Jump to content

Niet stationair lopen en gloeiend hete uitlaat.

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag 17 april een ritje gemaakt. Vooraf de motor gestart om warm te worden. De automatische choke werkte prima, motor liep eerst wat hoger stationair en dat werd na 5 min wat minder hoog zoals het hoort. Prima. Na het ritje de motor geparkeerd in een parkeergarage.

De dag erna op zondag wilde ik weer een ritje maken. Bij starten en warmlopen werkte de choke niet goed, motor wilde niet rustig stationair lopen, moest ik zelf met de gashandel regelen. Vreemd. Na ongeveer 5-10 minuten zag ik dat de bocht in beide uitlaten (zie foto) gloeiend heet was tot zelfs fel oranje. Nooit eerder gezien, heel eng. De motor uitgezet en toen kwam er zelfs een beetje rook af van dat deel van de uitlaat op de plek waar het fel oranje heet was.

Na een poosje toch maar weer gestart en gaan rijden omdat ik direct naar huis wilde met deze onbetrouwbare situatie. De eerste 10 min liep de motor nog steeds niet goed stationair maar daarna wel. Uitlaten waren niet meer fel rood/oranje. Vervolgens nog een mooi ritje van 2 uur gemaakt zonder problemen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn: niet stationair lopen en een super hete fel oranje uitlaat?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt.

Groeten Bert

Uitlaat.jpg.b89ff02fa27d0d85df133a9907b9926c.jpg

Featured Replies

Op die plek zit de katalysator.

stel nu dat de motor op 2 cilinders liep, verklaart het slechte stationair lopen, en de brandstof van de andere 2 brandde in de katalysatoren. De collector verbindt het linker en rechter uitlaatsysteem met elkaar, daardoor kan de katalysatorbrand aan beide zijden optreden.

De katalysatoren zullen wel ter ziele zijn...

Mijn Pan liep een tijdje geleden ook af en toe slecht bij een start (afslaan, met gas aan de gang houden). Dat kwam toen door een verstopt T-stuk bij de 5 vacuümslangetjes tussen de gaskleppen. Dat bij slecht lopen onverbrand brandstofmengsel door de katalysator wordt (na)verbrand, klinkt aannemelijk.
Eerst vaststellen of er vonk, brandstof en lucht is. Dus checken of alle bougies vonken (bougies verwijderen, aan massa leggen en dan starten). Als er één of meerdere bougies niet vonken, heb je het probleem boven water. Zijn de bougies nog goed, dan wordt er mogelijk bij een koude start teveel brandstof ingespoten waardoor de motor slecht loopt en er onverbrande benzine in de uitlaat komt die door de hete katalysator(en) alsnog ontbrand. Het inspuitmoment en de hoeveelheid benzine wordt door de ECU bepaald. Als dit de oorzaak is, zou je, denk ik, echter een foutmelding moeten krijgen. Of er is sprake van één of meerdere niet goed functionerende injectoren. Probeer dan eens een flesje Forté moto power 1 (reiniger voor 't gehele brandstofsysteem). Of je luchttoevoer wordt ergens door beperkt (vervuild luchtfilter of iets dergelijks.
  • Author

Dank voor jullie reacties!

Mijn motor heeft in november 2020 een grote winterbeurt gehad bij MotoPort Rotterdam. Dan kan ik ervan uitgaan dat de bougies, ontsteking etc. goed zijn.

@Portupan schrijft: De katalysatoren zullen wel ter ziele zijn...

Omdat zeker te weten dat de katalysatoren kapot zijn zullen de uitlaatgassen getest moeten worden. Toch?

Is het vervangen van een katalysatoren een dure reparatie?

Maar stel dat het systeem zo geavanceerd is dat er juist bewust meer brandstof wordt ingespoten om juist de katalysator schoon te branden en daarmee ontdoet van ophoping door roet (regenereren)

overigens zou ik afraden om een bougie te checken naast het gat terwijl ze er niet in zitten

Een brandstof mengsel dat uit een gat raast terwijl er een vonk bij zit.

Dat is voor mij het zelfde als een gaslek zoeken met een luciferUnknw

@BertPAN1300: Als er geen nieuwe bougies op de rekening staan, zitten de oude er nog in. Misschien was het volgens de service-interval nog niet nodig om ze te vervangen, maar er kan er natuurlijk altijd weleens een stuk gaan. Eens met Waffie dat je de bougie niet vlak naast het gat aan massa moet leggen.

@waffie: Het regeneren van een katalysator van een benzinemotor is nieuw voor mij (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet bestaat). Wel dat fabrikanten van direct ingespoten benzinemotoren m.i.v. 2017 stapsgewijs een gas particulate filter (GPF) op hun modellen gaan toepassen.

• 4 weeks later...

Maar stel dat het systeem zo geavanceerd is dat er juist bewust meer brandstof wordt ingespoten om juist de katalysator schoon te branden en daarmee ontdoet van ophoping door roet (regenereren)

overigens zou ik afraden om een bougie te checken naast het gat terwijl ze er niet in zitten

Een brandstof mengsel dat uit een gat raast terwijl er een vonk bij zit.

Dat is voor mij het zelfde als een gaslek zoeken met een luciferUnknw

Benzine+toevoer afsluiten. Dit is weldegelijk een goede manier om te checken of de bougie nog vonkt. Het is echter veel moeilijker te zien of hij bij elke arbeidslag vonkt, noch of de vink sterk genoeg is. Maar het geeft wel een indicatie...