Jump to content

Groot onderhoud noodzakelijk - de gok wagen of verpatsen?

Goeienavond Panners,

Na een warm welkom in het nieuwe leden gedeelte zet ik hier dan het technische verhaal wat uitgebreider. Tijdens mijn 1,5 jaar eigenaarschap van mijn ST1100 kwamen een paar euvels naar boven, die ik niet langer meer kan ontkennen. Wat is er aan de hand?

- Stationair deint het toerental licht op en neer en tot zo'n 4.000 toeren maken de uitlaten een poffend geluid. De lokale garage gaf destijds (eind 2019/begin 2020) aan dat een cilinder niet lekker loopt en dit zou komen door lange stilstand. Er is toen een cleaner naar binnen gegooid, in de hoop dat dit zou afnemen, maar ik heb niet het idee dat dit gebeurt. Vanaf 4/5000 toeren is het gewoon gaan.

- Recent verloor ik op de snelweg ineens vermogen. Gelukkig had ik dit binnen 30 seconden weer terug, maar toen ik later de kappen los haalde, zag ik op de linkerhelft van het rechter motorblokgedeelte een hoop vettige smurrie zitten. De rest was nog mooi schoon. Wellicht is dit gerelateerd aan het eerste punt.

- Na een rit ruik ik (verbrande) koelvloeistof. Bij het loshalen van de kappen bleek het koelvloeistofreservoir bijna leeg te zijn, maar de radiateur zat tot aan de vuldop nokkie vol. Ergens vorig jaar heb ik de slang, die van de vuldop naar het reservoir gaat, los gehaald en water doorheen laten lopen. Die was toen niet verstopt. Volgens de garageman kunnen de slangen onder de carburateur het euvel zijn, maar ook een lekkende waterpomp. Koelslangen vervangen zou al een prijzig grapje zijn, maar een nieuwe waterpomp nog veel meer.

- De teller staat nu op zo'n 156.000 km en ik heb geen idee of de distributieriem ooit is vervangen. De vorige eigenaar verzekerde mij bij de verkoop ervan dat dit bij 100.000 gebeurt moest zijn en ik mij hier dus niet druk om hoef te maken. Nu kwam ineens het bericht dat rond die kilometerstand alleen de controle plaats vindt en bij 150.000 de vervanging. Great...

- Bij 50 km/u hobbelt het stuur op en neer en daarboven begint het stuur te trillen. Daarnaast trekt de motor naar rechts zodra je het stuur los laat. Ik was zelf bang dat ik op een krom frame aan het rijden was, maar dit zou alleen aan de versleten en gecupte voorband liggen.

- Koppeling aangrijppunt ligt nogal achterin. Daarnaast gebeurt het bij tijd en wijle dat het wegrijden nogal schokkend verloopt. De motor schiet dan naar voren en maakt een soort zeehondengeluid. Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat dit ook wel de "clutch growl" wordt genoemd en niet erg hoeft te zijn. Maar ik benoem het toch maar even.

- Verder moet er nog wat klein onderhoud gebeuren: nieuwe remblokken voor en achter en een kilometerkabel (snelheid) vervangen.

De dealer vond dat ik het beste ook maar gelijk de remschijven voor en achter kon laten vervangen. Remschijven/blokken + carburateur ultrasoon reinigen + koelslangen + nieuwe voorband + kleine beurt kwam ik op zo'n 1400 euro. Dat is nog ex koppeling, ex distributieriem/waterpomp, ex eventuele bijkomende kosten en/of tegenvallers.

Wat kan er voor positiefs genoemd worden?

- RVS uitlaten

- Werkende ABS/TCS/CBS

- Volgens de dealer nog harde achterbrug, maar hij kon het niet goed zien, vanwege de bagger die erop zit.

- Nieuwe achterband

- Handvatverwarming

- Eind 2019/begin 2020 grote beurt laten uitvoeren

Zoals ik in mijn voorstelbericht al aangaf, schrok ik nogal van het dealerplaatje en ben toen ingegaan op een via via aanbod om een Yamaha FJ1200 aan te schaffen. Hoewel ik dit ook een mooie motor vind, bleek achteraf dat ik hiermee op de korte termijn toch ook niet vrij van onderhoud ben (nieuwe schijven voor) en bij 80 km/u al op 3000 toeren zitten, vind ik toch een stuk minder relaxed dan mijn Pan. Dat gecombineerd met betere bescherming tegen de elementen, altijd koffers bij me en het feit dat het m'n eerste motor is, begin ik toch m'n bedenkingen te krijgen of ik de Pan wel moet verkopen. Alleen heb ik op motorisch gebied nagenoeg geen sleutelervaring en kan mijn portemonnee geen dealertarief à €72,50 per uur aan. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven in wat wijsheid is in deze. Nog meer hoop ik op iemand, die mij het een en ander over motortechniek zou willen leren. Ik moet iets zien of horen en dan doe ik het na.

Goed, einde relaas. Bij voorbaat mijn dank voor jullie meedenken!

Featured Replies

Ik heb te weinig technisch vernuft om je van goed advies te dienen, maar dat gaan anderen hier wel doen, don't worry!

Overigens staan er in de rubriek 'te koop aangeboden' een drietal te koop op dit moment, van uiteenlopende bouwjaren, km standen en dus ook vraag prijzen. Ik zou het wel weten.

Tja. Tenzij sleutelen je grote passie is, is het misschien beter om in deze motor geen geld en energie meer te steken. Mijn ervaring is dat het nogal eens goed kan tegenvallen qua benodigde moeite en geld.

Wat wellicht een optie is, is deze motor in onderdelen verkopen en een andere Pan kopen om verder mee te gaan.

Zelf heb ik een aantal jaar geleden een Pan gekocht van een forumlid en met 'dus' een bekende geschiedenis. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Hoi Peter,

Ik had jaren geleden ook geen sleutel ervaring toen de distributieriem van mijn oude Nissan Micra klapte...

Maar ik dacht toen, hij is toch al stuk, dus ik kan er niet zo veel meer aan kapotmaken.

Ik heb de Micra weer netjes rijdend gekregen en dat gaf mij toen heel veel voldoening.

Met plaatjes van internet uit werkplaats handboeken is het mij toen gelukt.

Gewoon op straat voor mijn huis.

Nu jaren later en verschillende reparaties zelf uitgevoerd te hebben aan diverse auto's, heb ik een ST1100 gekocht en daar moet de distributieriem ook van vervangen worden.

Er staat een werkplaats handboek op het forum en dat ga ik gewoon gebruiken om het nodige onderhoud uit te voeren.

Als ik vragen heb zal ik deze stellen op het forum.

Als je het op deze manier zelf doet kan je de kosten zelf in de hand houden, duurt misschien wat langer maar dan hoef je de pan niet gelijk weer weg te doen.

De eerste stap is durven...

Tuurlijk.

Alles is oplosbaar.

Maar stel voor jezelf heel goed vast wat je precies wil bereiken en tegen welke kosten (tijd, geld, etc.).

Zelf sleutel ik heel graag en kan ik financieel wel een (kleine) tegenslag verdragen maar dat geldt niet voor iedereen.

een verstandig plannen trekken is het onderscheid weten te maken tussen gevoel en verstand.

Vooropgesteld dat iedere motorfiets om onderhoud en reparatie vraagt en daarmee kosten heeft, is het ook belangrijk om te weten of je voor dit feit afhankelijk bent van dealers en of je zelf zaken ter hand wilt nemen.

Veel zaken die je noemt zijn vooralsnog aannames van wat er mis kan zijn

Zaak zou kunnen zijn om dit duidelijk te krijgen.

hierin schuilt een zeker risico maar ze is financieel beheersbaar

Echter afscheid nemen geeft de meeste duidelijkheid,immers dan heb je de restwaarde die je kunt betrekken bij een mogelijke andere aankoop.

Je kunt je ook zelf afvragen welk budget je er nog aan wilt spenderen als het gaat om herstelling in relatie met de dagwaarde bij een eventuele verkoop in huidige staat

Neem daarbij ook de aanschafprijs in oogschouw

en dan kun je de keuze maken

Van de ene kant veel kosten, van de andere kat, als het allemaal gedaan is, heb je er jaren plezier van. Ik heb zelf ook een st1100 met wat werk... Ik begin vooraan bij de distributie en thermostaat, koelslangen, en ga zo door naar achteren. Verschil is wel dat ik alles zelf doe.
  • Moderators

Bedenk een beetje wat je buget zal zijn.........en maak dan je keuze.

Een knappe pan koop je al vanaf €1500 een hele goede vanaf 1800-2000 met een beetje zoeken. En plaatjes van motoren vanaf €2000.

Optie 1 verkoop in onderdelen zoals al aangegeven, en bijleggen op de nieuwe aanwinst (verkoop kan lang duren).

Optie 2 opknappen en dat hoeft echt geen €1400 te kosten.....veel mensen hebben nog spullen liggen voor weinig de 1 een carburateur de ander schijven ...etc en dan kan je goedkoop uit zijn en klaar . Ja dan moet je het wel zelf doen of met hulp..

Ik zou eerst eens iemand van dit forum naar jouw motor laten kijken zodat je exact weet wat er dient te gebeuren. Het hoeft niet altijd heel duur te zijn als je gebruikte onderdelen hier kan kopen. Met een paar 100€ kom je al heel ver. De waterpomp zelf gaat naar verluidt niet snel stuk dus de waterdarmen en knietjes zullen waarschijnlijk de dader zijn. De onderhoud kan je zelf doen (is niet moeilijk). Moet je alleen nog uitmaken welke vloeistof er aan je motor zelf hangt.(motorolie,koelvloeistof.remvloeistof)??

Goede gebruikte Remschijven, carburateurset enz kan je op dit forum voor een fractie aankopen moest dat nodig zijn

Zolang je achterbrug,uitlaat,cardan uiteinde niet verrot is zou ik 2x nadenken voor ik zo een leuke motor van de hand doe!!

Maar je verhaal hier vertellen is waarschijnlijk het begin van de oplossing!!

Succes

Ik zeg verpatsen..

Ik weet dat ik hiermee de knuppel in het hondenhok gooi, maar ik ben het met @Garfield , @Mister Vogezen , @waffie en @elmo eens..

Vooraf gesteld dat sleutelen je passie is (en/of handig bent), benoem je nog wel een lijstje..

- waterpomp, en/of koelslangen;

- distributieriem en spanrollen;

- voorband;

- kleine beurt;

- remblokken voor én achter;

- remschijven voor én achter;

- carburatieproblemen

- potentiele tegenvallers.

Ik heb dit winter een goed exemplaar aangeschaft, en dit kostte mij al ruim 500,- aan onderhoud omdat een onderhoudshistorie er niet bij zat. (álle filters, álle vloeistoffen, hyperpro voorveren, remblokken voor, conische balhoofdlagers, kleppendekselpakkingen, bougies, stofkeerringen voorwiel vervangen, alle tegen originele delen en alles in eigen regie uitgevoerd.)

Dit is peanuts vergeleken met jouw lijstje (los van de discussie origineel- of imitatiedelen), en já hier zit veel kennis, kunde en know how bij de leden. Het is echter de vraag hoeveel je erin wilt steken, en of het JOUW dit waard is.

Een motor van 1500,- blijft evenveel waard na onderhoud van 1500,- erin gestoken te hebben... In basis heb je dan nog steeds een motor met ca 160K. Km stand zegt niets, echter met hogere standen kun je meer en ander onderhoud verwachten..

Of het rationele verstand loslaten (heb ik met alle motoren in mijn garage) en investeren, zodat je een solide basis hebt voor de komende jaren...

Het probleem is dat je nu al het onderhoud in een keer voor je kiezen krijgt

Doorgaans gaat dat in de loop van jaren

Het motorblok is bere sterk van een Pan

Het zou in de andere dingen die er omheen zitten waar wat mee is

Ik bedoel niet de remblokken en olie,dat is gewoon onderhoud

Het zijn de slangen,afdichtingen,achterbrug,benzinetank,lagers en ben vast nog wat vergeten

Dit heb ik dus ook gehad

Het blok geeft geen problemen maar de rest wordt door de jaren ingehaald

Ik hoop dat je voor je zelf een goede beslissing kunt nemen

• Author

Goedemorgen allemaal,

Dank jullie wel voor jullie uitgebreide reacties! Inmiddels heb ik een van de sleutelaars van dit forum aan de telefoon gehad en afgesproken om de motor binnenkort langs te brengen voor een globaal onderzoek. Dan kunnen we een beter beeld krijgen van wat er werkelijk aan de hand is, want het is nu gewoon nog te vaag. Als het kosten/baten plaatje helder is, moet er maar een knoop doorgehakt worden.

Overigens vind ik het wel mooi wat voor uiteenlopende reacties jullie geven :) Dat is nou precies de juiste weergaven van het gepingpong dat de laatste weken in m'n hoofd gaande was :P Ik kom er steeds meer achter dat ik niet onhandig ben, maar het ontbreekt me nog aan kennis en waarschijnlijk gereedschap. Daarnaast heb ik twee kotertjes van bijna 5 en 2 jaar rondlopen, die de nodige energie en tijd vragen en dan komt er nog bij dat ik geen garage heb om de motorboel open en bloot te laten liggen tot het volgende klusmoment. Dus op dot moment ben ik toch enigszins afhankelijk van anderen. Het kostenplaatje zal de doorslag geven.

Gewoon zelf doen en met wat hulp van mede enthuosiaste forumleden kom je erg ver en met helder verstand. Vooral geen haast hebben en stap voor stap, soms met een stapje terug () als je té snel wilt. Toch twee kromme kleppen zelf gedaan, hoort er ook bij… Momenteel ook bezig met mn Pan, distributie lagers hier en daar, Aantal kleppen, carbs, slangen en vooral handboeken, exploded views pluizen bestellen eea nieuw of via MP of via leden van dit fantastische forum.

Woon je in t noorden? Bomen met n kop koffie is altijd leuk. Overigens als die klaar is heb je er veel voldoening van. Bovendien heeft de stad groningen een stadswerkplaats waar je een sleutelcursus kan doen met ervaren mensen op gebied van motorsleutelen. je kunt er tegen een zeer redelijk tarief sleutelen met gebruik making van speciaal gereedschap terwijl je ook een beroep op hun professie kan doen.

succes met jouw Pan

• Author
Dank je voor de tip. Ten opzichte van Groningen woon ik in het zuidelijke Zwolle :P Dus net niet naast de deur. Maar ik kan wel eens kijken of Zwolle ook zo'n soort werkplaats heeft.

het voordeel van zelf of met een ervaren hobby-ist doen is dat het je alleen de onderdelen kost, je ervan leert, en - heel belangrijk - het hoeft niet allemaal in één keer.

begin met het belangrijkste:

- koeling (waarschijnlijk is het slangetje tussen radiateur en expansievat verrot. makkelijk te vervangen door een stuk brandstofslang van 8mm binnendiameter, kost je de kop niet, maar houdt wel de koppen van je motor koel. het kan best zijn dat het expansievat bij koude motor leeg is, maar het wordt geadviseerd (en dat staat ook op het tankje) om er toch wat koelvloeistof in te hebben, zodat het systeem het terug kan zuigen als het afkoelt. en als je de distributie doet, moet het koelsysteem toch leeg. heb je dat ook meteen vernieuwd (volgens mij mag er 'geel van Kroon' in, maar check dat even bij de kenners)

- distributie: kilometers (100- of 150.000) is niet meer belangrijk, nu telt de leeftijd. en aangezien je geen onderhoudshistorie hebt: vervangen. hulp genoeg te vinden, op het forum. niet vervangen is duurder: als de riem breekt, draait je motor in de soep.

- voorvorkkeeringen: vervangen + nieuwe vork-olie. Hyperpro-veren komen de volgende keer. geen olie betekent een langere remweg, geen of te weinig demping of goed kontakt met de weg. dat is hetzelfde als lekke schokdempers op de voorwielen van je auto.

- koppeling. wellicht zijn je 'platen' op. vervang ze gelijk met nieuwe motorolie. bij motoren is het een set van ringen, deels glad, deels met frictiemateriaal. de ringen met frictiemateriaal moeten vaak even in olie geweekt worden, en dan is het handig om dat in de nieuwe olie te doen.

- remmerij: remmen aan de voorkant zijn 80% van je stopkracht.

de meeste tijd zal gaan zitten in het demonteren en terugmonteren van de plastic kuipdelen.

• Author

Dank je wel voor je advies. Klinkt aannemelijk. Komende week ga ik naar een van de forumleden toe om een kennersblik te laten werpen. Ik ben erg benieuwd wat Daar uit gaat komen!

Ondertussen heb ik vanmiddag mijn vrouw haar eerste schakellesje op de Pan gegeven :) Op de middenbok en gassen maar :P