtkamer. Scheelt hopelijk een hoop trial en error. Correct me if I am wrong

• Author

Ach, Honda zegt 62mm, fabrikanten van vervangingsveren -volgens zeggen- 180 mm en experimenteerders doen op goed geluk zomaar

4 cm minder in gaan proberen en dan 8 cm minder en dan weer wat anders. Een berekening geeft een beetje idee wat er gebeurd met

meer/minder olie. Bij mijne zat er veel te weinig olie in ( standaard veren ) en logischerwijze zat ik zo op de bodem vd veerpoot.

Ik zit op olie te wachten maar het gaat vast een heel stuk beter worden dan het was.

• Moderators

Tis geen hogere wiskunde of zo ......doe wat honda schrijft,dat is goed, zelfde hoeveelheid iets dikkere olie is lees harder.

Bv hyperpro schrijft andere maten voor dit heeft met hun veren te maken staat allemaal op de doos.

• Author

Tis geen hogere wiskunde of zo ......doe wat Honda schrijft,dat is goed, zelfde hoeveelheid iets dikkere olie is lees harder.

Bv hyperpro schrijft andere maten voor dit heeft met hun veren te maken staat allemaal op de doos.

Klopt het is simpele wiskunde. Wat Honda doet is overigens niet goed want iedereen zet er een setje hyperpro's in en diegenen die dat niet doen klagen over het beroerde veergedrag. Ik heb geen ervaring met af fabriek, alleen met mijn 2e handsje. Zat op de bodem vd vering, en demping is veel te hard. De "sag" is ver buiten de normale waarde.

Voordat ik er andere veren in ga zetten ga ik eerst de standaard spullen een beetje in de normale waardes zetten.

Dus, busjes op de veren, VEEEEL dunnere olie en een educated guess voor het olie niveau. Denk een paar mm minder, geen centimeters of decimeters.

• Moderators

Dat klopt ook tiesemans........alleen word er wel eens vergeten dat de originele veren ook al 20 + jaar oud zijn.

Ikzelf had eerst 15w met originele set up vond ik te hard toen 10w met originele set up was prima.

Hyperpro is orgineel dacht ik 20 sae daar heb ik 15 sae gebruikt.

• Author

Update, een eerste proefrit gemaakt na 20 mm busjes op spacers en dunne olie 3 mm minder dan Honda voorschrijft.

Vering werkt nu, putdeksels rij ik nu overheen zonder daverende dreum en drempels worden zonder problemen genomen.

Motor valt niet meer de bocht in.

Misschien nog wat fine tunen maar ik ben tevreden met de vooruitgang.

marcpan , er zijn merken van dichtingen die een dubbele lip hebben en de helft goedkoper dan die van honda ( honda koopt ze ook maar aan )

en om 100% juist te werken de juiste hoeveelheid olie erin + wat extra en dan pompen dat de lucht eruit is .

dan de luchtkamer meten met speciaal gereedschap en te veel olie er terug uitzuigen . tot de juiste luchtkamer ....

velen vervangen de veren omdat die van honda te zwak zijn , maar denk eraan dat bij sommigen de veren van 1991 zijn . en wees eerlijk de olie word niet veel vervangen dat ruik je goed als de tube open gaat

@marccc klopt dat de vorkolie al na +/- 2 jaar echt stinkt, wat de dichtingen betreft, daar doet iedereen mee wat ie wil.

Ik gebruik nog alleen van Honda, daar wil ik niet mee zegen dat er geen beteren bestaan. Maar er zijn er die ze Alie bestellen waar ik dan mijn bedenkingen over heb. Ik beschreef alleen hoe ik de dichtingen en olie van de vorkpoten van de ST 1300 vervang.