Jump to content

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de 40 amp dynamo erin kan kantelen?

De oude dynamo 28 amp was overleden, heb van het weekend bij no nick een 40 amp exemplaar opgehaald. Aparte stukje met tandwielen zit erin, maar krijg de dynamo er met geen mogelijkheid ingedraaid/gekanteld.

Heb t filmpje op youtube gezien, maar lijkt alsof ik ergens wat ruimte mis.

Groot enkel gat eerst naar beneden komt ie niet verder dan haaks erop, draai ik m een halve slag met de enkele aansluiting naar boven kom ik wel tot een graad of 45, maar kom niet verder.

Wat doe ik verkeerd?

Fiets is van 1992.

Featured Replies

• Author

Het eerste filmpje kende ik nog niet. Het 2e wel. 1e was een stuk duidelijker.

Feit blijft dat ie er nog steeds niet in wil.

Bij de 28A versie heb ik ook het achterste gedeelte wat vastzit met de inbusbouten (het stuk waar alle koperen wikkelingen in zitten) eraf moeten halen om m eruit te krijgen.

Moet dat met de 40A ook?

De 40A is anders opgebouwd en het enige wat er eventueel af zou kunnen is volgens mij een beschermkapje wat vast zit met 3 kruiskopjes.

Zijn er veranderingen in het frame doorgevoerd nadat ze de 40A als standaard hebben ingevoerd (95?)

Mijn fiets is van 1992.

[automerge]1622395486[/automerge]

Heb je schuine tandwielen uitgelijnd met zo’n splitpen? Anders krijg je die er nooit in he. Er zijn hier mensen op het forum die met zo’n 40amp rondrijden dus passen moet die sowieso!!
  • Author

@Erwin1100 En als je die twee nu eens naast elkaar legt, zit er dan veel verschil in ?

Tussen een 28A en 40A? Kan ik straks kijken. Opbouw van beide dynamo's verschilt nogal. 28A is een echte motordynamo met het draaiende stuk vast aan de tandwielen en vervolgens een kapje erover waar alle wikkelingen in zitten.

40A is meer een autodynamo, klein asje waar de complete dynamo opgezet word.

@frankie natuurlijk rijden er rond met een 40A, deze was standaard na 1995 als ik me niet vergis. Asje met tandwielen zit erin, de dynamo zelf past niet tussen het frame door. Ik mis daar iets van een centimeter in de hoogte om m erin te kunnen draaien.

Het 2e filmpje heb ik heel vaak bekeken, zelfs voordat ik begon en zag eruit alsof het goed te doen was.

Het 1e filmpje is wat duidelijker, maar vervolgens zelf erin draaien wil bij mij niet

Vandaar ook de vraag of er verschil zit in het frame van voor en na 1995.

Ik hoop dat t zo een beetje fatsoenlijk weer word, dat ik de kinderen naar de speeltuin kan jagen en dat papa wat tijd heeft om te gaan puzzelen.

Inmiddels is het ruim 5 weken dat ik niet meer op de pan heb gereden en dat is voor mij een (verkeerd) record sinds de aanschaf.

Stuur eens een bericht naarPanman 1100,webster of minibenz die gaan je kunnen helpen maar blijkbaar heb je een adaptor-ring nodig om hem passend te krijgen en langere bouten.

Tik in de zoekbalk rechtsboven eens alternator in er staan wel berichten tussen die je kunnen helpen.

succes ermee

• Author

Alles is aanwezig, compleet overgenomen van no nick. Inclusief langere bouten en stukje electronica wat nodig is om het te instaleren

Adapterring zit erin, dynamo door het frame erin past niet.