Jump to content

Featured Replies

Keggen plaats je tussen de ruit en de bevestigingsplaten. Omdat ze 'toe' lopen, komt de ruit in een schuinere stand te staan. Dit schijnt het 'wobbelen' tegen te gaan bij hogere snelheden, een kwaal waar de eerste serie 1300's mee kampt.
Die van mij was van 2009 had ook wel last van en (vooral met topkoffer ), kwaal van de st1300 ,schijnt dat deze keggen het probleem gedeeltelijk oplossen.

Met de Pan uit 2006 geen “wobbeltje” gehad, zowel met de Tinted Shorty als de hoge ruit.

Geen verschil met of zonder topkoffer. Snelheden tussen 2 en 210 km/u.

De illustere en legendarische “wobbel” nooit kunnen ontdekken…

Toch raar hoor dat het bij de ene Pan wel voorkomt en bij de andere niet. Bij de huidige maximum toegestane snelheden heb je deze dingen niet meer nodig. Ook niet in Duitsland, want daar zijn nog maar weinig snelwegen waar geen snelheidslimiet geldt.
Of het nou mag of niet, dat soort snelheden zou je sowieso niet moeten willen rijden, maar aan de andere kant is het ook zo, zo'n 'wobbel' zou ook niet moeten voorkomen bij een motor van dit kaliber. Eerlijk gezegd, tuurlijk heb ik ook wel eens voor korte afstand het gas opengedraaid, maar maximaal proberen heb ik nog nooit kunnen doen. Of mijn motor nou max. 200 aantikt of 220, zal mij een zorg zijn! Van een serieuze 'wobbel' heb ik nooit iets gemerkt, wel dat de motor bij hoge snelheden iets onstabieler wordt, maar dat vind ik niet vreemd met een volle kuipmotor, koffers en topkoffer.

Het wel of niet wobbelen, een vreemd fenomeen. Het is niet raar dat de ene fiets het wel doet en de andere niet.

Er kunnen namelijk vele factoren een rol spelen bij dit fenomeen dat spookachtig lijkt te zijn..

Wegdek, banden, luchtdruk in de banden, afmeting van de ruit, plek waar je zit op de motor, etc, etc…

• Author

Ik heb ze er zelf opgezet omdat ik een "'naar" gevoel achter mij kreeg, een onstabiele motor..met de topkoffer erop.

Heb ook een groter scherm op mijn 1300 zitten, misschien zou dat ook de oorzaakkunnen zijn,

daarom heb ik toen de keggen aangeschaft, en het nare gevoel was verdwenen, tis voor mij een goed beslissing geweest.

Het raam ligt nu ind behoorlijk platter, wat de stroomlijn dan weer bevorderd.

En als info: de keggen zijn ontwikkeld door een bedrijf uit Heerhugowaard, die opdracht had gekregen, meende van de politie, om te onderzoeken of er iets te doen was aan de onstabiele politie motoren op hoge snelheid.

Hiervoor hebben ze veel getest op de afsluitdijk, op politiemotoren.

Als ik het fout heb, hoor ik het graag.

Nogmaals, wat voor de een werkt maakt dat nog geen oplossing voor allen..

Er zit al zoveel verschil in berijders, lang, kort, dik, dun, breed, smal….

Elke aanpassing verandert de geometrie. De motoren van de kit zijn geen vergelijk.

Die hadden een half zadel, met achterop communicatie apparatuur.

Ook weer een “significante” verandering van de geometrie.

Honda heeft een goed product geleverd, daar hoef je niets aan te verbeteren.

Alles wat we er op en aan schroeven en versleutelen is leuk voor de hobby.

Dat leidt dan tot een verrijking voor de sleutelaar en dat is prachtig!

Vooral doorgaan met genieten en aanpassen en rijden, maar denk aan de glimmende kant.

BF11FAA3-E827-41EC-B0A6-4437AE8C7D66.jpeg.4f793b5ea3036b66cec5676578a8b6ce.jpeg

• Author

Columbo schreef; Geen ervaring met keggen op onze BMW politiemotoren.

Ze zijn dan ook ontwikkeld voor de st 1300 hé.. ;)

Speedwobble, had een goede naam geweest voor de SuzukiGS850 hahaha, dat ding ging al wringen bij 80, laat staan op volle snelheid....maar gek en jong als ik was, vriendelijk kwispelen met z'n achterkantje noemde ik 't... gaan !! Wink:

Echter wanneer ik het nu op een Pan pas leuk gaat vinden als de auto's die ik gaat inhalen op me afkomen als tegenliggers ben ik denk ik voor de verkeerde model gegaan....

PanEuroplane.jpg.90e090adcdf818962072a2ddce7ffd93.jpg

Ik weet niet of het wel of niet helpt. De keggen heeft de vorige eigenaar gemonteerd. Ik heb wel > 200 km/uur gereden (in Duitsland, waar het mocht :angel-animated-emoji:).

Gewoon met gevulde beautycase achterop en zijkoffers volgeprakt met troep spullen voor onderweg. Geen wobble of zo, gewoon strak als een snaar rijden. Ik hou de keggen er dus gewoon op.

• Administrators

Ik zat even te sneupen bij Boonstra motorparts en kwam een stel keggen tegen voor onder de ruit, destijds bijzonder populair voor de 1300.

Ik rij er al jaren mee, en deze zijn niet duur, als je weet dat ik er destijds iets van €175,= voor heb betaald..

Honda ST1300 Pan European (ST1300 ST1300A) Kuipruit Steun | Boonstra Parts

Waar zijn de tijden gebleven dat een setje keggen niet eens te koop aangeboden kon worden en eer het zover was er al minstens twee nieuwe wannabe-eigenaren stonden te trappelen? :D Ik heb ze en ik hou ze, da's zeker! Een 1300 wordt er behoorlijk stabieler van, ook goed merkbaar onder stevige zijwindcondities.

Overigens staan in die advertentie van Boonstra géén keggen. Dat zijn covers voor de geleiders; kunststof afdekkappen voor voor en achter de ruit. Een setje Bakker keggen gaat maar zo voor €200; Boonstra weet dat ook wel en doet ze echt niet voor €40 weg! ;)

Ik heb de indruk dat Boonstra inmiddels een aanpassing heeft gedaan. Want aanvankelijk zag ik in de link van Wim toch echt de keggen die ik gisteren heb opgehaald. Mijn keggen vind je nu niet meer op de site, ook niet door het artikelnummer in te voeren.

Ik zie het iedereen over keggen hebben maar de link in de opingspost gaat over een paar "covers". Dit zijn gewoon plastic kapjes over de metalen beugels waar de voorruit mee vast zit. Bovendien zitten de schroeven niet in de ruit zelf maar in deze plastic afdekplaatjes die de ruit tegen de metalen beugels trekken.

Ik kan me niet voorstellen dat deze kapjes het wiebelen van de motor voorkomen of verminderen. Deze kapjes zijn puur "for the looks".

• Author

Ik krijg de indruk dat jij ze hebt gekocht Raaipan?

@ Nosegear, Ik weet écht wel wat ik gepost heb hoor, de échte Bakker keggen...... ;)

Alléén wist Boonstra wel wát hij in de handel had? ik heb mijn twijfels, mede door de prijs.....

Ik heb inderdaad een set keggen gekocht bij Boonstra. Als dit het enige paar was dat in voorraad was, dan heb ik dus DE keggen gekocht. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Boonstra een aanpassing met deze advertentie op de site heeft gedaan.
  • Author

Gefeliciteerd met je aankoop, je zal hopelijk het verschil gaan merken.

Dan kan hier een slotje op?