Jump to content

Beste mensen,

Zoals in mijn vorige topic vermeld, wil ik een aantal dingen aan mijn motor doen.

Het eerste deel ben ik vandaag mee begonnen, de distributieriem en de thermostaat.

Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt deze te vervangen.

De oude riem is net elastiek, stond te slap, en vertoond behoorlijke slijtage sporen.

De rollen hebben speling, en de lagertjes zijn versleten.

Goeie nieuws is dat de waterpomp nog prima is.

IMG-20210518-WA0003.thumb.jpeg.dcc06401794f18795a66d9aa77536698.jpeg

Verder vraag ik mij het volgende af.

Bij warme motor hoor ik een ratel van uit de voorzijde komen.

Het lijkt weg te zijn wanneer ik begin te koppelen (begin wegrijden) in de versnelling.

Zou dit dan toch de koppeling zijn?

Aangezien ik hier nu zeer goed bij kan, ben ik aan het twijfelen even een nieuwe koppeling te bestellen, aangezien ik de olie ook wil vervangen.

Het zou natuurlijk zonde zijn, wanneer ik de olie vervang, en over 2 maanden weer ivm de koppeling ...

Featured Replies

als hij niet slipt en goed vrijkomt, dan neem ik aan dat er niets aan de hand is met de koppeling, ik reageerde ook meer op zijn vraag van wel of niet vervangen, omdat hij dat over 2 maanden niet wil doen !!

maar als de koppeling echt niet goed is dan merk je het wel bij het wegrijden, dan maakt hij meer lawaai als snelheid !

maar dat doet hij dus niet !

zo goed @marc pan ?

Als je hem toch al zover (open) hebt zou ik overwegen het wel te vervangen. Geen idee wat jou klusbudget is maar als het erin past zou ik het doen. Zonder als die over 2 maanden weer naakt moet....
  • Author

Bij deze even een update.

Ik heb de waterpomp laten zitten, deze lekt niet, draait soepel, en heeft een speling, gokje dus.

De koelslangen braken af toen ik ze buigde, deze heb ik besteld en komen in de week van 31 binnen.

De motorolie + filter, en de cardanolie is ververst.

Het luchtfilter en benzine filter is ook vervangen.

De thermostaat komt er nieuw op, net als nieuwe irridium bougies, welke nog komen.

Nu alles los ligt kan ik de achterbrug beter bekijken.

Deze begint wat te roesten, heeft 1 roestgaatje er in, maar lijkt het dit jaar nog prima uit te houden.

Plan is er een van het internet te plukken, en deze te laten behandelen tegen roest, met het idee dat deze nooit meer gaat roesten.

Heb ik toch nog een vraagje.

Wanneer de koelvloeistof er in zit, zak dit systeem ontlucht moeten worden. Is dit gewoon een kwestie van in de radiateur bijvullen en laten draaien, of zit er ergens een ontluchtingsnippel?

Wanneer dit allemaal gedaan is, wil ik eerst de zomer doorkomen met deze motor.

Komende winter wil ik de banden vervangen, vloeistoffen, eventueel de koppeling, de achterbrug, en de carburateur reinigen en synchroniseren, maar dat is voor later.

IMG_20210524_092446.jpg.4a18e37710e000c3aac303d042e328e5.jpg

IMG_20210524_092503.jpg.4c16b450de19175c8736dcdb95a1a6dc.jpg

Hoi @Bartelomeus1994, het bijvullen van de koelvloeistof is inderdaad de motor laten lopen met de radiator dop eraf. Als het vloeistof niveau zakt, bijvullen tot bovenaan. Dit doen totdat je geen luchtbubbeltjes meer ziet.

Kijk eens naar dit youtube filmje van GTs Garage. Vanaf 14 minuut 25 gaat hij ontluchten. Welliswaar gaat het hier om een ST1300, maar voor de ST1100 geldt hetzelfde.

vergeet het slangetje tussen radiateur en expansievat niet. dat wordt vaak vergeten, en na verloop van jaren droogt het slangetje uit en is je koelsysteem dus 'lek'. je kan het vervangen door een benzineslang met een binnendiameter van (ik meen) 8mm. kost net niks, maar bespaart je een hoop sores.