Jump to content

Hallo, ik had gisteren een onprettige ervaring. Ik stopte na een uur rijden, zette de motor uit en 5 minuten later bleek ik een lege accu te hebben. tijdens het rijden had ik de Oxford handvatverwarming op stand 3 staan en mijn telefoon aangesloten op de USB lader. Beiden worden uitgeschakeld met het contact.

Kan die samen de accu onder het rijden leegtrekken?? Of moet ik denken aan de probleem met de dynamo of zoiets? Wie heeft een idee?

Featured Replies

@Tjeerd ik zou zeggen, meet de accu eens door als de motor draait, kun je zien hoeveel hij bijlaad, ik heb daar eens een handig meetapparaatje voor gekocht bij de Lidl, werkt perfect !
  • Author
De accu heb ik al eerder gemeten. Over een periode van enkele weken wekelijks gemeten, terwijl hij los in de schuur stond, geen enkel verlies, na 6 weken was de spanning nog steeds tegen de 13volt. Volgens mij is de accu dan wel goed.

@Tjeerd jij zegt dat de accu onder het rijden leeg raakt, uit mijn oogpunt zeg ik dan dat hij wel stroom verbruikt, maar niet bijlaad en dat moet je dus meten !!

misschien ga je dan richting dynamo denken, en als de accu als hij los staat geen stroom verliest, is die ws wel goed idd !!

Edited by Henk2511

Als het de dynamo is,dan is het waarschijnlijk de spanningsregelaar die er op is gemonteerd

Ik heb deze op mijn 1300 vervangen in 2014 omdat ik 18v op het boordnet had staan

De dynamo is nippo denso en de regelaar van Hella

Staat een nummer op de regelaar en kun je bestellen in duitsland

Betaalde toen met kosten 75.=euro

Hier in Nederland betaal je torenhoge prijzen voor beide

Dynamo zit beneden tussen de cylinders

Luchtfilter,inspuiting,,tempm,therm moeten eruit

• Author

Ok, gemeten met lopende motor laadstroom iets van 14.2 ongeacht toerental.

Voltage op accu in stilstand ca 12.8, maar op contact stort de accu helemaal in, in 1 minuut naar 9v. Dus nieuwe accu gehaald, probleem opgelost.

Ik dacht dat je een accu alleen op Voltage meet, maar de accuboer meet ook op ampère en dan zie je wel dat de accu slecht is. Zo kwam ik dus op het verkeerde been.

Bedankt voor alle input, ik heb weer wat geleerd.

Ik weet niet of je wat geleerd hebt.

3 weken laten staan zonder probleem en in 1 minuut leggetrokken op contact doet mij vermoeden dat er een stevige stroom loopt.

Elke week een nieuwe accu erin kan natuurlijk ook als je dat leuk vind.

Elders zei ik een ander ook al dat ie de stroom eens kon meten maar kennelijk vind men dat een dom idee.

• Author
Ik ben geen electricien, dus ik heb de laadstroom gemeten. Maar ik heb het vermoeden dat jij een andere stroom bedoeld. Wat zou ik dan moeten meten?

Misschien moet ik even toelichten over " stroom meten"

Accu pool los(+), stroom meter ( universeelmeter) plus op de + accu, min vd meter op de losgehaalde (plus) kabel

en aflezen. Contact uit en contact aan.

Kan me voorstellen dat er een relais is blijven hangen en er stroom op de handvatverwarming is blijven staan

Dat betekent accu leeg in no time

Goede vraag, ... ik weet 't niet:-) Met contact uit zou je dicht bij NUL ampere moeten zitten.

Als je (contact aan ) je handvatverwarming aan zet loopt er fors stroom, contact uit zou handvatverwarming moeten

afschakelen en er weer nagenoeg geen stroom mogen lopen.

Zal morgen eens aan mijn motor meten.

Je bent geen electricien zei je, let er op dat Multimeters apparte aansluitingen hebben voor ampere ( stroom)

dat zijn andere dan waarmee je spanning ( volt ) meet.

Verder hebben ze vaak aparte aansluitingen voor mA en Ampere's.

Begin met de Ampere aansluiting aangzien handvatverwarming wel aardig stroom kan trekken.

Hier een filmpje... OK geen filmpje is te groot, heb 'm kleiner gemaakt en is nog te groot.

OK laatste poging.

Er van uitgaande dat m'n chinese meter goed is, zie je hier de meetwaarden. Met contact aan loopt er best wel veel stroom zie ik.

2 dimlampen = 110 Watt

Achter ook 2 achterlampjes? zijn die 21 Watt/stuk?

12 Volt X 14 Amp = 168 Watt, zou kunnen.

• Author

Ik heb de meting net zo uitgevoerd als op de video, met ook hetzelfde resultaat

Wat heb ik nu geleerd? Dat sommige mensen de moeite nemen om dingen tot op de bodem uit te zoeken

Bedankt Edmund.