Jump to content

Dag allemaal,

ik heb mijn tank verwijderd, geleegd en geinspecteerd.

Er zaten twee roestplekjes aan de onderkant, dat viel me heel erg mee.

Die zal ik behandelen.

mijn vraag is echter:

Hoe krijg ik de tank aan de binnenkant schoon?

Er zit duidelijk bruine aanslag van die heerlijke benzine van tegenwoordig, aan de hele binnenkant.

Nee, geen roest!

Iemand een idee..?

Groeten van Ton(yPan)

Featured Replies

ik stel voor door elektrochemisch

totaal vullen met een oplossing van water en citroen zuur

en dan een accu nemen met de probe klem aan de tank en een probeklem aan een draadeind die geheel vrij van de tank (metaal contact) door het vul gat in de vloeistof zit (net boven de bodem)

de accu wel aan de lader houden tijdens dit proces

en dan laat je de natuur zijn gang gaan( zoveel dagen als nodig)

kraakhelder en helemaal ontdaan van roest

daarna leeggooien spoelen en en goed laten drogen

Ikzelf gooi 1 keer per jaar een liter lampenolie bij mijn volle tank, leegrijden en hij is brandschoob. Tevens reinigt de lampenolie het hele brandstof systeem. Daarnaast giet ik een liter lampenolie bij het carter als ik de olie ga verversen 150 kilometer rijden en als het blok iets warm is de olie en het filter vervangen. Het blok is dan ook schoon. Na elke tankbeurt gooi ik sowieso 25 cl lampenolie bij de euro95. Ik doe dit bij mijn 2 motoren. Altijd starten nooit problemen. En ze zijn beide rond de 20 jaar.

Ik heb hier op het forum iets gelezen over kiezels en vogelzand, alleen dat was om kunstof tankjes te reinigen.

Misschien werkt dat hierbij ook?

Je moet er alleen wel zeker van zijn dat je het ook weer uit je tank kunt spoelen.

Tip van de steentjes, neem wat vogelzand (dieren winkel) werkt in water flessen, olie potjes, rem potjes, en de expansie vaatjes, thermos kannen met te kleine opening, uitspoelen en als nieuw

vanaf de beldoos G700

Hierbij wat ik gevonden heb....

[uSER=3650]@chrisd.[/uSER] ik begreep dat ze de samenstelling van gangbare lampenolie hebben aangepast.

Is er een specifiek merk waar jij bij zweert?!

Er is hier wel eens voorbij gekomen een vol cola glas, 200ml maar een hele liter is geen kattenpis.

@Nosegear

100+ superbenzine. Nooit ergens last van gehad.

Geen additieven nodig en de temperatuur blijft mooi laag.

Bio ethanol en andere toevoegingen hebben een hogere verbrandingstemp.

Pas op met “huismiddeltjes”, rij alsof je m gestolen hebt en hou de glimmende kant boven...

@Tiesemans

Die hele liter doe ik 1 keer per jaar. In een volle tank en het carter. Gewoon lampenolie van de Action. Lampenolie is in feite kerosine en daarmee de meest zuivere brandstof die er is. Nooit problemen en altijd zonder sputteren starten. Ook na een lange winterstop. Daarnaast giet ik die 25cl na elke tankstop erdoor omdat dit naast de reinigende ook een smerende werking heeft. Mijn st1300 loopt als een trein en dat geldt ook voor mn vt750.ace van 20 jaar.

[uSER=3650]@chrisd.[/uSER] dat deden we vroeger ook al met de crossbrommers maar dat stonk wel.

Stink het ook bij jou wanneer je de lampenolie erbij doet.?

• 2 weeks later...
  • 6 months later...

... Daarnaast giet ik een liter lampenolie bij het carter als ik de olie ga verversen 150 kilometer rijden en als het blok iets warm is de olie en het filter vervangen. ...

Dus met je motorolie op peil gooi je er een liter lampenolie bij??? Wordt het niveau in je carter dan niet te hoog, met als risico dat het surplus aan olie er via 'oneigenlijke wegen' weer uit gewerkt wordt?

Groets, Hans

Nu het toch een schopje heeft gekregen: tijdens mijn leven is lampolie veranderd van een soort peteroleum in paraffine. Het zijn allemaal zuivere brandstoffen. Kerosine zegt mij niet zo veel. In het Engels is kerosine een paraffine en in de winkel diesel vrije peteroleum. Misschien is het familie van elkaar maar parafine heeft denk ik niet de beoogde reinigende werking. Heb je eens wat gelezen over de dosering? De alcohol verbindingen van tank en injectie cleaner zitten in aanmerkelijk kleinere flesjes. Een liter hier en een liter daar. Ik weet niet.
Het was geen roest aan de binnenkant maar vieze aanslag. Ik stel mij voor zoals alg er uit ziet. Ik heb constant een emmer met chloorbleekmiddeloplossing staan. Dat verwijdert zowat alles en binnen een dag is het blinkend schoon. Grote zaken zoals thermosflessen schud of overgiet ik er mee. Het verdampt met het water waarmee je het verdunt dus dit relatief onschuldige middel zou ik in mijn tank ook toegepast hebben.
  • Author

Als starter van dit topic kan ik zeggen, dat ik de oude tank heb weggegooid en bij @elmo een hele nette tank heb kunnen scoren met brandstofpomp, voor een zeer schappelijke prijs.

Die zit er inmiddels alweer een tijdje in en werkt (voor zover een tank al werkt) perfect.

Heeft me een berg werk bespaard.

Alleen even een uurtje heen, ruim een uur kletsen en weer één terug rijden naar Elmo.;)

Groeten van TonyPan

Dus met je motorolie op peil gooi je er een liter lampenolie bij??? Wordt het niveau in je carter dan niet te hoog, met als risico dat het surplus aan olie er via 'oneigenlijke wegen' weer uit gewerkt wordt?

Groets, Hans

Nee nooit problemen mee gehad bij beide motoren. Ik rijd qua snelheid rond 100 km./u en trek ook niet door vanuit een lagere versnelling, dus geef

hem dan ook niet echt op zn donder