Jump to content

Koppakking stuk of barst in kop ?

Na wat onderzoek stelde ik luchtbelletjes in het koelwater vast ( stationair) , witte damp uit uitlaat ( water) . En er is smurrie in de maak..( zowel water als in de olie)

IMG-20201128-WA0017.jpeg.41d1ba0b55ebecd8f2cb563127e8d117.jpeg

deze plaats is op een waterplaats.

Kan een expert zeggen hoe dit komt , lees is de kop intern gebarsten zodat het water en olie zich er mengt ?

Blok heeft 73 Kkm gelopen.

Alvast bedankt :)

• Replies 102
  • Views 6.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

er is hier idd een smurrie aan één klein gaatje waar water door gaat, waar komt die olie er dan bij vraag ik me af ( hogerop in de kop ? ) . Bedankt voor je meedenken :)

als je zuigerveren/ringen goed werken komt daar heel weinig olie, ziet er uit als een lekke koppakking. ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij een 1100 blok nog niet gezien heb. maar goed er moet natuurlijk een eerste zijn. ik heb ook het idee dat je kop erg vervuild is, maar dat zeg ik op basis van andere blokken die ik uit elkaar heb gezien, een 1100 blok dus nog niet. (was nog nooit nodig)

wellicht dat [uSER=819]@sleutelaar[/uSER] of @Dennis hier iets van kunnen vinden.

Rood; lekkende koelvloeistof, mayo

Paars; lekkage koppakking?SharedScreenshot.jpg.d7329aba14beb84f37a60d01a95c2ae3.jpg

Edited by Ray_308

Hoi bedankt voor de reactie's. ik lees alles aandachtig!

Kan zijn dat de vorige eigenaar 'm te warm heeft gereden ? ook in radiator te weinig water , reservoir ok. De 2 achterste bouten van deze culasse waren zo goed als los ?. de 4 eerste bouten goed vast, deze laatste had ook maar 10 bar terwijl de 3 andere op 12 bar zitten. Heb 2 pakkingen besteld bij NR1 motor. Morgenavond de andere kop eraf en controleren daar ook alles oké is.

Artikel Artikelnummer

Hoeveelheid

Subtotaal

Athena Koppakking S410210001092

2

€ 98,50

Athena Uitlaat pakking S410210012008

4

€ 11,20

Hiflo Filtro HF303 - Oliefilter Standaard HF303

1

€ 8,45

Blok is idd beetje zwart maar ik denk benzine/oude olie probleem, goede benzine olie en dan zuiverdere verbranding toch ?

Wat 'n avontuur !

Moet ik deze koppen natrekken bij vervanging culasse ? nokenassen er terug uit ..

Heb bij huub in echt 'n reserveblok gekocht mocht dit alles misgaan.

Hoi bedankt voor de reactie's. ik lees alles aandachtig!

Kan zijn dat de vorige eigenaar 'm te warm heeft gereden ? ook in radiator te weinig water , reservoir ok. De 2 achterste bouten van deze culasse waren zo goed als los ?. de 4 eerste bouten goed vast, deze laatste had ook maar 10 bar terwijl de 3 andere op 12 bar zitten. Heb 2 pakkingen besteld bij NR1 motor. Morgenavond de andere kop eraf en controleren daar ook alles oké is.

Artikel Artikelnummer

Hoeveelheid

Subtotaal

Athena Koppakking S410210001092

2

€ 98,50

Athena Uitlaat pakking S410210012008

4

€ 11,20

Hiflo Filtro HF303 - Oliefilter Standaard HF303

1

€ 8,45

Blok is idd beetje zwart maar ik denk benzine/oude olie probleem, goede benzine olie en dan zuiverdere verbranding toch ?

Wat 'n avontuur !

Moet ik deze koppen natrekken bij vervanging culasse ? nokenassen er terug uit ..

Heb bij huub in echt 'n reserveblok gekocht mocht dit alles misgaan.

Mijn laatste ervaringen met pakkingen van Athena zijn helaas niet meer zo positief als ca 15-20 jaar geleden. Slechte maatvoering, olie/vloeistofdoorgangen verkeerd uit gestanst, na een paar weken weer lek, dat soort dingen. Ik koop iig koppakkingen alleen nog origineel.

Beste,

Je twijfel over hoe of wat lossen voor nu niets op,

feit is dat de koppakking (door cavitatie) door geslagen is.

maw de koelvloeistof is gaan koken en de ontstaande stoom heeft zoveel druk opgebouwd dat de pakking deze druk niet meer heeft tegen gehouden.

we spreken bij stoom direkt al over forse druk mogelijkheden

Maar wil je zeker zijn dat er geen scheurtje in de kop zit dan kun je deze laten afpersen en ook laten controleren of ze vlak is.

de originele pakking geeft je de meeste zekerheid op pas zuiverheid.

mogelijk spuit je de pakking vooraf nog in met permatex (hele goede ervaringen)

plaats een nieuwe thermsostaat en speol je systeem goed schoon (cooling flush)

Permatex_80697.jpg.bc41a1c3523bae6587d84687f87cbf6c.jpg

en wil je het na afloop helemaal afmaken dat je probleem van koken niet meer plaats vind

evans cooling gebruiken

https://www.evanscoolant.com

success

Merci Km vreter !

Aantal

Omschrijving

Prijs

Totaal

1 Permatex® 80697 Copper Spray-A-Gasket® Hi-Temp Sealant - 331 ml (35580)
(Pakkingafdichtingsmiddelen)
081400170 / EAN8410410355805
€ 20,11 per stuk

€ 20,11

1 Permatex® 12232 Exhaust Sealer - 100 gr
(Uitlaatreparatie)
081400450 / EAN8410410122322
€ 5,32 per stuk

€ 5,32

1 Permatex® 12073 Valve Grinding Compound Thick - 85 gr
(Revisie hulpmiddelen)
081400320 / EAN8410410120731
€ 8,09 per stuk

€ 8,09

Ik heb beide koppen eraf en de andere kop één inlaatklep dikke witte koek op gebakken .. Weet iemand waar ik de klepsteelrubbertjes kan bestellen ? Ik vermoed dat de roetaanslag via de klepsteel komt ( lichte verharding bovenaan) en nu ligt ie open na 30 jaar , doe ik het ook goed hé :) . kzal 's 'n fotootje nemen van de koppen die nu in m'n living liggen .. alles mooi bijelkaar houden .. 16 stuks hé

beste panstan,

ik neem aan dat je de kleppen uit de kop hebt verwijderd of wil verwijderen en deze opnieuw in wilt slijpen (grinding)

je kunt dit werk ook uitbesteden en dan krijg je deze mooi schoon en opnieuw ingeslepen en gevlakt weer terug

( dit zou mijn voorkeur hebben want ieder zijn vak incl machine park om het vlot en goed te doen)

Bij een top end pakking set zitten deze klepseals erbij of je bestelt ze bij de honda dealer (meestal voorraad art)

ik heb ze ook op voorraad

Voor het monteren is een speciaal tool wel zo handig

ik lees graag je volgende stap

mvg waffie

Edited by waffie

ja 6 eruit nu , ik zie aanslag op de rand van de klepzitting/kop, ik heb zon 'n rotatie machientje met zuignap en streel ze zuiver. Zal wat foto's maken als alles eruit is maar nu ga ik slapen :-) . toch allemaal vreemd op 73Kkm maar occasie hé je weet toch nooit het onderhoud op die 30 jaar ..zo weinig mogelijk losdoen aan een blok heb ik al lang geleerd maar als het open ligt best alles controleren. Kzal 's horen bij Honda tonny berger waar ik ooit 'n camino nieuw kocht lang geleden..

20201202_190815.jpg.2bb9459f3fa4d5a3b6e781353ccb09d9.jpg20201202_191648.thumb.jpg.e00095e464170ec6569101f82f817b8f.jpg20201202_190755.thumb.jpg.55578db554c7a49ed775944062c97b76.jpg

Toch veel roetaanslag op enkele kleppen , de klepsteelrubbers van dezelfde cilinder nok , 1 klep van de 3 dikke aanslag op , rubbertje harder of je voelt dat de 4,5mm klep er doorvalt. zuigerveren ga ik niet nakijken ..

klepsteelrubbers hard , dan heb je olie verbruik. en de afstelling van de carburateurs, is denk ik ook niet goed geweest die lekken door (vlotter) en staan te rijk.
Ik heb al door dat deze motto idd 73 Kkm heeft maar ze bij 'n doe hetzelver op onderhoud zijn geweest en die enkel olie en filters heeft vervangen.. en voor de rest er niet veel van wist kent of aan mocht doen... Dasty zwart 's erop dit wknd en dan 's kijken of de koppen nog goed zijn na dat heet rijden. ga ook 's bij honda langs vleugels morgen.. die klepsteelrubbertjes toch echt belangrijk hé maar ik vrees duur bij Honda.. ( en elders) maar ik heb ze nodig wil ik dit blok " redden" . Dat de carbs ook niet oké zijn is wal wat anders, nogal 'n gepruts .. ben niet geneigd hier nu iets aan te doen in eerste fase ..Eerst het blok , en dan het volgende maar ik hoop toch dat de Pan z'n naam waard is he en zorgeloos loopt de komende jaren :)

[uSER=3624]@PanStan[/uSER]: Ik lees nergens of de koppen nog vlak zijn. Als er te weinig koelvloeistof in het blok heeft gezeten en de motor is op enig moment aan de kook geweest, kan het zijn dat de kop(pen) misschien krom getrokken zijn (ik ga er vanuit dat je weet hoe dit te controleren). In het ergste geval zou je de koppen dan ook nog eens moeten laten vlakken. Zonde om nu een nieuwe koppakking te monteren om er later achter te komen dat je het hele karwei opnieuw kan doen.

Succes met de reparatie.

Kromgetrokken controleren ? een glazen plaat met waterschuurpapier erop ? kan ze laten vlakken .. is idd in deze tijd vh jaar leuke bezigheid :-)

vooralsnog weten we enkel afgelezen kilometer stand en of die klopt weten we niet.

feit is dat je koppakking is gaan lekken.. en daarop maak je je plan

als je dit namelijk niet had ervaren was je lekker verder gaan rijden en had waarschijnlijk nooit iets verder gemerkt maar het is anders

en nu ben je bezig de schade te herstellen,

Je bent nu begonnen met een topend revisie die je dan weer wel gedeeltelijk wilt doen en dat vind ik jammer

want daarmee plaats je jezelf ook in de hoek van hobbyist (mijn mening niets anders)

alles begint met meet werk

klepseals kosten overigens ca 50 euri voor de 16x

dat geeft dan als vanzelf ook de vraag of de klep stelen binnen tolerantie liggen al;smede de klepgeleiders

doe het goed en meet gewoon alles op.. enkel dan hebje een goede basis om de reputatie van de pan in ere te houden

• Moderators

km stand en half gebakken werk [jouw mening] toch jammer dat je dit weer laat doorschemeren. het is niet standaard dat bij een lekke kopakking gelijk alles meegenomen word of een volledig rerevisie, als de kwaliteit zo goed is als je zegt is vlakken en kopakking genoeg,tenzij hij al erg rookte van te voren. dan zij kleprubbers wel handig.

niet iedereen besteed zijn geld bij een zaak of geeft gelijk achterlijk veel geld uit om iets goed te doen zoals jij betemt.

ik wacht het af en zie een lopende pan tegmoet

20201204_203836.thumb.jpg.00b03c952cd388c79102073b2bb7558d.jpg

guy's ik apreciëer ieder advies ( of mening) en ik zal 'm herstellen. De athena pakking is wel goed gerief , ook metaal en identiek aan de originele. Ik wacht nu op m'n klepsteelrubbertjes en ga de rest v/d motto eens nazien. De kleppen zuiver krijgen met remolie of in mazout zetten, nog aan het twijfelen want ligt hier in de living hé .. Heb de koppen niet in het afwasmachien gestoken maar ik durf dat nog doen en als ie dan heet is giet ik de kop vol met water om te kijken of ie niet leegloopt = scheurtje. Het vlakken bespreek ik nog en kijk dat zeker na voor ik 'm dicht doe.

Ook wacht ik op de permatex spulletjes , de klepjes effe strelen. Al bij al een leuke bezigheid in deze koude tijden. Ammuzeer jullie ook hé

In de woonkamer ... klinkt bekend ...

Mijn vrouw is nog steeds een beetje boos omdat ik ooit als eerste een set vers geverfde uitlaatbochten heb uitgehard in onze gloedenieuwe 90 centimeter brede oven :-)

(Maar we zijn nog steeds getrouwd)

Succes en geniet van het werken aan de motor !