Jump to content

Heren,

De voorvork olie vervangen..... ik durf het bijna niet te vragen, zit er een aftappunt op de voorvork ST1300 of moet ik

hiervoor duizend boutjes verwijderen en de voorkpoten demonteren?

Zeg me dat het niet waar is :-)

Featured Replies

beste edmond,

ik vind het erg spannend als jij iets vraagt waarvan je het antwoord eigenlijk al kunt weten sterker... je bespreekt het zelfs.

nee. een honda st gaat straks geen geheimenmeer voor je kennen

maar we willen je ook graag helpen

Beste is , als je het goed wilt doen de vorkpoten verwijderen.

Volledig demonteren en goed uitkuisen en terug vullen.

Ook zou ik persoonlijk de afdichtingen vervangen nu het toch uit elkaar is.

Nr 19 , 26 en eventueel 24.

vorkpoot.JPG.d377e9cd5c14a8b0c471fd9dc4eba045.JPG

Ik haal de vorkpoten altijd volledig uit elkaar en was deze grondig.

En meet de veren en de olie die er in moet altijd na, want het nameten van de luchtkamer is niet voor 100% betrouwbaar.

Bij het nameten van de vorkolie hoeveel dat er in moet, dan ben je ook zeker dat ie er inzit.

Gebruik ook alleen maar originele Honda keringen.

Dit zijn hier op de foto's originele Honda veren.

IMG_1487.JPG.ef1d7ca10d58d8615f626431b3d52bd7.JPGIMG_1483.JPG.c0dcae45780a3a28707174b68775fbeb.JPGIMG_1510.JPG.0156bab26ef839fed578e7a8cfdea470.JPG

Ben het (grotendeels) met @marc pan eens.. Ik gebruik ook enkel originele delen, en het demonteren van een RSU (Right Side Up) voorvork is niet zo spannend of arbeidsintensief. Is eigenlijk de enige manier om alle rommel eruit te halen, zelfs al had de VV van een 1300 een aftapplug, blijft er áltijd vloeistof achter in de poot en oude vloeistof in de cartridges.

@Andre st1300 Maatbeker kost bij Louis nog geen 5,-, daar wil ik met de vrouw niet eens ruzie over hebben.. Dat heb ik in het algemeen wél als er (onaangekondigd nóg een gekochte) motorfiets in de schuur of op de aanhanger wordt gesignaleerd door de directie...

• Author

M'n zeer korte rijervaring met de ST gaf me een wat oncomfortabel gevoel terwijl ik het tegenovergestelde las.

Verse olie erin en eventueel dikker of dunner en kijken of dat beter wordt.

Elke keer de voorvork eruit vind ik nogal veel werk om even te testen.

Met m’n CBR 1000 heb ik destijds ruim 10x de carbs eraf moeten halen (stage II dynojet sproeiers e.d. erin) voordat het liep naar wens. Of het instellen van een achterveer op gewicht (bij een monolink systeem, soms meerdere malen).

Welkom in de wereld van optimalisatie... al ben ik bang dat je gedachtegang niet gaat helpen. Dikkere of dunnere olie werkt marginaal..

beste Oooosterling

"Dikkere of dunnere olie werkt marginaal "

licht je antwoord toe ?

En persoonlijk acht ook fabrikanten als SKF, Ariete, en NOK echt in staat een juiste seal te maken

origineel is prima echter je moet ook open staan voor andere oplossingen die zich reeds hebben bewezen

(ik heb zaken stuk zien gaan , enkel door foute keuzes in hydrauliek oliedikte )

Edited by waffie

Geachte heer @waffie

Olie kán een grote rol spelen in een voorvork, echter heb je hier niet te maken met een high end product als een Öhlins FGR USD superbike voorvork van 15K, met specifiek op te bouwen cartridge (waar je met de oliestroom openingen kunt variëren), lineaire (op de bereider afgestemde) veer, juiste (in te stellen) preload en veel instellingen voor compression en rebound, als dan niet elektronisch geregeld en ondersteund door gasdempers a.d. voorzijde.

Je hebt hier te maken met een 'simpele' voorvork, redelijk eenvoudige cartridge, en tweetraps/progressieve/non-lineaire veren, en afgestemd op een gem. gewicht (uitgaande van een gemiddelde Honda). Grofweg gesteld veer draagt het gewicht, cartridge verzorgt de demping door vloeistofverplaatsing. de vloeistofverplaatsing is (in dit geval beperkt) beïnvloedbaar (door oliedikte)...

Het kán zeker werken om te gaan experimenteren met oliedikte, het is alleen niet een heilig middel. De rest moet ook goed functioneren, dus een goede basis ga je vanuit, en dan ga je optimaliseren in kleine stapjes. Daar berust mijn stellingname op..

Dat verkeerde keuzes in hydrauliek kan leiden tot grote schades (soms van het ergste soort) is mij bekend, echter in dit context zal dit niet gebeuren. Mijn vader heeft wel eens (in een ver, ver verleden) manometers op een voorvork gemonteerd (voor de fun, om een indicatie te krijgen wat de luchtdruk in een luchtkamer doet), de compressie van de luchtkamer stijgt nog niet naar 0.5 bar (of 5 weet het niet zeker, te lang geleden dat ik hem hierover gesproken heb), in ieder geval nog redelijk aan de veilige kant..

Mijn voorkeur voor origineel komt voort uit fabrieksbezoeken, hun manier van denken (toen mr. Honda nog leefde) en werken (vb. fouttoleranties in batches -> op 10000 eenheden mogen 10 eenheden afwijken bij bep. delen). Ook een bedrijf als fa. Honda moet winst maken, dus ik geloof wel dat een non-origineel deel beter kan zijn, echter moeten de parameters om af te wegen of iets beter is, óók gelijk zijn en getest onder eenzelfde omstandigheden. Deze parameters worden echter veelal en vaak losgelaten, maar enkel gekoppeld aan de prijs, en dát is geen parameter voor kwaliteit.

• Author

@Oooosterling,

ik heb niet nagekeken wat Honda zegt over vorkolie verversen interval maar wie weet zit de olie er al 100.000km in.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Honda dat iets te veel vind maar misschien heb ik het mis.

Verder weet ik toevallig dat olie z'n eigenschappen met de tijd en belasting verliest, de stelligheid om te stellen dat de invloed van -verse- dikkere- dunnere olie marginaal is, hou ik op een mening. zelf heb ik een andere mening.

[HEADING=2][/HEADING]

[HEADING=2][/HEADING]

[HEADING=2][/HEADING]

beste meneer oooosterling,

Je hoeft mij niet te overtuigen, maar de lezers die mogelijk na jouw verhaal er van overtuigd zijn geraakt dat het niet uitmaakt of ze er iets van dikte 5 nemen of juiste dikte 20.(om van de verschillende iso waardes nog maar te zwijgen.

alsmede kleine gaatjes of juist grootte gaatjes.

doorstroom snelheid in samenspraak met verschillende dikte olie ( demping) geven wel verschillen in reactie en die zijn in mijn optiek niet meer onder marginale effecten te plaatsen

die zijn gewoon weg grof.

Uitproberen is dan misschien wel de optie maar de gemiddelde panrijder doet niet graag aan experimenteren.

ze houden het graag standaard met soms een aanpassing in de veer.

en een enkele plaatst een gesloten cartridge als upgrade waar dan wel 10 tallen mogelijk heden inzitten.

Zeker niet te evrgelijken met een topproduct zoals door jou benoemt echter bedoelt voor een specifieke rijder onder specifieke omstandigheden.

Maar zondermeer al een heuse upgrade

echter de praktijk laat dan weer zien dat de gelukkige gebruiker deze zelden aanpast en verder tuft met datgene waar ze ooit meer geleverd is geweest (afstelling)

Geachte heer Waffie,

Ik ben het 100% eens met hetgeen u schrijft. Mijn valkuil is echter dat ik denk dat een ieder net zo bevlogen is in techniek, als dat ik dat ben (daar wordt ik door u gelukkig weer aan herinnert). Neem daarbij de componenten van de moderne tijd (internet) en opvattingen lopen als snel uiteen, of kunnen in een verkeerde context geschreven en gelezen worden.

Het is idd correct dat velen niet de vering optimaliseren óf überhaupt op regelmatige basis onderhoud uitvoert. Om echter een gelukkig gebruiker te worden (dat je tweewieler je verwachting waarmaakt), kún je niet anders als beginnen bij een basisafstelling (van het gehele component), en van daaruit experimenteren c.q. optimaliseren.

Geachte heer @Edmund

Honda zegt niets over service intervallen qua vering (tenminste niet bij dit type motor), maar zoals u terecht aangeeft verminderen de eigenschappen van olie over tijd en gebruik. 100K is wat veel inderdaad, Hyperpro geeft bijv. service intervallen van 2 jr. of 20.000 km aan, en dat is realistischer. (te vergelijken met de service intervallen voor rem/kopp vloeistof bijv.). Als echter de huidige oliesoort onbekend is, moet je op een gegeven moment toch een beslissing gaan nemen, en dat valt helaas samen met experimenteren in oliedikte en niveau. Onderling zijn de stappen niet zó groot (oliedikte 0, 2,5, 5, 7,5, 10, 15, 20 is vrij gangbaar verkrijgbaar) en daar baseer ik mij eigenlijk mede op. Vers versus gebruikte olie, en dan dunnere of dikkere kunnen hierdoor inderdaad grote verschillen te weeg brengen, experimenteren met zuiver de dikte minder..

Vering is echter net zo persoonlijk als een bandenkeuze, wellicht helpt onderstaand document om op te sporen wat nu zo oncomfortabel is aan uw vering?

UItleg vering (HK suspension)

• 1 year later...

Even dit topic oprakelen, op zoek naar een kort antwoord.

Ik zie op de foto van de maatbeker dat er zo'n 600ml olie per kant in gaat? Klopt dit? Het is de bedoeling dat vanavond mijn vorkpoten weer in elkaar gaan en ik heb één flesje vorkolie van 1 liter... Billenknijpen dus.

Als er Hypepro veren in zitten gaat er minder in. Net ff nagekeken, maar dan moet je een luchtkamer aanhouden van 160 mm. Hyperpro adviseert overigens een 7,5 W vorkolie.

Zie het werkplaatshandboek

638 ml bij een luchtkamer van 62 mm met de vorkolie dikte sae-8

[ATTACH]40957[/ATTACH] [ATTACH]40958[/ATTACH]

Klopt Henk dit bij de originele veer van Honda.

Maar bij de hypepro is het een luchtkamer van +/- 160mm en daar heb je dan 550 ml vorkolie voor nodig per poot.

Ik zie dat je mij net voor was @RRR terwijl ik nog aan het Schrijven was.

Gelukkig kon ik bij een grote auto/motor onderdelenzaak eenzelfde flesje olie vinden als die ik online had besteld. Genoeg olie dus. :good: