Jump to content

Tijdelijke uitval 3 versnellingen.

Vandaag een tochtje gemaakt van zo,n 200 km, mn Pan schakelde zoals altijd, soepel en trefzeker. ( 42 dzd km op de klok ) Onderweg diverse en enkele stevige regenbuien op de kop gehad. Na 80 km en behoorlijk nat geworden een koffie en broodjes stop gemaakt. Na 45 minuten weer op de Pan gestapt en ik bemerkte dat de eerste 3 versnellingen moeizaam gingen. Het leek alsof mijn schakelpedaal in kauwgum zat. In plaats van direct en met een lichte tik door te schakelen, moest ik wat meer kracht zetten en het schakelpedaal ging zwaar, alsof er een vertraging in zat. Toen door naar 4 en 5, geen probleem, terug naar 4, geen probleem. Terug naar 3..... niks noppes nada. Het pedaal wilde niet naar beneden en dus ook niet in 3 of lager. Weer door naar 4 en 5, geen probleem, terug van 4 naar 3 niks.... Panneke gestopt, motor uit en met de 4e versnelling ingeschakeld op de bok gezet. Met de hand gemorreld aan het versnellings-pedaal. Niet naar de 3. Toen geschakeld met wat draaien aan het achterwiel. En ineens kon ik doorschakelen naar 3, 2 en 1. Motor aangezet, nog op de bok, en alle versnellingen van beneden, 1, 2, 3, 4, 5 laten gaan en v.v. geen probleem en soepel als altijd. De rest van de toertocht afgemaakt en Panneke schakelde als altijd, soepel, trefzeker en alle versnellingen werkten mee. Heel raar en snap het ook niet. Klinkt dit bekend ? Lijkt me niet. Rij al 12 jaar Pan en heb ze ook beroepsmatig gereden, maar dit nog nooit meegemaakt......

Featured Replies

Inderdaad waarschijnlijk schakelstangetje.

ik heb het ook een keer gehad dat de borgmoer was losgegaan en het stangetje langzaam verliep.

maar bij jouw klinkt het alsof er iets vast zat in 1 van de kogel gewrichten.

is niet de bak zelf.

middagje prutsen dus :Smile:

succes ,

vincent

• Author
Kleine update. Idd waren de schakelstangen. Even kruipolie met lang slangetje gebruikt. Is dus tijdelijk opgelost, maar schakelde al beter. Met mooi weer de bende uit elkaar prutsen, reinigen, vetten en probleem opgelost. Thnx allen.

Indien je de rubberen afdichtingen wilt verwijderen of achteruit trekken, deze scheuren er gemakkelijk.

Een fluwelen handschoen hebben is zeker meegenomen.

Edited by Mister Vogezen

Mister Vogezen je hebt gelijk hoor, heb het zelf ondervonden alle twee gescheurd ...Maar denk dat de rubbers al hun beste tijd hadden gehad waarschijnlijk een deel verduurd, heb toen direct 2 nieuwe besteld en nu smeer ik ze ieder jaar bij het onderhoud ( verwijder het complete stangenstelsel) dan kun je er gemakkelijker aan en dan gaat het gemakkelijk om de rubbers weg te schuiven zonder ze te scheuren. eens die rubberen kapjes 10 jaar oud zijn hebben ze hun beste tijd gehad denk ik .

Ik heb net even bij cmsnl.com gekeken voor mijn 1100 en daar zijn ze beschikbaar voor € 5,50 per stuk.

Ik heb niet naar de 1300 gekeken maar die zouden zomaar hetzelfde kunnen zijn.

• Moderators

Bij MSP

Honda

Part number : 24724MBWD21

Description : COVER, DUST

Price: EUR 11.16 met B.T.W.

EUR 11.16

TOTAAL incl. B.T.W. en verzendkosten EUR 16.15

https://www.motorcyclespareparts.eu/en/honda-parts/2002-st1300-motorcycles/f-26-pedal

coverdust_medium24724MBWD21-01_a33b.jpg.c42098ef777c0b6fea32f61b855541db.jpg

Cover, Dust St1300 2003 (3) California

passend op:

Honda

product nummer:

24724MBWD21

CMS product nummer:

HO0038.6741

€ 7.00 > zonder B.T.W.

totaal:

12.95 met B.T.W. en verzendkosten € 15.67

https://www.cmsnl.com/honda-st1300-2003-3-california_model32223/partslist/F++26.html#.YKuhT6gzbDc

Edited by panman1100