Jump to content

Goedemiddag,

Voordat ik een ST1100 kocht, heb ik een paar jaar op een BMW R1100RT gereden. Ik zie meer mensen op die forum die hiervan (of hiernaar) zijn overgestapt. Het leek me leuk om eens een lijstje te maken met verschillen, overeenkomen en de meningen daarover :)

Ik zal eens beginnen.

Versnellingsindicator. BMW heeft die wel, Honda helaas niet.

Koffers. De zijkoffers van de BMW zijn degelijker, maar die van de ST1100 zijn groter. Bij de Honda zitten ze mooi in de stroomlijn en is de motor ook smaller met de koffers erop. Daar staat weer tegenover dat Honda 6 slotjes nodig heeft voor de koffers en BMW dat kan met 2.

Handschoenenvak. Honda heeft twee kleintjes, BMW heeft 1 grote. Ik geef zelf de voorkeur aan de grote, omdat daar veel makkelijker dingen in passen. Bovendien zit het deksel ook gewoon vast.

Zekeringen. Bij BMW zitten ze onder het zadel, bij Honda achter het kuipwerk. Bij BMW kan ik van onder het zadel ook nog net bij de accupolen komen met mijn startkabels, bij Honda niet.

Toerenbereik. De BMW rijd lekker van 2500 tot 3500 toeren, de Honda vanaf 2000. Volgens mij heeft de Honda ook duidelijk meer torque, in ieder geval als je wat toeren maakt.

Geluid. De BMW knort en schud, de Honda zoeft.

Benzine. De BMW rijd op normale Euro 95 / E10 benzine, tenminste dat tankte ik altijd. Bij Honda geven veel mensen aan dat dit geen goed idee is.

Onderhoud. Van twee verschillende garages hoorde ik dat de BMW motorisch maar zozo is, terwijl je met de Honda vrijwel nooit problemen hebt. Beiden hebben me de Honda aangeraden boven de BMW.

Zwaartepunt. Het zwaartepunt ligt iets anders. Ik weet niet precies wat er anders aan is, maar ik reed de eerste tijd nogal wiebelig op de Honda, terwijl ik dat met de BMW nooit had.

Heeft iemand hier wellicht iets aan toe te voegen? Of misschien een mening over?

Featured Replies

Ik kan mij voorstellen dat wat betreft het zwaartepunt dit komt omdat de ST1100 een V4-motor heeft in een lengte richting van 90 graden.

Daarbij bevind de brandstoftank zich ook nog eens onder het zadel om het zwaartepunt verder te verlagen.

• Moderators

Zijn compleet andere motoren met dito weggedrag en natuurlijk zijn balhoofd, banden ,vering(staat ervan) van groot belang hoe de motor handeld..

Bv hyperpro geeft de fiets al ander lees strakker weggedrag.

Een nieuwe of andere auto rijd ook niet het zelfde als de andere. Deze zal voordeel en nadelen hebben.

• Author

Voor mij zijn inderdaad de meest opvallende de andere wegligging, het extra vermogen en het veel ruimere toerenbereik waarover die lekker rijdt.

Ik denk dat ik de voorkeur geef aan de Pan, hoewel ik misschien niet helemaal onpartijdig ben :)

Heb beiden uitgebreid bereden, de BMW’s en de Pan ST1300.

Mijn bescheiden mening: De Honda, zonder enig denkbare twijfel.

Altijd probleemloos, de duitsers hebben relatief veel storingen.

Zeker vergeleken met de tegenhanger. Honda is sterker in laag toerental.

Voor mij redenen te over om Japans boven Duits te verkiezen.

Ik rijd nog steeds Japans, alleen geen Honda meer.

Ook probleemloos...

Edited by Jan Koekepan

Ik vind de bak van een bmw echt schijt,en de abs net zo en alles peper duur.

Vervang maar eens je koppeling,kun je je halve bmw uit elkaar slopen

Dus laat het maar bij een pan houden

bmw heeft minder PK en minder Nm koppel.en dit komt op een later rpm vrij. heeft wel injectie waar st carbs heeft.

Bmw lucht/olie gekoeld en de st vloeistofgekoeld.

Wat mij het meeste op is gevallen is dat de st rapper door de bochten kan en er sneller uit ( bottom torque?) als de bmw, vriend van me heeft er 1 en prefereerde de Honda vwb de rij eigenschappen, hierbij moet ik wel vermelden dat hij 17jaar op racers heeft gereden.

Is voor het gevoel ook wat stabieler op hoge snelheden.

Maar het maakt elkaar allemaal niet zo heel veel....behalve in betrouwbaarheid, ze kunnen beiden even lang mee en hoge kn standen aan echter de Honda overleeft het met basis onderhoud waar de bmw meer een prinsesje kan zijn, ik zeg bewust kan want ook in deze zie je dat alles bij elkaar het wederom niet heel veel verschil maakt.., t is meer een kwestie van smaak/zithouding/motor geluid en performance...ikzelf kies voor de st boven de beemer, zou heel graag een GS willen maar buiten dat het belachelijk duur is hoor je te veel spookverhalen..misschien valt het mee maar waar rook is...

Denk dat je appels niet met peren moet vergelijken, zijn beide top motoren , het onderhoud bij de RT komt met meer Intervallen dan de Honda , zolang je de bmw maar goed onderhoud en niks uitstelde is het een top tour buffel. dat is de ervaring die ik ermee heb !

vond vooral de zithouding/stuur en heel erg prettig, !

vergelijken is mooi maar op een st forum vragen welke motorfiets beter is (bmw versus honda) lijkt mij meer een vraag waarvan het antwoord al te verwachten is.

de gedachte dat je met bmw klasse rijdt mag niet onderschat worden.

de echte diehard beemer rijder zal er ook bij zweren

en ook met honda parts weten ze de prijzen

het lijkt me meer een keus op rijeigenschappen en comfort maar ook verbruik en restwaarde spelen een rol

Hier een RT1100 gehad en nu een ST1300. Doe mij de Honda maar. De RT1100 begint aardig te bokken wanneer die in een te hoge versnelling staat bij te weinig toeren, uiteraard vanwege de boxermotor. De Honda heeft hier geen last van. In welke versnelling die ook staat en te weinig toeren draait: gas open = gaan.

Kleine nuance, ze hadden geen Dikke Duitser als voorbeeld.

het was namelijk geen rolmodel dat ze wilden evenaren.

Honda wilde een Dikke Duitser in sterk verbeterde versie op banden zetten.

Alles wijst er op dat ze daar glansrijk in geslaagd zijn.

In Beieren schrokken ze zich een hoedje hun huidige “topmodellen” zijn nu V6!!!

Als je dan vergelijkt naar de Suzuki M1800 en de Harley V-Rod , dan zou je kunnen zeggen dat de Suzuki M1800 geslaagd is en de Harley een klein Copy ervan is ?

Als ex BMW rijder kan ik denk ik uit ervaring spreken. Veel op de K1100 serie, de R850RT en de FJR 1300 gereden. Niet te vergelijken met de huidige BMWś dat voorop stellende.

De K serie in een woord Kilometers verslindend. Maar de ABS .........

De RT serie, in de 850 serie top machine. Maar de ABS...... kopie van de voorgaande.

De eerste serie FJR (5bak). Killer, had toen overigens geen ABS.

De ST1100.................. :vroem: No Problemo. Die blijft nog even :bravo:

Ook bij de ST1100 zijn er wel eens problemen met de abs, hoewel dat die problemen vaak voorkomen door niet op tijd de remvloeistof te vernieuwen.

De BMW met Honda motor zou ideaal zijn. Met allebei kan ik lezen en schrijven.

De reden voor mij waarom ik toch voor BMW heb gekozen:

De rechtop zitpositie vind ik prettiger, vooral op lange afstanden. Geen last meer van mijn rug.

De BMW duikt niet met remmen.

Toegegeven de St1100 was een probleemloze fiets, dat kan ik van de BMW niet zeggen.