Jump to content

Mijn huidige Zumo 660 is al wat jaren oud en hapert af en toe.

Na de laatste update van de kaarten kan ook heel Europa er helaas niet meer volledig op.

Wat zijn hier de ervaringen met de XT. Was het de aanschafprijs waard?

Featured Replies

Ik heb er één gehad en na twee dagen rijden weer verkocht en ben teruggegaan naar een TT Rider 550 voor op asfalt en een Garmin GPSMap 64ST voor offroad. De XT is naar mijn botte mening niet veel meer dan een Zumo 660 op steroïden en met een veel beter scherm. Hiervoor had ik zelf ook een Zumo 660 en die is wel héél erg traag in vergeljking met de XT.

De TT is véél beter met verkeersinformatie.

Ik vetrouwde de mount van de XT niet, dat baarde me nog het meeste zorgen juist omdat 'm voor offroad rijden had gekocht.

Echter, ik zie dat veel andere mensen wel erg tevreden zijn met hun XT dus wellicht ben ik wat kritischer dan anderen.

Het hangt er ook vanaf wat je verwacht.

Het scherm is supergoed, dat wel.

Maar als je puur op asfalt rijdt (wat met een Pan wel zo zal zijn) dan zou ik zeker ook eens naar een TomTom Rider 550 kijken - die is bijv. met verkeersinformatie véél beter.

Beste koop ooit :Biggrin verkeersinfo is ook aanwezig als de XT aan je telefoon gekoppeld is, maar wat Garfield zegt de bevestiging in de mount wekte bij mij ook niet veel vertrouwen. Ik geloof dat het in de praktijk wel mee zal vallen maar mede hierdoor heb ik een touartech bevestiging erbij gekocht. Maar het blijft een Garmin natuurlijk en dat is voor mensen die van TomTom naar Garmin overstappen wel eens een probleem, volgens mij omdat ze zich niet willen verdiepen in Garmin en Basecamp e.d. Wil je simpelweg van A naar B neem je een TomTom maar wil je ook eens andere kaarten zoals offroad kaarten, OSM, OMK of iets dergelijks dan kom je toch bij Garmin uit.

@Garfield "Ik vertrouwde de mount van de XT niet, dat baarde me nog het meeste zorgen juist omdat 'm voor offroad rijden had gekocht."

je zou eens moeten kijken naar https://www.itchyboots.com/about zij heeft een XT gekregen van MR.GPS en rijdt een pass in africa met alleen maar keien ik zou er niet eens durven lopen (<: en de XT valt er echt niet af, dus wat dat betreft maak je maar geen zorgen.

De mount van de XT is niet 'vormgesloten' - alles hangt af van één piepklein veertje dat een piepklein lipje in een piepklein gleufje duwt om de XT op z'n plek te houden. Ik weet dat Garmin wel wat ervaring heeft op GPS gebied (en ik heb zelf diverse Garmin devices gehad / heb nog steeds een GPSMap 64ST) maar ik vond het geen vertrouwen wekken. Het is bij mij toen ook al een keer gebeurd dat het lipje niet goed 'inklikte' uit zichzelf.

Ieder z'n ding en ik weet dat ik hierin aardig alleen sta maar voor mij was het het gewoon niet.

Ik onderschrijf wel de ervaringen van mensen die de bevestiging niet zo zagen zitten. Het is inderdaad niet te vergelijken met de robuuste houders van de vorige generaties.

Maar niet te vergelijken met...., wil niet zeggen dat het minder is. Het werkt echt wel goed, maar gedachteloos even inklikken is er niet bij. Je moet de Garmin met de onderkant goed onder het randje plaatsen en vervolgens het toestel naar de bovenkant draaien er voor zorgend dat de onderkant goed aangesloten blijft. Het spul klikt in en zit gewoon vast.

Om te voorkomen dat iemand even wil proberen dat het echt vast zit en het los krijgt, heb ik er een Zümo Lock bij gezet. Als het er af moet dan doe ik dat liever zelf.

Het toestel zelf, scherm enzovoort, G E W E L D I G! ! ! :Smile:

• Author

Buurman @PanEuRoel is vanmiddag even langs geweest met de Beemer om de XT te laten zien. Dat scherm is inderdaad erg indrukwekkend.

Bevestiging is inderdaad een dingetje blijkbaar. Roelof had daar een slot voor gekocht wat hij me ook aanraadde.

Dank in ieder geval voor alle info!

Bekijk even de 3 filmpjes van MrGps over de Zumo XT, zeer uitvoerig en heel verhelderend. Ik heb hem ook sinds kort en ben lerende met het apparaat, tot nu toe zeer tevreden er mee. Super helder scherm, touchscreen met handschoenen aan goed bedienbaar, goede verkeersinformatie bij koppeling aan de telefoon, super muziek via telefoon of MP3 en wat de bevestiging betreft, het is even wennen, maar ik vind het geen probleem. Hij is bij mij bevestigd op een Rammount en kan hem zowel horizontaal als verticaal gebruiken. Lees ook eens de ervaringen hierover van JanKoekepan.
  • 2 weeks later...
Zoals ik schreef ben ik lerende met de XT. Vandaag aandacht besteed aan de Adventurous routing, waarbij Garmin pretendeert dat het daarmee de kronkelroutes van Tomtom naar de kroon zou steken. Helaas moet ik zeggen dat ik daarin door Garmin teleurgesteld wordt. Vanavond hierover meer gelezen op andere fora en de meningen zijn zoals de mijne: teleurstellend. Gebruik van de OnRoute Motorkaart schijnt wel goed te werken in combinatie met Adventurous Routing en wordt door Waypoint aanbevolen, maar ja, daar koop je natuurlijk geen XT voor! Hoe zijn de ervaringen van andere XT gebruikers hier aanwezig, op dit gebied?

Hoi Bert, ik heb met die kronkelroutes geen ervaring.

Ik heb de XT gekocht vanwege het meer dan uitstekende scherm. Als we een begeielding doen van een wielerkoers, dan laten we de track permanent zichtbaar. De track is dan het parcours dat de wielrenners rijden. Als verkeersregelaar rijden we van punt naar punt om daar het verkeer te regelen, zodat de renners op een veilige manier de race kunnen rijden. Die route rijden we als route. Maar we kunnen dus steeds zien waar we ten opzichte van de track zijn. Op de 595 was dat niet duidelijk. Je zag wel je eigen route, maar de track was zeer onduidelijk. Dat is met de XT verleden tijd.

Dit is allemaal geen antwoord op jouw vraag, maar meer een argumentatie voor mijn aanschaf van de XT.

Ieder heeft zo zijn eigen doel met een GPS.