Jump to content

Vandaag was het in het westen aardig weer en dacht even lekker een stukje te gaan rijden. Hij komt er niet zo heel veel meer uit.

Bij een tussenstop zag ik ineens wat vochtplekken onder de motor liggen en dat voelde nogal vettig aan en dacht meteen aan koelvloeistof.

Voorzichtig naar huis toe gereden en merkte dat hij bij het stilstaan bij stoplichten toch wat sneller opliep qua temperatuur maar bij het rijden ook weer snel daalde.

Bij thuis komst op de bok gezet en de onderste kap eraf gehaald.

In de kap lag ook wat vocht, verder zag ik nergens een druppel hangen aan het blok of radiateur.

Na de motor gestart te hebben en de temperatuur op hebben laten lopen sloeg de ventilator aan en zag nog steeds niets van druppelvorming.

Na de motor uitgezet te hebben en de tank van de vloeistof te hebben gecontroleerd op inhoudt lag er toch een spetter op de vloer en nog kon ik niet vinden waar vandaan dit zou komen.

Hebben er toevallig andere dit ook eens meegemaakt of weten waar dit misschien vandaan kan komen?

Gr. Mark

Featured Replies

Hallo. Ik ben met mijn 1100 aan een gehele beurt bezig en zag dat hij lekt onder de carburateurs.

Daar lopen ook slangen en alu pijpjes.

Door de warmte enleeftijd gaan die poreus worden.

Ik heb bij rouwkema in Wormerveer een complete set gekocht.

Hij weet het vast wat ik bedoel heb ze vandaag binnen gekregen.

Edited by panman1100

Bij de 1100 is het overloopslangetje van de radiateur naar het expansievaatje vaak de boosdoener. Door verharding scheurt het bij de aansluiting op de radiateur. Kwestie van het verharde deel eraf knippen. Wat Wietse beschrijft komt ook regelmatig voor, maar is nogal een ingrijpende operatie. Zou eerst het slangetje checken.
Ik heb het probleem ook gehad en bij mij was de oorzaak ook een scheurtje in het slangetje tussen de radiatordop en het expansievat. Op advies van @Dennis heb ik het hele slangetje toendertijd vervangen door een stuk benzineslang met dezelfde binnendiameter, verkrijgbaar bij elke autoshop

Edited by DuinPan

• Moderators

Eens......maar ik zou de hele overloopslang gewoon vervangen deze zit ook vaak vol met "bloemkoolaanslag".

Ook de radiateurdop zélf word vaak vergeten dat deze ook snel 20 jaar of ouder is en het rubber hard en gescheurd is

• Author
Dat slangetje wat jullie beschrijven is dat het best lange slangetje wat van net onder de radiatordop loopt tot aan de onderkant van het expansievat?
Boeltje helemaal vervangen. Nu is het dit, morgen het volgende. Het spul is na zo'n tijd gewoon op en voor je eigen gemoedsrust, alles vernieuwen! :Smile: