Jump to content

Bonkende klappen van onder mijn ST1300

Sinds enkele weken hoor en voel ik flinke klappen/bonken vanuit mijn Pan 1300. Het lijkt te komen van achter onder, maar niet uit het motorblok. Het wordt erger en meer! Het klinkt en voelt onheilspellend, ik maak me zorgen...

Het doet zich voor rondom afremmen en weer optrekken, dus lagere snelheid, bijvoorbeeld een kruising of rotonde. De Pan doet het verder goed, hapert niet bij die klappen. Op kruissnelheid merk ik niets.

Op de bok (met draaiend achterwiel van de grond) hoor en voel ik ook niets.

Heeft iemand op dit mooie forum een idee wat het zou kunnen zijn? Versnellingsbak, cardan, of iets anders?

Featured Replies

Allleen hoorbaar bij belasting dus

Zoals RRR aangaf waarschijnlijk rubber dempers achterwiel of cardan of splines

Het is wel raar dat het plotseling ook zo erg hoorbaar is

Meestal gaat dit geleidelijk

Ik zou beginnen met kijken naar de rubber dempers in het wiel, je kunt de splines dan ook gelijk zien

Arie,

Motor op de middenbok zeteen, 1e versnelling inschakelen (motor niet starten) en dan bezien hoeveel cm het wiel voor- en achteruit gaat. Dus de speling in langsrichting. Moet binnen enkele cm zijn.

meer dan 4 betekent slijtage.

Doe proef en koppel terug svp.

Eerste inspectie zal het verwijderen van het achterwiel inhouden.

conditie van de spline, en zien hoe de verdere staat is.

• Author
Bedankt voor jullie reacties en advies! Ik zal binnenkort de test van Portupan uitvoeren.
Hij schakelt verder wel goed? Kan me voorstellen dat als het schakelmechanisme niet goed gesmeerd is en het schakelen zwaar gaat, de bak dit niet leuk vindt en dan ook een klappend/bonkend geluid maakt.
  • Author

Hij schakelt verder goed ja. Ik heb inmiddels gedaan wat Portupan voorstelde: Het achterwiel kan zo'n 3-4 cm bewegen in de 1e versnelling. (Zie video)

[ATTACH type=full]32190._xfImport[/ATTACH]

• Author
Voor het bekijken van de rubber dempers moet achterwiel er uit, denk ik?
  • 2 weeks later...
op de linker remklauw zit een aparte piston om de achterrem mee te laten remmen . deze klappert als je bv op een borduur rijd gewoon eens nakijken want dit is een ziekte van de pan
  • Author
Het probleem lijkt opgelost: Degene waar ik de motor heb gekocht (Nippon Bikes in Tilburg) heeft hem nagekeken en constateerde kapotte lagers van de transmissieplaat in het achterwiel. De plaat zelf was ook niet meer OK. Hij heeft dus plaat en lagers vervangen en sindsdien (dat was gisteren) heb ik geen bonken en klappen meer gehoord! Helemaal happy, het rijplezier is weer terug!
Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.