Jump to content

Hallo collega rijders.

Ik heb nu een aantal keer met mijn pan European gereden, en vind hem fantastisch.

Aangezien mijn motor geen onderhoudshistorie heeft, wil ik alles even opfrissen. Ik denk dan aan de volgende zaken:

Olie en oliefilter, distributieriem incl looprollen en waterpomp, bougies, luchtfilter, thermostaat, koelslangen, koppelings platen en veren.

Ook de achterbrug verdiend wat aandacht, maar dit komt later.

Waar bestellen jullie de onderdelen?

Ik heb op japparts een dostributieset incl rollen en thermostaat, voor 225 euro gevonden.

Is dit de juiste prijs of is dit te veel?

Ik kan op verschillende sites wel wat vinden, maar heb niet echt 1 site waar ik alles kan bestellen (lees een stukje gemakzucht, en slechts 1 keer verzendkosten).

Hebben jullie 1 of meerdere sites waar deze diverse delen te bestellen zijn, en niet te duur?

Featured Replies

Vergelijkingen met webshops zoals bijv CMS zijn niet altijd voordeliger dan de eigen dealer.

Dit heb ik al ondervonden en koop daarom bij de dealer.

Ik bestel mijn spullen via mail en 2 dagen later liggen ze klaar.

• Moderators

@Rimconator

Let op bij het bestellen in Engeland (David Silver)

Vanaf 1 januari 2021 zijn de regels om iets te bestellen bij een Britse webshop dezelfde als wanneer u iets bestelt uit andere landen buiten de Europese Unie, zoals uit de Verenigde Staten of China. Dit betekent dat u:

• bij producten die meer kosten dan € 22 moet u in Nederland btw afdragen;
  • bij een aankoopwaarde hoger dan € 150 moet u ook invoerrechten betalen.

Beide rekent u af met uw bezorger.

Daarnaast doet uw post- of pakketbedrijf aangifte bij de douane en betaalt hiervoor inklaringskosten. Die moet u ook betalen aan uw bezorger.

Kijk voor meer informatie over internetaankopen na de Brexit op de website van de Belastingdienst.

• Author

Inmiddels heb ik een distributieset besteld incl thermostaat, en onderdelen voor een beurt.

Nu heb ik gisteren mijn achterbrug bekeken, en deze begint te roesten. Er zit 1 gaatje in, en er moet eigenlijk iets mee gebeuren. Nu ben ik aan het zoeken geweest, en kan er 1 kopen voor 75 euro, welke goed zou moeten zijn.

Zou dit het risico waard zijn, en dan opnieuw spuiten en monteren?

Verder vraag ik me af hoe vaak dat de waterpomp vervangen moet worden.

Ik zie geen sporen van lekkage, maar ga het even goed beoordelen bij het vervangen van de riem.

Wanneer deze toch speling heeft op het asje of lek is, moet deze dan compleet vervangen worden of is reviseren ook een optie?

@Bartelomeus1994 misschien is er op het forum nog iemand die een nette achterbrug voor je heeft?!

Wellicht voor iets meer euro's reeds behandeld/opgeknapt ..

Wat ik las op het ST Riders forum is het een pittig klusje om de waterpomp te reviseren.

Wellicht handiger om een nette tweedehands te scoren MOCHT het van toepassing blijken bij jouw fiets.

• 2 weeks later...

denk even aan je voorvorkkeerringen (al dan niet met stofkap), vooral omdat onderhoud niet bekend is. ik heb de mijne vorig jaar vervangen, maar mag ze nu weer doen. voor de 2e keer is het de linker veerpoot die lekt...geen zware klus, maar wel wat sleutelwerk (praktische tip: koop een koppelmoer 17mm) om de doppen aan de bovenkant los te krijgen, en doe dat als de veerpoot nog in het stuur zit. een betere klem is er niet, want je wil je veerpoot niet in een bankschroef klemmen!

en als je de veerpoten toch open heb, verwen je zelf dan met Hyperpro voorveren :) kost een paar centen, maar dan heb je wel wat.

Hallo collega rijders.

Ik heb nu een aantal keer met mijn Pan European gereden, en vind hem fantastisch.

Aangezien mijn motor geen onderhoudshistorie heeft, wil ik alles even opfrissen. Ik denk dan aan de volgende zaken:

Olie en oliefilter, distributieriem incl looprollen en waterpomp, bougies, luchtfilter, thermostaat, koelslangen, koppelings platen en veren.

Ook de achterbrug verdiend wat aandacht, maar dit komt later.

Waar bestellen jullie de onderdelen?

Ik heb op japparts een dostributieset incl rollen en thermostaat, voor 225 euro gevonden.

Is dit de juiste prijs of is dit te veel?

Ik kan op verschillende sites wel wat vinden, maar heb niet echt 1 site waar ik alles kan bestellen (lees een stukje gemakzucht, en slechts 1 keer verzendkosten).

Hebben jullie 1 of meerdere sites waar deze diverse delen te bestellen zijn, en niet te duur?

Ik heb verleden jaar een st1100 van 1991 gekocht, had 138000km op de teller.

De vorige eigenaar zij op 115000 km laatste groot onderhoud gedaan ,distributieriem vervangen ook. Heb hem voor alle zekerheid nog even laten nakijken door een hersteller van motors.

II

denk even aan je voorvorkkeerringen (al dan niet met stofkap), vooral omdat onderhoud niet bekend is. ik heb de mijne vorig jaar vervangen, maar mag ze nu weer doen. voor de 2e keer is het de linker veerpoot die lekt...geen zware klus, maar wel wat sleutelwerk (praktische tip: koop een koppelmoer 17mm) om de doppen aan de bovenkant los te krijgen, en doe dat als de veerpoot nog in het stuur zit. een betere klem is er niet, want je wil je veerpoot niet in een bankschroef klemmen!

en als je de veerpoten toch open heb, verwen je zelf dan met Hyperpro voorveren :) kost een paar centen, maar dan heb je wel wat.

Een 17mm koppelmoer (sleutelwijdte) staat gelijk aan een M10 koppelmoer,.. voor de wiseguys.

• Author

Wederom een update.

De koelslangen gemonteerd, thermostaat vernieuwd, koelsysteem gevuld. Laag ik de motor warm draaien, komt er koelvloeistof uit de vuldop. Iemand een idee hoe dit kan? Temperatuur sensor werkt, ventilator schakelaar werkt, heb al even de dop er af gelaten, om hem vervolgens te monteren. Werkt even en dan gooit hij het weer er uit. Lijkt wel of de druk te hoog wordt. Iemand een idee?

2 stuks rubber afdichting aanwezig? Er is een kleine voor afsluiten vulopening en een grote voor afsluiten dopopening.