Jump to content

Pan 1300 vast zetten op trailer.

Featured Replies

Ik heb mijn ST1300 ook vervoerd op een airtrailer toen ik hem gekocht had. Ik had van het verhuurbedrijf bijbehorende spanbanden meegekregen, die je met stevige moffen/hoezen over de stuureinden kon trekken. Twee spanbandjes aan de achterzijde bevestigen, voor en achter iets in de veren trekken en klaar is Kees ... uuuh Marcel! Er is hier wel vaker over dat onderwerp 'gesproken' hier op het forum, ik heb nog even gezocht via de zoekfunctie, maar kon zo 1,2,3 niets vinden. Misschien lukt het jou wel als je er iets meer tijd voor neemt.

Er zijn ook filmpjes van op joetjoep, o.a. vond ik deze:

Heb wel eens gelezen dat je moet oppassen met de aluminium stuur helften.

Kan me echter niet voorstellen dat die kunnen afbreken door een spanband..

Wellicht is er iemand die het tegendeel beweert of heeft ervaren?

De ST1300 vast zetten op een aanhanger nooit met de stuur helften doen..maar via de kroonplaat...deze goed in de voorvorkveren afspannen...de achterkant de koffers eraf en dan via de achterbrug afspannen..ik gebruikte de spanbanden met de lusbandjes van acebikes ik had ook wielklemmen van acebikes op mijn aanhanger...

Wielklemmen zijn idd een mooi hulpstuk voor het alleen opladen van een motor op een aanhanger. Is echter niet op elke aanhanger aanwezig (tenminste bij mij hier) of de rijgoten verhinderen het plaatsen ervan (bij mijn STEMA MT750 motortrailer). Ook kost zo'n "steadystand" van acebikes nog het nodige...

Spanbandje om het balhoofd (als het kan), en in de vering trekken, achter 2 zijdes afspannen en het gaat nooit ergens heen.. Bij alu stuurhelften heb ik al gezien dat het krom trok tijdens de rit (vooral crossers en/of op het uiteinde)

Bij een bakwagen, wiel in de hoek en dan hetzelfde (met het stuur rechtuit uiteraard)... Nog nooit misgegaan, en ik heb tijden gehad (in de laatste 30 jr.) dat ik meerdere verschillende motoren zo vervoerde per week, met aanhangers niet speciaal voor motorvervoer..

Spanbanden over de onderste kroonplaat en goed in z'n veren trekken en achter afspannen/in z'n veer via de passagier handvatten... zo heb ik m'n 1100 destijds een aantal keren vastgezet of helpen vastzetten op o.a. de trein...

Wielklemmen zijn idd een mooi hulpstuk voor het alleen opladen van een motor op een aanhanger. Is echter niet op elke aanhanger aanwezig (tenminste bij mij hier) of de rijgoten verhinderen het plaatsen ervan (bij mijn STEMA MT750 motortrailer). Ook kost zo'n "steadystand" van acebikes nog het nodige...

Wielklemmen van Acebikes passen wel in de goot van een Stema aanhanger zie mijn foto daar is een trucje voor is heel simpel

Gewoon via de onderste kroonplaat, wel je kuip/spatbord vrijhouden.... je stuur staat dan gelijk zo vast als een huis zonder dat er gevaar bestaat voor beschadiging van leidingen/bedrading etc. en idd zoals @Andre st1300 op de foto laat zien, als het een 1300 betreft met achterste valbeugels kun je in dat geval de koffers gewoon laten zitten... (ik zou zelf de motor in ieder geval nooit vastzetten op enkel de onafgeveerde delen, ook niet in een wielklem, vind de motor daar veel te zwaar voor)

Ik rij 10 maanden per jaar met de camper rond, inclusief dichte aanhanger, motor altijd mee, ik heb een klep als achterdeur, die laat ik zakken, vervolgens rij ik de st er in, dus in de wielklem, de koffers er af, sjorband aan beide kanten, voor doe ik niets aan,ik rij zo al jaren rond nog nooit problemen gehad, en in en uitrijden een fluitje van een cent,,

Gr,jan

• Author

Dank allemaal voor jullie reacties!

Gisteren een eind rond gereden met de trailer.

2x spanband aan de voorste valbeugels, kapje er even af en dat ging goed.

En 2x maal een spanband aan aan de voetsteunen van de passagier, voordeel is dat dan de koffers kunnen blijven zitten.

Ik merk wel dat ik bij de passagier voetsteunen een iets minder goed gevoel heb, moet wel zeggen de motor stond als een huis.

Nu is het alleen nog opletten met de snelheid, er wordt véél op gecontroleerd, zéker in Duitsland !!
  • 1 month later...

Vrouw schafte camper aan; ik zorgde voor trekhaak en trailer - jaartje of 18 geleden.

Sindsdien (bijna) elk jaar camper met motor op trailer door Europa getrokken.

Motor (toen ST1100) links en rechts via onderste kroonplaat met spanbandjes vastgezet...niet tot maximum in de veren trekken, kost anders eens je oliekeringen van voorvorken. Achter enkel door achterwiel via een van "spaken" zodat achterkant niet gaat "springen". Alle drie koffers bleven gewoon zitten. Nooit problemen met iets gehad. Heb situatie bekeken met huidige ST1300 - gaat op dezelfde manier gebeuren.

ST1100voor.jpg.75aadd5597afcceb16a0cc07735c6d3a.jpg

ST1100achter.jpg.61900d10ab043a27f91918af955a42be.jpg

Edited by Ton Peeters