Jump to content

Featured Replies

• Author

@Turbilence en @Polderpan , ik heb de tekst hieronder geplakt:

motor1.jpg

60e9e38d9c0503f781f135f644dfdaa6.svg

[HEADING=2]Motorrijden is populairder dan ooit. Met deze gids (door schade en schande wijs geworden) vind je zoveel mogelijk motor voor je geld: 'Voetstepjes afgesleten? Staan laten dat ding'[/HEADING]

Verslaggever Jon van Schilt met zijn eigen 'motoren': 'Bereid je goed voor en houd het hoofd koel, zodat je niet met de verkeerde of veel te dure motor thuiskomt'. Foto: Marcel Jurian de Jong

Jon van Schilt

Gisteren, 06:00 • Drenthe

Deel dit artikel

Een andere motor. Voor ondergetekende is er geen groter feest. Helaas door schade, schande en te graag willen, wijzer geworden. Houd het hoofd koel. Er zijn genoeg motoren op de wereld.

,,Je komt hier toch om een motor te kopen’’, snauwt de verkoper onverwacht fel in zijn kantoor. Daar wordt doorgaans achter gesloten deuren, na de bezichtiging en proefrit, de zaak beklonken. Ik voel me super ongemakkelijk. Alle alarmbellen zouden moeten rinkelen: wegwezen! Maar het gekke is: ik ga mee in zijn verhaal. Ik laat me afschepen met een fooi voor mijn inruilmotor. Zo graag wil ik die matzwarte tweewieler, kennelijk. Straks meer over dit avontuur in Slagharen.

[HEADING=3]Verkoopcijfers naar recordhoogte[/HEADING]

De motor is weer helemaal hip en happening. In maart en april steeg de verkoop van gebruikte motorfietsen tot recordhoogte. Net als wandelen en fietsen is motorrijden een gewild tijdverdrijf in coronatijd. En bij gebrek aan vakantie en andere leuke dingen heeft menigeen zijn of haar zuurverdiende centen nog onaangeroerd op de bank staan. En die staan te trappelen om van rekeningnummer te veranderen.

Het artikel gaat verder onder de kaart.

[HEADING=3]Motorfietsen op de kaart[/HEADING]

De kaart verbeeldt het aantal motorfietsen per gemeente. Je kunt kiezen tussen twee kaartlagen met absolute en relatieve aantallen. Klik op de gemeenten voor de cijfers. Je kunt inzoomen en de kaart verschuiven.

made_with_flourish.svg

[HEADING=3]Drenthe telt relatief de meeste motorfietsen[/HEADING]

Ons land telde vorig jaar bijna 680.000 motorfietsen. Daarvan stonden er 27.000 geregistreerd in Drenthe en 26.000 in Groningen. Drenthe kent daarmee de hoogste motordichtheid van alle provincies: 55 motorfietsen per 1000 inwoners. Groningen staat op de vierde plaats met 44 motorfietsen per 1000 inwoners. Het landelijk gemiddelde is 39 per 1000. De gemeenten met de hoogste motordichtheid zijn Ameland (84 per 1000) en het voormalige Loppersum (80 per 1000).

[HEADING=3]Bijpassende outfit[/HEADING]

Born to be wild . Met een stoere naked of een avontuurlijk ogende allroad plus bijpassende outfit ben je helemaal het mannetje of vrouwtje. Klaar voor een trip door onherbergzame gebieden of op z’n minst met 250 kilometer in het uur over de Duitse Autobahn vliegen. Slechts een enkeling doet het echt.

En tot die laatste categorie reken ik mezelf allerminst. Heb vaak het gevoel dat ik vroeger met de brommer sneller een bocht nam dan vandaag de dag met de motor. Jeugdige overmoed versus voortschrijdende ouderdom? Zeg het maar. Afgezien van het prille begin ook nooit een kilometervreter geweest. Een mooiweerrijder. Na een drukke dag op mooie zomeravond even de zinnen verzetten. Een lang weekend met vrienden naar Zuid-Limburg, de Ardennen, het Sauerland. Overdag toeren en bochten draaien, ‘s avonds ook aandacht voor de inwendige mens. Heerlijk.

[HEADING=3]Ook het uitdijende gedeelte rond de taille werkt niet mee[/HEADING]

En ja, ik heb ook zo’n populaire ‘de wereld ligt aan mijn voeten allroad’, een gewone wegmotor, die uitstraalt dat ie Dakar met twee vingers in de neus aankan. Heb niet geheel zonder reden zo’n alleskunner (maar zo heeft iedereen zijn of haar excuus). Slijtage in de onderrug zorgt ervoor dat ik niet langer dan een half uurtje in de sportieve, voorovergebogen houding kan zitten. Ook het uitdijende gedeelte rond de taille werkt niet mee. Zo’n allroad biedt een ideale en ook nog eens comfortabele rechtop-zit. En als het scherm hoog en breed genoeg is, zit je ook nog eens lekker uit de wind.

Met name de afgelopen jaren heb ik menig motorzaak (in het Noorden en elders) van binnen gezien. Op zoek naar de motor met de ideale zit heb ik na de nodige wisselingen gevonden wat ik zocht. Een motor waar ik uren op kan rijden. Met plezier, want daar gaat het om.

In die zoektocht liep ik ook tegen de minder mooie kanten van de motorbranche aan. Wie genaaid wil worden, moet een auto kopen, was jarenlang een veel gehoorde opmerking op feestjes en partijen. Allerlei waarborgen hebben daar behoorlijk verandering in gebracht. Zoals een apk en deugdelijke kilometerregistratie, die de motorbranche (nog) niet kent. Maar die motorbranche is niet meer de wereld van ons-kent-ons, gestoeld op vertrouwen. Passie verliest steeds meer terrein aan geld. De verkoper wil zoveel mogelijk van jouw geld en jij wilt zoveel mogelijk motor. Is er een balans, waar beiden een goed gevoel aan overhouden, dan is het prima. Maar dat is helaas lang niet altijd zo.

motor2.jpgLaat je niet gek maken en parkeer je emoties als het even kan elders wanneer je een motor gaat kopen. Foto: Marcel Jurian de Jong

[HEADING=3]Ga gewoon eens even proefzitten[/HEADING]

Voorpret is niet alleen leuk, ook heel nuttig. Wat wil ik? Wat vind ik mooi? Waar ga ik de motor voor gebruiken? Wat past (letterlijk) bij mij? En, niet onbelangrijk: wat kan of wil ik betalen? Zoek heel gericht in die enorme online trechter en dan wordt het plaatje steeds duidelijker. Ga ook eens kijken bij een motorzaak met een breed aanbod. Gewoon even ‘proef-zitten’. Bedenk dat je wel eens langer dan een half uur in die houding zit. Zadels en sturen kun je vervangen om de zithouding te verbeteren, maar als het er al op zit, hoef je het niet apart nog eens te kopen.

Houd het lijstje met potentiële kandidaten zo kort mogelijk, zeker als je geen zeeën van tijd hebt. Want een uitgebreide inspectie van de motor en dito proefrit zijn een must. Een motor kan een lust voor het oog zijn, maar rijden als een mank hobbelpaard. Neem als het even kan iemand mee, die verstand van zaken heeft. De verkoper kan wel zeggen dat ketting en tandwielen nog wel een ‘ronde meekunnen’ en je wilt hem graag geloven (want hij heeft er verstand van en jij wilt die motor), maar is het ook zo?

Banden idem dito. Motorbanden hebben een rond loopvlak. Vaak is er aan de zijkanten voldoende profiel aanwezig, omdat we meer rechtuit rijden dan in bochten hangen. Maar juist dan moeten de groeven in het midden van de band diep genoeg zijn. Wie goed kijkt, ziet ook op het loopvlak van de motorband nokjes die de minimale profieldiepte aangeven.

[HEADING=3]Een 'tok' kan duiden op een versleten balhoofdlager[/HEADING]

Over nokjes gesproken: die zitten ook onder de voetpedalen. Zijn die afgesleten, dan weet je in elk geval dat de vorige eigenaar een sportieve rijder was, die geregeld plat door de bocht ging. Hoeft niet erg te zijn, maar je weet dat er niet zachtzinnig mee is omgesprongen. Nog een slimmigheidje: ga op de motor zitten, knijp de voorrem in en beweeg naar voren en achteren. Hoor en voel je een ‘tok’ dan is er speling en kan het balhoofdlager zijn versleten. Vervanging is een duur grapje.

Vraag, nee eis inzage in het onderhoudsboekje. Dat kan ook een digitale versie zijn. Komt de onderhoudsgeschiedenis overeen met met voorgeschreven onderhoudsschema? Hoe verhoudt de laatst genoteerde kilometerstand zich tot de huidige? Onderhoudsboekjes kunnen zoekraken. In die gevallen bewaart een serieuze motorrijder vaak de nota’s van het onderhoud. Het ontbreken van boekjes en nota’s kan betekenen dat is geprobeerd het verleden uit te wissen, omdat de kilometerstand is teruggedraaid. Ook al eens meegemaakt. Tip: noteer het kenteken en vraag een dealer van dat merk naar het verleden van de motor te kijken. Dat kan veel narigheid voorkomen.

De kale prijzen, om maar bovenaan te staan op de verkoopsites, maken steeds vaker plaats voor all-in-prijzen: dus inclusief onderhoud en garantie. Wel zo duidelijk. Maar in veel gevallen zijn garantie en een onderhoudsbeurt nog opties waarvoor moet worden betaald. In Havelte kocht ik een motor die recentelijk nog onderhoud had genoten. Er moest wel een nieuwe voorband op. ,,Komt er 180 euro bij’’, zei de verkoper. Wat moet, dat moet, maar achter de thuis-pc bleek dat bedrag wel erg aan de hoge kant. Als geluk bij een ongeluk stond de achterband plat op de dag van de aflevering. Een spijkertje. De band werd kosteloos vervangen voor een nieuwe. Die had ik eigenlijk al betaald, maar toch goed voor het gevoel.

[HEADING=3]Complimenten wekken verwachtingen[/HEADING]

Het voelt ook goed wanneer een verkoper een compliment maakt over je inruilmotor, maar kan daarin ook doorslaan. In Rogat werd ik overladen met complimenten. Mijn motor had alle goede accessoires, ‘was helemaal af’, jubelde de nog jonge verkoper. In het kantoor ging hij druk met zijn rekenmachine in de weer, noteerde een bedrag en schoof het papier met een zelfverzekerd gezicht in mijn richting. De verwachtingen waren hooggespannen, maar wat ik zag was een veredelde oud-ijzer-prijs. Aan de koffie ben ik niet toegekomen.

Gebruik de online voorpret ook om een goede inschatting te maken van de waarde van jouw inruilmotor. En houd voet bij stuk. Vaak kun je ook online een inruilvoorstel aanvragen. Gegevens invullen, paar foto’s erbij en versturen maar. Sommige handelaren bieden ongezien een hoge inruilprijs. Kan natuurlijk niet en ter plekke blijkt er dan toch nog wel het nodige af te dingen op jouw motor. Want op een gebruikte motorfiets is altijd wel iets aan te merken. Maar je bent er en zij hebben iets dat jij graag wilt hebben. Maar tegen welke prijs?

Niet zelden probeert een verkoper tijdens het gezellige bakje koffie te achterhalen wat het besteedbaar budget is. Geen antwoord op geven! Jij weet welk prijskaartje hangt aan de motor die je graag wilt hebben en jij weet wat je voor je inruiler wilt hebben. Rekenen kun je zelf wel. Want noem je eenmaal een bedrag, dan verlaat je niet voor minder het kantoor.

[HEADING=3]Binnen een week was mijn motor 1500 euro minder waard[/HEADING]

In Hoogeveen informeerde ik naar de inruilwaarde van mijn motor (die met alle goede accessoires). De man bekeek de tweewieler van meerdere kanten, informeerde naar de kilometerstand, de staat van onderhoud en noemde een bedrag. Het viel me niet tegen. Toen ik een week later terugkwam, omdat hij toen wél had staan wat ik zocht, was ie ineens 1500 euro minder waard. Ja, maar... Zijn verweer: een week eerder had hij niet op het internet gekeken om de juiste prijs te bepalen. Huh?

In het eerder genoemde kantoor in Slagharen met de aanvankelijk vriendelijke verkoper sloeg de stemming ineens om. Met een hoop misbaar maakte hij duidelijk dat mijn inruiler, mijn mooie en goede inruiler hé-le-máál niets waard was. Aan de straatstenen niet kwijt te raken, meneer. Hij zag mijn twijfel en beet me toe: ,,Je komt hier toch om een motor te kopen.’’ En ik, met m’n stomme kop, ging er in mee.

Een paar dagen later stond ‘mijn’ motor op zijn website. Voor meer dan het dubbele van wat ik ervoor kreeg. En binnen een week was ie verkocht. Hoezo niet aan de straatstenen kwijt te raken?

Is Nijeveen vergeten Wim ter Brake is een van de betere daar in die buurt. Maar het blijven boeven jou fiets is niets waard en hun exemplaar is goud waard.
  • Author
Tja, zoveel motorzaken, zoveel motorrijders, zoveel meningen! Het gaat me er hier absoluut niet om, om namen te noemen en te shamen, invullen kunnen we zelf wel, maar de rode draad van het verhaal is wel duidelijk!

Grappig die rode draad .. Heb ik in levende lijve meegemaakt.

Plots mocht er in het koffiehoekje niet meer geleuterd worden.

Lees in dit prima artikel de plaatsnaam Nieuwleusen niet, jammer had mooi in het wel opgesomde plaatsnamen rijtje gepast.

Maar de boodschap van het artikel is desalniettemin duidelijk en gelukkig dat de auteur van dit artikel deze luid en duidelijk verkondigd.

Wie genaaid wil worden, moet een auto kopen, was jarenlang een veel gehoorde opmerking op feestjes en partijen.

Allerlei waarborgen hebben daar behoorlijk verandering in gebracht.

Zoals een apk en deugdelijke kilometerregistratie, die de motorbranche (nog) niet kent.

Maar die motorbranche is niet meer de wereld van ons-kent-ons, gestoeld op vertrouwen. Passie verliest steeds meer terrein aan geld.

De verkoper wil zoveel mogelijk van jouw geld en jij wilt zoveel mogelijk motor.

Is er een balans, waar beiden een goed gevoel aan overhouden, dan is het prima.

Maar dat is helaas lang niet altijd zo.

:clap:

De auteur van het dagblad artikel kan bij mij niet meer stuk .. Kunnen sommigen een voorbeeld aan nemen.

Het wordt tijd dat Jos een vaste motor (relateerde) column krijgt. :good:

Edited by Tiesemans

Er zal altijd worden geprutst aan motorfietsen en die mogen een motorfiets pass hebben of gelijk welk ander pasje dat zal aan de zaak niets veranderen.

Geld boven veiligheid .

Money rules the world !

Toen ik twee maanden na inruil mijn oude motorfiets weer tegenkwam, bleek de nieuwe eigenaar 30.000km achteruit te zijn gereden.

Was toch een goed te naam en faam bekende motorzaak (inmiddels al jaren failliet).