Jump to content

Ik zag zojuist een quick test van deze motor op Motor.nl.

Je kunt er van alles van vinden, maar waar Honda op toer gebied de laatste jaren een gigantisch gat heeft laten vallen, kun je daarvoor bij dit merk te kust en te keur. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! En mag ik het hier zeggen? Oké dan, heel zachtjes; ik vind hem stiekem heel erg mooi!

https://www.motor.nl/video/bmw-r-1250-rt-2021-test/

• Replies 59
  • Views 3.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Raaipan, ik vind hem ook heel mooi en niet eens stiekem. Dit is mijn opvolger voor de Pan geworden, maar dan in mineral white en met z ongeveer alle opties die je maar kunt verzinnen. Net afgelopen zaterdag opgehaald en rijdt inderdaad geweldig. Alleen dat iedereen dat elektrische ruitje zo vernieuwend vindt, daar snap ik dan weer niets van.

Ik vind de nieuwe BMW geen vergelijking met de Goldwing. Die mag ik ook niet van mijn vrouw, daar ben ik nog niet oud genoeg voor.;)

En in vergelijking met de prijs van mijn Pan, die ik bijna 11 jaar geleden nieuw heb gekocht, vind ik het nog wel meevallen. De Pan was nieuw ook niet de goedkoopste hoor.

Rekening houdend met 1,5% inflatie was de Pan nu ook al over de 25K gegaan overigens.

BMW-R1250-RT-aflevering.jpg.e27e9f4a380ce0b4c14f345dcebf8e04.jpg

Edited by beesaa65

Although the company is quite popular to this day, it’s not so much of a status symbol as it used to be. It’s not so much of a reliable name since 40% of BMW bikes end up in repair during the first four years.

BMW-Company-Facts.png

Consumer Reports National Research Center surveyed more than 11,000 riders who purchased 12,300+ new motorcycles. The study asked them to answer two key questions: Did they experience any problems and repairs, and if so, which ones? And at the end of the day, were they satisfied with their purchase?

The study’s reliability findings

Overall, Japanese brands were the most reliable—at least as far as the study’s motorcycle owners were concerned. Yamaha, Suzuki, Honda and Kawasaki had the lowest failure ratings, all under 16%. On the other side of the spectrum were Triumph, Ducati, BMW and Can-Am. Can-Am owners reported a whopping 42% failure rate by the fourth year of ownership.

The Consumer Reports Top 5 Most Reliable

1. Yamaha/Star (11% failed)
  2. Suzuki (12% failed)
  3. Honda (12% failed)
  4. Kawasaki (15% failed)
  5. Victory (17% failed)

In the survey, nearly half of German BMW owners said their bikes had a serious problem or needed repair after four years.

Ik heb hier geen enkel belang bij, maar het heeft absoluut bijgedragen aan het maken van een op feiten gebaseerde keuze. Of dat de juiste is zal zich binnen een jaar openbaren, de mijne is namelijk van 2018...

Volg even de linkjes in de tekst voor iets meer info (als je durft)

Edited by Jan Koekepan

• Author

Ik begon mijn topic met de tekst: "Je kunt er van alles van vinden.." en het is duidelijk dat er van alles van gevonden wordt en dat is ook prima!

Hij gaat mij er vooral om te benadrukken dat, waar wij klagen over een goede opvolger van de ST1300, BMW er in slaagt een heel segment aan toermotoren in zijn programma te hebben, waar je als BMW liefhebber dus veel keuze hebt.

Je ziet niet voor niets dat hier menig forumlid na zijn ST1300 overstapt naar een ander merk, ook naar BMW.

Ja, je kunt er wat van vinden (wat ook iedereen wel doet, denk ik). BMW is echter de enige die nog vol inzet op dit soort (toer)motoren, de rest van de fabrikanten vind Europa niet eens interessant meer, qua verkoopaantallen... In de jaren '90 bestonden er van 1 model tot wel 12 typen (o.a. ED, UK, G, F, CH, IT, SP, North. ED, SW) om te voldoen aan de regelgeving, en dat bij grotere aantallen.... Azië is een groeicontinent, als zélfs BMW zijn motoren daar al laat produceren (niet alles overigens)..

Vanuit technisch oogpunt ben ik echter geen fan van BMW. Uitlezen bij Honda kon heel lang nog met een koperdraadje (diagnose stekker doorverbinden en je kon hem uitlezen), bij BMW heb je al lang speciale diagnostisch apparatuur nodig om enkel de remvloeistof te vervangen bijvoorbeeld...

• Moderators

@Raaipan ik denk ook niet dat dat de issue is hier.......ik vind hem ook mooi net als de 1600 van bmw maar betrouwbaarheid staat bij mij wel hoog in het vaandel.

Ook ik zal na de 1300 waarschijnlijk buiten de deur shoppen2020_Versys1000SEGrandTourer_GN1_FRONT_001.png.14f99ecefb951b1dfc0fbcbaaf404662.png het is niet anders als honda achterblijft

Dat was ook mijn. probleem, de enige tourmotoren met cardan en euro 5 komen van BMW. Ik wil geen allroad, die vind ik over het algemeen erg lelijk. Goldwing valt oom af,dan blijft alleen Bmw over.

Heb uitgebreid de configurator gebruikt om zo samen te stellen als ik wilde. wil graag een lichte kleur, blauw en bruin zijn niet mijn kleuren, dus parelmoer wit. Vind het erg gedistingeerd staan. Past wel bij een heer op leeftijd.

Wat denk ik ook meespeelt is dat Bmw huisleverancier is bij de meeste professionele gebruikers en die willen graag zo iets. Scheelt nog al in ontwikkelingskosten.

Mannen, fietsen zijn er (gelukkig) in alle soorten en maten! Voor elk wat wils dus!

Over smaak en gevoel valt niet te twisten, over de feiten uit onderzoeken evenmin.

Ik gun en respecteer ieder zijn keuze, net zoals jullie mij de mijne gunnen!

Edited by Jan Koekepan

Absoluut mooie motor zo bmw. Maar ben nog steeds happy met deze honda. Zijn gemaakt tot 2017 , betrouwbaar en betaalbaar. Maar ook deze toer uitvoering is uit productie bij honda. Er komt echter eind dit jaar een opvolger volgens snoek motoren. Ik hou het in de gaten.

20200614_115926.thumb.jpg.33162fe4a07b81966ad49fafd57f3899.jpg

Blijkbaar "mag" nog altijd alleen de eigenaar van een goedgevulde portemonnee een nieuwe toermotor rijden en bezitten?!

Ik hoest het niet op voor een motor..

De aanschafprijs is er naar en gelet op de bak elektronica, die er in zit, doet mij dat het ergste vrezen voor de kosten die nog gaan komen.

Na enkele jaren probleemloos rijden (als je tenminste geen maandagochtend machine hebt) komen ongetwijfeld de prijzige rekeningen voor vage elektronica problemen bovenop de standaard service kosten ... Zoveel kuipwerk poeh. Zelf sleutelen? Vraag het mij af.

Leuk Ali onderdeeltjes kopen en geld uitsparen lijkt mij verleden tijd bij dit soort fietsen.

Verder valt mij op dat ik in het lijnen spel (het voorste gedeelte van de motor) iets terug zie van de Honda CTX1300?!

Dus kun je het breed laten hangen dan taal je er niet naar en zal dit vast soeverein rijden zijn.

Hou ik het liever bij mijn ST1100, waar verhoudingsgewijs amper elektronica in zit en waar voordelig aan te sleutelen valt of aan valt te sleutelen door een garage/monteur.

Ongetwijfeld dat dit de nieuwe politie motor wordt komende jaren.

Volgende motor voor mij?!

In 2020 een ST1100 uit 2000 dus in 2040? een ST1300 uit 2017/2018

@Tiesemans, Het heeft niets met "mogen" te maken. Toen ik de Pan in 2010 kocht, was het een motorfiets die voor toen ook veel geld kostte. De vraag is wie heeft dat geld er voor over. Ik heb de Pan altijd met veel plezier en lage kosten gereden en hoop hetzelfde van de nieuwe motor.

Zoveel mensen, zoveel meningen.

Iedereen heeft z'n voorkeuren en iedereen maakt keuzes over hoe zijn/haar geld te besteden.

Zelf heb ik nog nooit in mijn leven een nieuw motorvoertuig gekocht, altijd tweedehands.

Ik geef mijn geld liever uit aan de activiteiten met zo'n voertuig dan aan het ding zelf.

Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik maar liefst 5 motoren in de garage heb staan - ze hebben me in aanschaf weinig gekost en aangezien ik alles zelf doe zijn de kosten ook te overzien (voor mij).

Ik denk niet dat ik meer rijplezier zou hebben met een nieuwe motor - sterker nog, ik zou zeer bang zijn om er een schade aan te rijden - zeker met het offroadrijden dat ik tegenwoordig heel veel doe.

(Ik heb dat ooit al eens gemerkt toen ik een hele mooie gebruikte Volvo V70 had, die heb ik toen weer verkocht omdat ik er echt slecht van sliep.)

Verder merk ik dat ik, hoe ouder ik word (ben nu 51), ik steeds meer neig naar lichtere motoren.

Ooit zal ik wel vanwege fysieke redenen uit moeten wijken naar een lichtere motor dus ik weet niet of ik na mijn huidige ST1100 nog een 1300 of een zware BMW zal kopen.

Neemt niet weg dat ik vind dat BMW mooie motoren maakt.

Ik heb twee K's gehad en die bevielen me indertijd prima.

er is op dit moment weinig keus, maar als ik de RT zou kopen moet er €25.000 bij, en ik vind hem niet zoveel beter voor dat bedrag dus mijn huidige is mijn 3e pan rijdt ik lekker op tot de laatste glimlach, staat nu 113000km op dus zou nog wel ff mee moeten kunnen (<:

is iedereen al aan de beurt geweest om erover heen te plassen... eh nee

ik ook misschien?.. ach waarom niet.

benzine, euro 3,4 of later 5 of toch binnen 5 jaar iedereen elektrisch

1 voordeel

banden zullen voorlopig wel gewoon zwart blijven

Zo is dat, elk wat wils, de banden zullen blijven. En jouw klandizie ook Ad..

Voor mij zit er ook weer een setje in de pijplijn. een setje rubber per jaar.

Netjes gebruikt van rand tot rand. Hoog rendement van materiaal heet dat!

Voor de XT1200 de Scorpions van Pirelli.. Voorlopig nog even de originele op-gummen..

Raaipan, ik vind hem ook heel mooi en niet eens stiekem. Dit is mijn opvolger voor de Pan geworden, maar dan in mineral white en met z ongeveer alle opties die je maar kunt verzinnen. Net afgelopen zaterdag opgehaald en rijdt inderdaad geweldig. Alleen dat iedereen dat elektrische ruitje zo vernieuwend vindt, daar snap ik dan weer niets van.

Ik vind de nieuwe BMW geen vergelijking met de Goldwing. Die mag ik ook niet van mijn vrouw, daar ben ik nog niet oud genoeg voor.;)

En in vergelijking met de prijs van mijn Pan, die ik bijna 11 jaar geleden nieuw heb gekocht, vind ik het nog wel meevallen. De Pan was nieuw ook niet de goedkoopste hoor.

Rekening houdend met 1,5% inflatie was de Pan nu ook al over de 25K gegaan overigens.

Mooie fiets toevallig in Venray gekocht....herken de deuren volgens mij:vroem:;)