Jump to content

Of is het een Sena 10C EVO 4K bluetooth communicatiesysteem met ingebouwde camera?

Ik heb al jaren een oudere Sena SMH5-FM en die bevalt voor mij prima.

Telefoon en Tomtom tegelijkertijd koppelen en dat werkt goed.

Dus dat wilde ik ook met de opvolger, en ik wilde een helmcamera.

Het geluid van de 10C evo is prima, het koppelen van de telefoon en navigatie verloopt vlotter als met de SMH5.

Ik heb inmiddels een paar stukjes gefilmd en nog niet eens op de hoogste resolutie, en dat ziet er prima uit.

De batterij is wel een dingetje en je krijgt niet heel veel respons terug.

Eerst zet je de camera aan, en daarna moet je nog een keer de opname starten. Het grote stroomgebruik is dan begonnen.

Op de trainingsdagen rijvaardigheid was het de eerste keer dat ik de camera gebruikte en ook merkte dat het ding zomaar aan kan staan en je weinig audio of visuele feedback krijgt. De ervaring nu is dat als je de camera wil gebruiken voor langere tijd, je eigenlijk vastzit aan externe voeding.

Hetzij een powerbank in de jaszak, of een extra aansluitpunt op de motor. Hier voor zit standaard een spiraalkabel met sigarettenaansteker aansluiting bijgeleverd !! Oja, waar had ik ook alweer die sigarettenaansteker verstopt.....

Ik denk dat dit een spiraalsnoertje gaat worden met een USB stekker eraan.

Featured Replies

Klinkt mooi, zo'n ingebouwde camera, maar wel jammer, dat je dan een BT ontvanger in je helm hebt, en alsnog aan een draad vastzit.....

Ziet er top uit ....maar ook het prijskaartje mag er zijn ! .....wel mooi dat de camera er al in zit dat scheelt .... je bent alleen gebonden aan de vaste plek er van . Ik zelf heb meerdere punten voor een action cam op te zetten ...

85A81E3F-0CE5-46BA-A38E-72A08E170368.jpeg.22079278c4a8a98d87c7a97c21da917b.jpeg

• Author

Het stroom verbruik bij gebruik als intercom is prima, daar rijd je gemakkelijk een dag mee rond. Het is de camera die de batterij leeg trekt.

Ze zeggen 2 uur, maar dat zie ik met de huidige ervaring niet gebeuren.

Ik heb ook nog de vaste camera's voor en achter en als het echt moet nog 3 gopro clones.

die gopro's is leuk, maar niet super handig. Handmatig aanzetten, als je slecht weer hebt kan je niet voeden als ze in de waterdichte behuizing zitten.

En dan heb ik het over de goedkope clones die ik heb. Als je voor de echte gopro gaat, dan liggen de prijzen niet zover uit elkaar en wellicht hebben die ook betere opties om te kunnen voeden.

De positie op de helm is wel een ding, ik heb nu dit beeld:

1619954820151.png.ae2e2cf2c7707a4df863a56d01fc595c.png

Dus heel veel beeld links en rechts vooral niet. Ik ga de camera proberen nog verder naar voor te brengen, waardoor er nog iets minder helm in beeld is en wat meer zicht op rechts. Als heb ik natuurlijk de vaste camera's ook nog. Daar heb ik een mooi overzicht voor me:

1619955162403.png.0b118dc381c4999eef872f7c5e8bb93b.png

En achter me:

1619955325059.png.08792bacf44d907eeab55975cfac4afe.png

Hmm... ik zie dat de horizon wel een kleine correctie mag hebben voor en achter, of die brug is niet helemaal waterpas... :)

@Lucky Luc heeft mij destijds geholpen met dit systeem. Ingebouwd in het linker "handschoenkastje" en superhandig. Bijkomend voordeel: de stekkers blijven te allen tijde droog ! (let niet op het gele pijltje, dat had met iets anders te maken).

USB.JPG.874e21f76b853bb91e308e0e84073f45.JPG

usb-3.jpg.d2fe2a907588f18528612bf4abbd950e.jpg

usb-2.JPG.5022bb8128bbb9a32b21357263133d90.JPG

Noraly van Itchy Boots heeft een beugel die midden voor zit. Waarom zie ik zoiets zo weinig? Lijkt mij beste van alles....
  • Author

Hoe bedoel je een beugel midden voor @GeSp ? Achter de kuipruit?

@tManneke Ik heb in het linkervak ook een dubbele usb aansluiting, maar als je dat afsluit, dan zit je weer met de kabel te kijken.

Ik gebruik die voornamelijk om mijn telefoon op aan te sluiten zodat deze tijdens het rijden wordt opgeladen.

Daarnaast heb ik nog een extra aansluiting op het dashboard onder de ruit, maar ik wil liefst niet met een hele spaghetti aan kabels gaan rijden.

Voorlopig maar even met de powerbank en een kort krulsnoertje tot ik een plekje heb bedacht om nog een usb of sigarettenaansteker aansluiting te monteren.

Ik gebruik een sony-action cam. Staat op neus van de Pan. Levert prima beeld op. Kan ook live meekijken via bijgeleverde module met klein beeldscherm. Inclusief in- en uit schakelen van de camera.
Ik heb ook even naar zo’n beugel zitten kijken, en ook een leverancier gevonden in de USA, maar die zit als de website goed zag vast met klitteband en dat vind ik niks. Heb wel een demontabele kinbeugel gezien die met een elastiek vastzit, maar hoe dat zit op een Shoei Neotec II weet ik nog niet.
  • Author

Ik heb een kin mount met gopro bevestiging,deze wordt met 3 straps vastgesjord aan de kin van de helm. Was het net niet. Vizier kan niet dicht. Er bestaan vele hulpstukken voor de gopro, maar wil niets op mijn helm plakken.

@COLUMBO1963 een camera waarbij het objectief gescheiden is van de body bestaat, dan krijg je zoiets als de fodsport m7f , camera of liever een full hd lens voor onder de koplamp, eenzelfde op een beugel onder het topkofferrek en de body/recorder zit weggewerkt in het kontje. Of bedoel je iets anders?