Jump to content
ik ben me aan het orienteren voor nieuwe vering op mijn Pan. Nu kom ik hier veel ervaringen/meningen tegen van Hyperpro. Op zich niets mis mee. Op mijn vorige motor had ik deze ook. en dat beviel prima. Maar nu is mijn interesse gewekt door Wilbers Nivomat. Deze achterschkbreker past zich automatisch aan aan het gewicht op de motor. En dit zonder elektronica. En dat is handig omdat ik vaak met passagier en volle bepakking rijd. Maar ook vaak solo. Heeft hier iemand ervaring mee?

Featured Replies

Je kunt proefrijden met deze vering (Wilders LDC nivomat) op een bandit 1250, lees ik op de site van wilbers.de . Het bedrijf zit nog geen 5 km over de grens met Duitsland (thv Denekamp/Twente)..

voor de aanschaf zou ik dat zeker overwegen, gezien de toch wel forse prijs...

• Author
Klopt HK suspensions heeft mij ook de aanbieding gedaan voor deze veren set. Maar ik hoop hier gebruikers ervaring te horen. Maar het blijfft angstvallig stil.

Middels dit forum zijn al verschillende groepsaankopen geweest bij Hyperpro.

Dan gaat het echter alleen over een andere veer op de bestaande demper.

Jij hebt het over een compleet set.

Ik ben ook bang dat het angstvallig stil blijft..

Als ik het e.e.a. lees/interpreteer op de website van wilbers, zijn er maar een paar motoren waarvoor ze het ontwikkeld hebben c.q. aanbieden. Vanuit de fa. Honda betreffen dit alleen de ST1300 en de VFR1200 crosstourer waar het systeem op te schroeven valt.

Af en toe kom ik ook wel eens op een vfr forum (met ook o.a. een RC36 "in de stal"), maar ook daar lees ik niets over dit type schokbreker, welke v.a. ca. 2016 op de markt is..

Ik moet wél toegeven dat dit weer een stapje hoger is dan een complete shock van Hyperpro (en dan doel ik op de duurdere variant met de hydr. verstelbare veervoorspanning, type 461), maar in direct vergelijk met deze schokbreker is het ontbreken van het gedraai aan je veervoorspanning en demping de grootste plus, bij een wisselende belasting...

Wellicht een vraag die je op een breder georienteerde site beter kunt vragen en/of meer respons op zou kunnen krijgen, vb. motor-forum.nl ?

Ben zéér benieuwd of er überhaupt mensen zijn die dit op hun bike hebben...

• Author
Ik heb vandaag gebeld met HK Suspension in Tiel. En meer info gevraagd over de de schokbreker. En het blijkt dat de Schokbreker pas drie jaar op de markt is en dat ze hem op 5 motoren hebben gemonteerd. Helaas kon hij mij niet vertellen op wat voor motoren. Dus de kans is erg klein dat ik hier gebruikers ervaringen ga krijgen. Ik heb dan ook besloten om voor Hyperpro te gaan. Ik vind het een groot bedrag om te " experimenteren (€1500 euro incl montage) Mijn motorzaak, Huijbers Service en Parts in Schijndel had voor mij een goede deal voor Hyper Pro's. En dus gelijk voor voor en achter besteld.

Middels dit forum zijn al verschillende groepsaankopen geweest bij Hyperpro.

Dan gaat het echter alleen over een andere veer op de bestaande demper.

Jij hebt het over een compleet set.

Manus. Ik heb in Maart 2019 een complete Hyperpro veren set laten plaatsen bij Paul in Werkendam, heb toen wel gekozen voor een complete nieuwe achter schokdemper met HPA regeling. De originele regelknop is bij mij ook verwijderd en de achter schokbreker van Hyperpro heeft zelf een aparte regelknop die op dezelfde plaats gemonteerd word. Was toen toch ook al een goede 1100 euro , maar heb daar totaal geen spijt van heb daardoor een compleet ander motor gekregen . En zoals je weet ben ik een rug patient met al 4 operaties achter de rug en mijn grote schrik was dat de ST1300 beenhard zou worden met die hyperpro veren, maar zoals ik al eens gezegd heb als je dit met Paul bespreekt word de achter schokdemper gebouwd naar jou wensen. Dus mijn ST1300 is niet stugger of harder geworden dan hij origineel was maar rijd wel een pak strakker nu. Het is een zware investering die zijn geld zeker waard is .

• 3 weeks later...

Hoi, zelf heb ik de Wilbers Nivomat al anderhalf jaartje op mijn ST 1300.

Ook vooraan werden de veren door Wilbers exemplaren vervangen.

Het was een hele investering maar zeker de moeite waard !

Het is alsof er geen slechte wegen meer bestaan :)

En de vering stelt zichzelf in als je met of zonder passagier rijd.

Dat instellen duurt enkele honderden meters.

Het enige minpuntje dat ik ervaar is dat als de motor op de middenbok staat het achterwiel net de grond raakt.

• 7 months later...

@Ala-in hoe zit dat met je zijstandaard. De nivomat zet je st 1300 achteraan 3 cm hoger en las bij @Chiefpep dat dit niet altijd even makkelijk is?

Ervaar je ook positieve invloed op je bandenslijtage? !k ben voornamelijk op Belgische b wegen onderweg en overweeg een upgrade.

Heb zelf een Hyperpro achter.

ff een uitgaven maar super, soms last van mijn rug.

Parkeer plaats zoeken, een paar klikjes de veer veranderen en weer gaan.

Kan hem soft zetten en hard.

Merk je wel.

@PanFan Ik zou eenvoudigweg gaan voor een klein stukje ertussen laten lassen. Ingreep van niets. Ab Rezelman (Alkmaar) doet dat voor je waar je bij staat met liefde!

Ter info, momenteel ben ik een edit aan het maken van een achterveer revisie op de standaard veer (ook bij HK). Wordt ook een interessante video! Volgt en ik geef tzt wel even een heads up als hij af is.

Ook ik heb een blinkende st1300,met belabberde voor en achter vering.

Aanstaande maandag ga ik naar HK in tiel daar word mijn voor vering gereviseerd ,het zelfde als bij chiefpep is gedaan.

En neem de losse achtervering (Nivomat)mee naar huis waar ik deze zelf monteer.

Ik heb veel gelezen over vering en de verschillende merken en ik denk dat ze allemaal hun eigen kwaliteiten hebben.

Ik heb mij afgevraagd wat ik zelf belangrijk vind en wat ik zou willen.

Ik wilde geen draaiknop meer voor de verstelling maar een zelf regelden schokbreker zodat ik daar geen omkijken naar heb.

Zodoende ben ik bij hk terecht gekomen voor de Nivomat,en laat daar dan ook de voorkant reviseren.

Zelf heb ik daar niet de middelen voor en de kennis,ik wil niet op mijn motor rijden met telkens gedachte heb of ik het wel goed heb gedaan.

De kosten hier van is idd veel geld maar of het duur is ....extra luxe kost wat,maar het belangrijkste vindt ik een veilige motor......en dan is geld niet de hoofdmoot om het niet te doen.

Als je zoals ik de motor blijft rijden dan is het zeker de moeite waard.

Als alles weer gemonteerd is doe ik wel weer een verslag van hoe het bevalt.

Grt frans

Gisteren bij hk suspension in tiel geweest.

De voorpoten veerde maar voor de helft in zo stijf was het,waarschijnlijk zat er te veel olie in maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen.

De olie was nog doorzichtig met een lichte grijze kleur dus viel dat niet tegen.

De rest de glijlagers en keeringen hadden hun beste tijd wel gehad.

Alles is weer vernieuwd inclusief de veren.

De achter schokbreker (nivomat)heb ik los mee genomen en vandaag voor en achter weer gemonteerd.

Toen de proefrit....nou daar wordt je blij van moet ik zeggen.

Het is een wereld van verschil.

Al met al rijd en veert het nu zo als het moet....ik ben er blij mee.

Grt Frans

• 3 months later...

Hoi @Brommert st1300 is de achterveer ook echt langer (er staat op de website +30mm) maargoed dan kan er ook staan omdat de standaard nivomat wellicht korter is dan de originele schokbreker?

Ik ben niet te groot en 30mm erbij betekend een hoger zadel. dat gaat 'm dan niet worden bij mij.

@Ray_308

Hij is inderdaad iets hoger maar 30mm denk ik.

Ik ben zelf 178mtr en heb het zadel op de middelste stand staan.

Het opbokken gaat nu echt vanzelf,maar er af gaat iets moeilijker omdat de achterband de grond raakt.

Maar als ik een 18mm plaat onder de bok leg is het wiel wel vrij.

Maar op het moment dat je gaat rijden ben je deze minpunten heel snel vergeten want het rijd super.

Ik denk dat ik in juni wel naar sprundel kan als je er dan bent mag je het wel even testen of het iets voor je is.

Of je komt naar zeeuwsvlaanderen daar ben je ook welkom.

Grt Frans