Jump to content

Hallo,

Ik heb een ST 1100, 1994, waar een nieuw balhoofd lager is gemonteerd. Probleem wat er op treed= het voorwiel zoekt naar links. Weer nieuw balhoofdlager geplaatst, Vandaag 14-5-21 opgehaald, proef gereden, nieuwe voorband gemonteerd, alles onder garantie. Is wel beter geworden maar het waggelen blijf bij lage snelheid?

Of je nou op de snelweg, B wegen of door het dorp, het probleem blijft?

Wat is de oorzaak hiervan?

Wie de oorzaak weet mag me bellen onder nr. 0000000000.

Note Administrator: Telefoonnummer verwijderd. Graag even een PBtje naar Keimpe sturen.

Edited by Timbo

Featured Replies

• Moderators

Het waggelen of heen en weer slingeren kan door een te strak aangedraaid balhoofd komen.

Iemand achterop laten leunen en even voelen of de vork soepel heen en weer gaat.

Omdat de poten eruit zijn geweest kan ook nog div kabels en slangen evt verkeerd liggen en op spanning duwen of trekken.

En waneer is de vorkolie voor het laatst gedaan?

@Keimpe Hogeveen

Heb je een 1ste generatie ABS/TCS fiets?

Zo ja laat je voorwiel opnieuw statisch EN dynamisch balanceren en van balans gewichtjes voorzien en laten ze daarbij nadrukkelijk rekening houden (tijdens het plaatsen van gewichtjes) met de ABS ring (aan één kant) ....

Je schrijft dat de motor naar links trekt, maar ook dat 'ie waggelt. Als je dit eerder niet had, moet het in het in de afstelling van het nieuwe balhoofdlager en/of in onbalans of de montage van de nieuwe voorband zitten (zit de band wel goed op de hiel van de velg? M.a.w: zit er geen hoogteslag in de band?). Ik neem aan dat de voorband van hetzelfde merk en model is als de achterband? Zo niet, kan dat ook het gewaggel verklaren. Dus advies van Elmo en Tiesemans opvolgen en checken of de vorkpoten en steek-as in de juiste volgorde en met het juiste moment aangehaald zijn (voor de 1300 is daar een speciale procedure voor, dus voor de 1100 waarschijnlijk ook). En als je er desondanks toch niet uitkomt, kun je altijd nog overwegen om er mee naar onze bandengoeroe Waffie te gaan. Succes met het vinden van de oorzaak.
  • Moderators

@Tiesemans . Wat maakt het uit wat voor type pan het is , met of zonder abs , type 1 of 2 ,

je wiel moet goed zijn zonder dat hij waggelt .

Vaak is dit gedrag terug te vinden in het achterwiel/achterbrug .

(Wat [uSER=842]@fred[/uSER] al schreef klopt ; zijn de lagers (zowel achterbrug als wiellagers) nog goed ,

zijn deze slecht dan kan dit aan de voorkant gevoeld worden als instabiliteit .)

Kan ik gewoon antwoord krijgen of moet ik mij gaan verantwoorden voor mijn vraag @panman1100?

Keimpe heeft het over een voorwiel en jij begint over z'n achterwiel en achterbrug.

Kennelijk is hij zonder problemen bij zijn bandenboer aangekomen of niet dan?!

Ik heb duidelijk uitgelegd boven waarom IK bij lage snelheid een waggelend voorwiel had na een nieuwe voorband (met verse wiellagers) en ik heb een ABS fiets.

Het probleem bleek een nieuwe band met verkeerde hoeveelheid lood plaatsing (na statisch balanceren) die géén rekening hield met mijn ABS ring (die namelijk invloed had op de balans van mijn velg + absring -waar ie aan één kant op gemonteerd zit-).

Na dynamisch balanceren waarbij rekening werd gehouden met contra gewicht factor > Abs ring. was wiebel definitief weg.

Je kunt de voorband in combinatie met een wielspinner testen overigens ...

DUS nogmááls heeft @Keimpe Hogeveen een ABS fiets?!

Edited by Tiesemans

wegens technische onkunde van mijn kant

zal ik mij niet in die discussie mengen

maar hoe kan je het lezen ?

2 x nieuw balhoofdlager gemonteerd? Toen pas de voorband

en als ik de foto bekijk van de avatar, Is het een non ABS

maar succes met de oplossing

:biker:

• Moderators

@Tiesemans je bent aan mij geen verantwoording verplicht , jouw opmerkingen zijn voor jouw eigen verantwoording.

Ik waarschuw alleen dat er aan de achterkant problemen kunnen zijn die je aan de voorkant gaat voelen.

Als je de techniek van een motorfiets begrijpt , dan weet je dat er veel oorzaken kunnen zijn die een instabiel rijgedrag opleveren.

Maar hier wil ik het bij laten .

Henk ik geloof je onmiddellijk.

Ik kan ook alleen herhalen wat voor mijn situatie uiteindelijk werkte en die waggel was niet tof en die waggel is uiteindelijk opgelost.

Het had bij mij een heel specifieke (unieke) oorzaak, mag ik wel zeggen.

Als de vraagsteller dus geen abs fiets heeft kan hij dit probleem (wat ik dus had) al niet hebben.

Vandaar mijn herhaalde vraag.

Overigens lag er ten tijde van de waggel een nieuwe Dunlop Roadsmart II band op die alleen statisch was gebalanceerd.

Het opnieuw (statisch en dynamisch) balanceren (rekening houdend met de abs ring) werd met een BT31GT voorband gedaan.

Nog een tip ,deze kun zelf makkelijk doen hoe staat de vering achter ingesteld.

je kunt deze afstellen naar je eigen wensen .lees je instructies boekje ff door

Een motorfiets die naar een bepaalde richting gaat heeft een geometrie probleem.

en vaak geeft de geschiedenis uitsluitsel in welke richting we moeten zoeken.

aanrijdingsschade, of misschien wel een vergeten slot kan al genoeg zijn

dus wanneer is het probleem vast gesteld en of ervaren.

een versleten band , een defect koplager... allemaal mogelijk maar ik stel ook een beschadigde voorvorkpoot, krom wiel en of kroonstuk ook niet uit.

te vaak denken we te moeilijk en komen we niet bij de meest simpele verklaring.