Jump to content

Vraag nav reparatie mechanical seal

Beste ST-vrienden,

Ik ben begonnen met een mooie klus voor de kerstvakantie: de mechanical seal vervangen (weeping hole van de seal drupt al enkele maanden)

Bij het demonteren merkte ik:

1. dat de beschermhoes die om de oliekoeler-slang zit keihard geworden is, en ook wat afgeplat (zie de eerste foto). Is dat een probleem, kan ik dat zo laten?

2. dat er een kleine lekkage bovenop het blok is: de slang van het thermostaathuis zweet op de linker water joint (zie de tweede foto). Kan ik hier de slangenklem wat strakker aandraaien, of moet alles los?

Al vast dank voor jullie hulp!

Groeten, Gertjan

Reparatiemechanicalseal1.thumb.jpg.3904f801db73fc4bfa2cc54dd40f3de1.jpg

Reparatiemechanicalseal2.jpg.de3d2dbb49eb7b4934db7d6a450fa905.jpg

Featured Replies

• Administrators

1. Zolang dat afplatten zich niet doorzet naar de oliekoelerleiding zelf denk ik niet dat het een probleem is. 't Ding zit er puur om chafing te voorkomen en dat doet-ie ook wel als ie hard is.

2. Een slangklem trilt doorgaans niet los, dus aandraaien zou weinig moeten veranderen in mijn beleving. Vermoedelijk heb je toch te maken met een scheur(tje) in de slang . .

• Author

Vandaag de afdichtingen en het lagertje losgehaald. Bij gebrek aan een binnenlager-(slag)trekker een stukje pijp van 12 mm gebruikt om het lagertje er vanaf de buitenkant uit te drukken. In bankschroef en met wat warmte ging het er gemakkelijk uit.

Ook waar de lekkage vandaan komt is duidelijk geworden: in de keramische afdichting zaten 2 barstjes (zie foto). Daardoor ook wat roestvorming ontstaan in de ruimte tussen de 2 afdichtingen (mechanical seal en oliekeerring).

Reparatiemechanicalseal4.thumb.jpg.3840a7a09d465e90e56383d8d319a677.jpg

Reparatiemechanicalseal5.thumb.jpg.2bc820cf962223b097b6113617b298bb.jpg

Reparatiemechanicalseal3.jpg.c740bd014e642aa8ba76d709a97e1337.jpg

Dat denk ik niet Columbo.

Ik heb nog nooit gelezen dat een Pan een waslijst heeft van defecten , tenzij het te maken heeft met achterstallig onderhoud.

Het zijn gewoonweg goede motoren ( motor ) die toch wel storingsvrij zijn.

Pech kan je altijd hebben maar is eerder een uitzondering.

Mijn gedacht natuurlijk.

• Author
Klopt wat Erwin zegt, ik heb tot nu toe ook weinig problemen gehad. En mooi dat ik met hulp ven forumleden en -info zelf deze lekkage kan oplossen. Is een mooie klus en als alles dan weer netjes is, kan ik weer heerlijk 'en route'.
Alles staat of valt met goed onderhoud, En de meeste st1300 zijn ook al meer dan 10 jaar oud ,En als ik het goed heb zijn de laatste modellen in 2012 of 2014 van de band gerold.
  • Author
@Wim: had ik inderdaad ook al bestudeerd. Bij jou meer corrosie dan bij mij. Het deel waar de corrosie ontstaat, staat in verbinding met de buitenlucht (via verklikkergaatje, 'wheeping hole'). Als je keramische afdichting lekt, krijg dan ook daar roest.

Zoals geschreven heb ik het eerder mee mogen maken, maar toen was ik er waarschijnlijk nog "op tijd" bij, had toen geen last van roest.

Tis weer opgelost gelukkig.. ;)

• Author

Update: motor inmiddels afgevuld met nieuwe koelvloeistof, ontlucht en goed warm laten worden: ff spannend, maar alles dicht, geen druppel lekkage meer :)

Nu ze haar jasje al uit had, gelijk ook de remvloeistof maar ververst. Weer klaar voor veel probleemloze kilometers (teller staat nu op 85.000 km).

Nog een foto van het motorblok, blijft mooi om naar te kijken...

Reparatiemechanicalseal8.thumb.jpg.342658c2b6f97548d0bc1889399ca884.jpg