Vandaag een tochtje gemaakt van zo,n 200 km, mn Pan schakelde zoals altijd, soepel en trefzeker. ( 42 dzd km op de klok ) Onderweg diverse en enkele stevige regenbuien op de kop gehad. Na 80 km en behoorlijk nat geworden een koffie en broodjes stop gemaakt. Na 45 minuten weer op de Pan gestapt en ik bemerkte dat de eerste 3 versnellingen moeizaam gingen. Het leek alsof mijn schakelpedaal in kauwgum zat. In plaats van direct en met een lichte tik door te schakelen, moest ik wat meer kracht zetten en het schakelpedaal ging zwaar, alsof er een vertraging in zat. Toen door naar 4 en 5, geen probleem, terug naar 4, geen probleem. Terug naar 3..... niks noppes nada. Het pedaal wilde niet naar beneden en dus ook niet in 3 of lager. Weer door naar 4 en 5, geen probleem, terug van 4 naar 3 niks.... Panneke gestopt, motor uit en met de 4e versnelling ingeschakeld op de bok gezet. Met de hand gemorreld aan het versnellings-pedaal. Niet naar de 3. Toen geschakeld met wat draaien aan het achterwiel. En ineens kon ik doorschakelen naar 3, 2 en 1. Motor aangezet, nog op de bok, en alle versnellingen van beneden, 1, 2, 3, 4, 5 laten gaan en v.v. geen probleem en soepel als altijd. De rest van de toertocht afgemaakt en Panneke schakelde als altijd, soepel, trefzeker en alle versnellingen werkten mee. Heel raar en snap het ook niet. Klinkt dit bekend ? Lijkt me niet. Rij al 12 jaar Pan en heb ze ook beroepsmatig gereden, maar dit nog nooit meegemaakt......