Jump to content

Luchttoevoer naar luchtfilter toe

Viel mij vandaag op dat er maar een kunststof geribelde slang vanaf voorkant / zijkant richting het luchtfilterhuis gaat.

Nee de slang gaat niet in het luchtfilter maar stopt vlak van de voren.

Als je op de motor zit is dat rechts.

Maar nu zag ik dat links op het luchtfilter ook zon klem zit op het luchtfilterhuis om een lucht toevoerslang te monteren.

Is dat ooit wel zo geweest ? of is 1 slang voldoende gebleken

Iemand hier al eens slang op gemonteerd...waarom zou ik dat doen, het luchtfilter zuigt nu eigenlijk "warme" lucht aan. Meer "koude" lucht tijdens het rijden naar het filterhuis toe zou het een positief effect kunnen hebben.

Featured Replies

Wat ik me herinner van toen ik zelf nog een 1100 had, hoort die geribbelde slang rechts op het luchtfilter aangesloten te worden.

Voor de zekerheid ff 5-8 van het WPH ST1100 checken. Lijkt erop dat de aanzuigslang (breathertube 11) op de onderkant van het luchtfilterhuis moet worden aangesloten.

https://st1100-1300.wmco.org/st1100/Honda_ST1100_service_manual/Honda_ST1100_service_manual.pdf

• Author
Klopt, daar zit die ook. Maar zag dat links ook een "klem"zat alsof daar ook eentje op kan gemonteerd worden.
  • Author

Er zijn uitvoeringen waar 2 van deze slangen op zitten, ik heb net een gesloopt waar er 2 op zaten.

Ohh dan toch uitvoeringen met twee.

Wellicht is dat dan later geschrapt ivm kostenreductie.

Vraag, zat er dan aan de voorkant ook zon "tunnel" gemonteerd vanwaar de slang dan richting luchtfilterkamer gaat?

Heb je die set nog / verkoop je die ?

• Author

die slang zit alleen aan de rechter zijde en loopt langs je filterhuis en blaast op je benzinemembraam

Klopt, zo is het bij mij ook.

Was de reden echt het benzinemembraam "koelen " en dan denk ik aan vapor lock voorkomen of was het ...dat ding zat daar en die slang hoef maar in de buurt te komen van de carbs om daar alles door te blazen.

Deze slang heeft dezelfde aansluiting aan de voorkant als de andere die er standaard op zit, helaas heb ik deze niet meer , ik heb het verkocht samen met de kuipdeel waar het aan vast zit.
  • Moderators

Klopt, zo is het bij mij ook.

Was de reden echt het benzinemembraam "koelen " en dan denk ik aan vapor lock voorkomen of was het ...dat ding zat daar en die slang hoef maar in de buurt te komen van de carbs om daar alles door te blazen.

Inderdaad, deze slang had tot doel de vacuümbenzinekraan te koelen. Omdat deze net achter het blok zit en alle warmte van het blok er zo'n beetje langs gaat gaf het wel eens problemen met zg. vapourlock.

• Author

OK, dacht al dat het zoiets was. ( er ligt ook niet voor niets die "rubberen mat" onder de carbs.)

Maar dan zou een tweede slang richting luchtfilterkamer alleen maar beter zijn.

Hmmmm wil die slang wel plaatsen, zie gezien de kosten ( nihil) wel iets van voordeel.

• 6 months later...

Op mijn Pan zitten helemaal niet van die geribbelde slangen.

Het viel mij inderdaad ook al eens op, bij het bekijken van filmpjes op JouwBuis.