Jump to content

In de onlangs verschenen editie 10/2020 van Promotor, staat een artikel van de hand van MrGPS Hans Vaessen, getiteld 'Werken met Basecamp makkelijker met 10 toptips.'

Ik heb in het verleden veel worstelingen verricht met BC, ben er nooit vriend mee geworden en heb enige tijd geleden besloten BC nooit meer te gebruiken. Het lezen van de 10 tips om makkelijker met BC om te gaan, heeft me niet anders doen besluiten. Een systeem waar zoveel over geschreven is, zovele tips voor makkelijker gebruik de revue zijn gepasseerd, is kennelijk alleen weggelegd voor ict-ers en andere 'deskundigen', maar niet voor simpele zielen zoals ik. Er zijn veel andere systemen waarmee je veel gemakkelijker routes kunt maken, we kennen ze allemaal wel; Myrouteapp, Routeyou, Kurviger etc. En wil je geen routes maken, geen probleem, op het www zijn vele kant en klare routes te vinden, voor elk wat wils.

Dus daarom: waarom nog BC gebruiken?

Featured Replies

Heb in 't verleden meerdere pogingen gedaan om 't te snappen, maar vond 't vreselijk gebruikersonvriendelijk. Er is een reden dat er zoveel over geschreven wordt en die 10 tips zijn ook niet zomaar. Ik denk omdat de makers van BC inmiddels ook wel doorhebben dat er een categorie motorrijders is voor wie het programma veel te ingewikkeld is. Ik heb me evenals Raaipaan ook wel eens afgevraagd of 't alleen maar voor ict'ers gemaakt was. Maar goed, er zijn ook mensen die er bij zweren en da's prima.

Tja , de ene gebruiker is de andere niet.

Ik heb niets anders gebruikt dan BC.

Al mijn reizen doe ik met BC en het is niet altijd gemakkelijk omdat het nogal eigenzinnig is .

Verleden jaar ook gebruik gemaakt van Tom Tom my drive.

Routes van BC overgezet naar de routeplanner van T T die ik dan op mijn slimme telefoon kon volgen want Albanië bijv zit niet standaard op mijn Zumo.

Ik ben er tevreden over en als er ooit een nieuwe gps komt weet ik niet of ik bij Garmin blijf .

Het zal wat afhangen of er ergens een leuke aanbieding is.

Ik heb altijd Basecamp gebruikt en vorig jaar een jaar abbonement op MRA genomen om deze eens te proberen maar ben weer terug gegaan naar Basecamp en gebruik MRA nu alleen maar als verzamerpunt voor routes die ik interessant vind. Maar ik weet dat vele niet met Basecamp overweg kunnen of niet de tijd willen doen om zich in te verdiepen.
Ik heb geen Garmin meer gehad sinds de quest/quest2. en dus nooit met BC gewerkt. Werkt dit zoveel lastiger als z'n voorganger? Daarmee kon ik lezen en schrijven. Nu gebruik ik voornamelijk Kurviger voor m'n TT rider5 (ja ik hou van ouwe meuk, zolang het werkt, geen reden om te vervangen) en dat werkt voor mij prima. Ik moet ook wel zeggen dat ik er niet wakker van lig als de route door bv conversie iets afwijkt van m'n geplande route, dat zal ook schelen.
Ik gebruik nog steeds mapsource in combinatie met base camp...hiermee maak ik de mooiste routes volgens vele motorrijders...Tukkertochten...Hunebedtour...voor groepen motorrijders o.a vakantie in Italië, Oostenrijk, Duitsland ....

Ik kan ontzettend veel redenen opnoemen maar ik zal er eentje noemen: om fatsoenlijk tracks (dus niet routes) te kunnen maken.

Anyway, Basecamp is net als allerlei andere software, een stuk gereedschap.

Soms gebruik ik Basecamp, soms MRA, soms weer andere software.

Ik kies het stuk gereedschap dat het beste past bij wat ik wil doen.

En aangezien ik veel offroad rij, maak, bewerk en gebruik ik heel veel tracks.

En dat kan Basecamp nog steeds beter dan welke andere software dan ook.

Ik denk dat ze bij Garmin ondertussen ook wel al door hebben dat Basecamp iets is uit de navigatiemiddeleeuwen. Voor zover ik weet worden er geen updates meer voor gemaakt en gaat het licht dus langzaam uit. Het wachten is op iets nieuws, Garmin Explorer is dat in elk geval niet.

Ondertussen gebruik ik zelf MRA. Ik vind dat makkelijk werken.

Een heel handige feature is dat je de rijrichting van de route kunt omdraaien met één druk op de knop. En dat werkt voor alle routes cq. tracks. :Smile:

BC in combinatie met de juiste OSM kaarten kan je nog steeds de mooiste en spectaculairste routes maken.

Maar dan ligt de aandacht voor mij meer bij off-Road en wandelen.

Kurviger en MRA zijn gebruiksvriendelijker, maar ook daar zitten de nodige beperkingen in.

Zeker sinds de google layer niet meer in MRA wordt ondersteund.

Wil je in Kurviger echt afwijkende weggetjes opnemen, maar dan heb je wel beauty's van weggetjes, dan kost dat engelen geduld.

Eenvoud en snel klaar zijn met een route is weer makkelijk met, Kurviger.

Laatste nieuwe updates in MRA komen uit Kurviger ;)

De gemoedsgesteldheid van de gebruiker bepaald het enthousiasme voor een program.

Voor zover ik weet worden er geen updates meer voor gemaakt en gaat het licht dus langzaam uit. Het wachten is op iets nieuws, Garmin Explorer is dat in elk geval niet.

Een heel handige feature is dat je de rijrichting van de route kunt omdraaien met één druk op de knop. En dat werkt voor alle routes cq. tracks. :Smile:

Toevallig net deze week de laatste update geinstaleerd Roelof en ook in BC kan je met een druk op de knop de rijrichting van de route veranderen, maarja onbekend maakt onbemind.

...

Zeker sinds de google layer niet meer in MRA wordt ondersteund.

Dat ! Dat mis ik ontzettend. Was voor mij een enorme meerwaarde van MRA.

Ik ben in het bezit van een iMac van Apple en gebruik vanaf het moment van aanschaf van mijn Zumo 660 BC voor de Mac.

Gebruik het nog steeds om routes te maken, te bekijken en aan te passen (zelfs in een andere richting buum).

Ik haal routes van het internet, haal ze van MRA, maak ze met Kurviger en pas ze daarna aan in BC.

Daarom gebruik ik nog steeds BC, ik kan er namelijk mee werken. (denk dat dat het grootste probleem is).

En inderdaad via dit forum (en het toenmalige andere) ging ik ieder jaar bij @Polleke op cursus.

• 1 month later...

Ik gebruik zowel mapsource als basecamp.

Pas een bestaande mooie route aan en kopieer die dan en laat ze herbereken in basecamp. Nooit problemen ervaren vindt het zelf makkelijk werken op die manier maar moet wel toegeven dat mapsource voor mij simpeler was om mee te werken maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daarvoor ooit eens een opleiding gevolg had voor mapsource !!

grts

• 2 weeks later...

Gebruik al jaren basecamp, vind het geen lastig programma dus en doet precies wat ik wil.

Nooit een opleiding oid gevolgd, maar wie weet is het een idee om eens met aantal die het willen gebruiken maar het te lastig vinden een 'les' te draaien. Grote ruimte met scherm en pc is voldoende....

groet

Hans

@GrisPan, goed idee ik zou wel interesse hebben om iets te volgen.

Misschien via Zoom of Teams iets te regelen?

Ik kom er maar niet uit om halverwege een route op te pikken, dus niet eerst naar het begin te rijden.

@Winovani, wat jij bedoelt denk ik is om rijdend mbv je garmin nav een route op te pakken.

Als je automatisch herbereken uitzet, dan kun je naar de route rijden, op moment dat je op de route zit, vanaf daar dan gwn volgen.

Wel alle harde punten uit de route van te voren weghalen dus.

Via Zoom oid lijkt me niet optimaal, vandaar mijn andere idee.

gr

Hans

Naar de roze streep zoeken om de route/track op te pakken. Dit kan door middel van uitzoomen op jouw scherm.

Verder inderdaad altijd Herberekening uit zetten, anders wordt je steeds terug gestuurd naar het dichtbijzijnde punt.

En de route pas echt starten als je óp de route bent aangekomen, anders gaat de Garmin een snelle route berekenen naar het eindpunt.

Dus, de route op je navi alvast klaarzetten op het scherm, maar nog niet starten. Rij dan zelf naar de paarse lijn van je route waar je wilt beginnen. Dan de route starten.

En de route pas echt starten als je óp de route bent aangekomen, anders gaat de Garmin een snelle route berekenen naar het eindpunt.

Dus, de route op je navi alvast klaarzetten op het scherm, maar nog niet starten. Rij dan zelf naar de paarse lijn van je route waar je wilt beginnen. Dan de route starten.

Niet als herberekenen uitstaat toch? zelfde als je van je route afwijkt dan gaat i ook niet snellere route pakken. Gewoon uitzoomen, lijn oppakken en als je op de route zit gaat Garmin weer aanwijzen hoe te rijden.

XT doet het weer anders en makkelijker.

@GrisPan Ook als herberekenen uit staat, gaat de Garmin een nieuwe route berekenen. Denk maar mee: als je zelf NIET op de route begeeft en je start de route van je keuze, dan gaat hij vanaf jou standpunt een nieuwe route berekenen naar je eindpunt van die route.

Je kunt wel een route starten als je niet op de route bent. Je hebt dan de keuze dat de navigatie je eerst naar het BEGINPUNT van je route begeleid. Niet ergens HALVERWEGE de route

Niet mijn ervaring dus. zou dan ook zo moeten gaan als je bewust van een route afwijkt, nee dan wordt er niet herberekend.

Maar helaas, heb nu een XT dus kan het niet meer uitproberen

Voor de XT, heb route gemaakt die langs mijn huis gaat. Als ik nu de route activeer (sta er aantal weggetjes vanaf) kan ik kiezen uit meerdere opties: (herberekenen uit)

1) kiest startpunt ; dan krijg ik route aanwijzingen om daar te komen om de route daar op te pakken.

2) kies dichtstbijzijnde invoerpunt ; dan krijg ik route aanwijzingen om daar te komen en op te pakken.

3) kies ik eindpunt vd route ; dan moet ik zelf naar de route rijden zonder route aanwijzingen, rijdend dan op de route, weer aanwijzingen.

Edited by GrisPan