Jump to content
Vandaag was ik mijn St1100 aan het poetsen, roest aan het verwijderen dat soort zaken, wilde een stuk gaan rijden maar het was mistig dus besloten maar te gaan poetsen en onderhouden instead, bij wat vliegroest verwijderen van de remschijven zag ik nog wat vuil en zand van de laatste rit over de snelweg de dag er voor en besloot dit weg te halen en maar direct de velgen op te poetsen, ik voelde toen een wat rauwig gedeelte op de band en leek wel een lichte slijtage van aanlopen, natuurlijk niets gerust en op zoek gegaan, zie ik dat de achterband tegen de achterbrug aanstaat..soort verdikking in de brug..SH*t!!... morgen het achterwiel verwijderen ( lang leve YouTube) en dan de brug maar inspecteren, een kennis kan lassen en slijpen maar ben bang dat alles er uit moet ( knak) en een andere achterbrug er in moet...kan wel janken maar ja hoort er ook bij dus we gaan er maar voor.

Edited by VendettA ST1100

• Replies 108
  • Views 6.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

• Author
@elmo heel erg bedankt voor de hulp buiten het forum om, echt super van je, het gaat idd een andere worden, hopelijk heeft iemand in de buurt een speciale sleutel om de brug er uit te halen...nog nooit gedaan dus gaat een uitdaging worden..

BFB77C9E-26B4-4392-BFC9-7F7A38BB182F.thumb.jpeg.c2f30c2738073e9bb610294f98f8d04b.jpeg

952A71EE-497A-4F46-89A6-22B47FAB6357.jpeg.43d368197e8858470bf593a3a8dccdeb.jpeg

• Author

Ik moet eerst een andere brug hebben en dan kan ik pas verder dus heeft niet direct haast ( kan ook met de auto of fiets, vet jammer maar helaas), super dat je de sleutel wil uitlenen! In de tussentijd maak ik de rest los en mocht je deze terug hebben dan hou ik mij aanbevolen om deze tijdelijk te gebruiken( hoeft ook niet voor niets ben al blij met de moeite welke je doet) ( mijn vader woont trouwens boven de COOP in rauwenhof ;) )

De achterbrug wordt er sowieso 1 van iemand van het forum, Ben momenteel even aan het wachten wat de staat van 1 is en anders wordt het degene welke eerder is aangeboden.

bedankt al tot zover voor alle hulp..ga ik nu YouTube bekijken voor de how to

@marc pan heeft volgend mij nog een brug liggen.

de brug krijg je er gewoon uit zonder speciale sleutel, erin is deze wel nodig om het juiste aanhaalmoment te halen.

mocht je zover zijn, let er met terugplaatsen op dat je de final drive 'losjes' monteert, dan achterwiel erin en pas als alles in elkaar zit alle bouten en moeren op het juiste moment vastzetten. (dan zet alles zich beter)

Ik hoor het wel @VendettA ST1100 diegene die hem nu van mij geleend heeft die heeft mij gevraagd of hij hem mocht houden tot zijn brug terug is, ik weet niet hoe lang dat nog duurt, maar ik vind het goed !

dus ff afwachten.

• Author

Nou.....ben tot hier gekomen...

tot zover de update.. kan voor nu niet verder ( tool)...maar iig iets opgeschoten, ps klopt het dat het gedeelte op de foto pas loskomt als de locknuts er af zijn? Dus als de brug er af gaat?, krijg het nu niet er uit)

Sorry eerste keer, allemaal erg spannend voor me:

49042145-6B96-413D-BA7C-913EF78643D5.thumb.jpeg.f4f0f4569797e20e13630300284d5e56.jpeg

8A75BA82-20C2-4F42-89E6-57A1105ED67C.thumb.jpeg.6c3a5880e984bd23ba36ccb491ef4b93.jpeg

• Author

Née inderdaad, blij dat ik de vele tips hier op het forum ter harte heb genomen, dat @elmo mij buiten het forum ondersteunde en adviseerde om te vervangen, weinig trek in dat het fout gaat en had deze staat van de Achterbrug om eerlijk te zijn niet verwacht.

Ondertussen op de helft, ben al het oude vet van de lagers en dergelijke aan het verwijderen en alles aan het checken hoe de staat is, vandaag tevens de nieuwe Achterbrug ( dank @marc pan ) voor de tweede keer in de epoxy gezet en morgen spuiten.

Dan alles weer zover mogelijk in elkaar zetten..en alles zo veel mogelijk op moment draaien..kijk ik best wel tegen op om eerlijk te zijn maar moet goed komen met wat geduld en tips.....en geluk.

Stuur wel weer een update.

thanks so far.

• Author

Omg....Ik was bezig met de final drive ( schoonmaken/ oud vet verwijderen dat soort dingen)..ligt er ineens een O ring op de werkbank...twee dagen mezelf geamuseerd met uitzoeken waar the f deze vandaan kwam..Haynes was niet duidelijk..YouTube van alles gezien en geleerd over het vervangen van de achterbrug, de cardan..rem etc....maar niet waar dat O ringetje vandaag kwam..nu twee dagen en een slapeloze nacht later zei ik tegen de vrouw...bekijk het maar ik loop naar de garage, neem een foto en vraag het wel in het forum..daar aangekomen toch maar even testen en proberen ( zo van dan maak ik de foto’s met de vraag moet ie daar? Of daar? Of hier ?...en toen bedacht ik me ineens een zinnetje...”vervang de O ring na het bijvullen van de cardanolie” ..oh shit...het zal toch niet.. dus pak O ring en dop voor de cardanolie bijvul shizzle dingetje..daar zat dus geen O ring op, bleek dus vast geplakt gezeten te hebben op de klok en was er af gevallen...stupid.

oh en de Achterbrug is gespoten ( de nieuwe), al het oude vet er uit overal, splines gecontroleerd..wiel maar direct gepoetst en schoongemaakt, morgen weer verder.

Ik moest even inlezen hoor. Pfff wat een klus. En eigenlijk een "blessing in disguise" dat het mistig was die dag. Die foto van de achterbrug zag er niet goed uit. Wat is @elmo een kanjer hè? Gelukkig zijn er meer van zijn kaliber op het forum. En @Henk2511 ook. En iedereen eigenlijk. Gelukkig kan je, als de klus geklaard is, weer veilig op pad.
  • Author

Dank je @marc pan , vermoed dat dat nog wel gaat gebeuren misschien, voor de doorgewinterde sleutelaar is dit natuurlijk een eitje..en niets bijzonders,voor mij iets minder gewoon en een redelijke uitdaging maar wel leuk en leerzaam :)

dank je @Ieniemienie :) je hebt helemaal gelijk :) gaat goed komen Thanks

edit: en inderdaad, ik noem hem te weinig maar één van de eerste welke zijn hulp aanbood ( de speciale tool) is @Henk2511 geweest welke zelfs heeft aangeboden om deze op locatie ( stad) neer te leggen, maakt dit forum wat mij betreft best uniek als je ziet dat mensen elkander zonder twijfel de helpende hand bieden, dank je Tot zover Henk.

Edited by VendettA ST1100

• Author

Hallo allemaal, aan het brainstormen ( vooral met mijzelf) over wat ik allemaal ga doen aan de st van het weekend, is ga iig een spatlap monteren, maar zat er ook aan te denken om 1 of 2 afwateringsgaatjes te maken in de Achterbrug, waar kan ik deze het beste maken vinden jullie?

Daarna is het koelsysteem aan de buurt en nieuwe kleppendeksel pakkingen ( en kleppendeksels opnieuw lakken) en natuurlijk olie en filters ( misschien bougies even de staat bekijken)

Ja ik weet het, de motor is van 1992..heeft 138k op de klok..maar ik zit er wel op en of ie nu nog 100 of 100.000 km mee gaat..ik wil dit op een zo goed en veilig mogelijke manier doen..dus steek er met liefde tijd ( wat geld) en energie in.

Ben tevens op zoek naar een nieuw /ander zadel en windscherm ( voor niet te veel) en ben aan het overwegen de motor te spuiten in een andere kleur..nog geen idee welke.

De motor heb ik gekocht voor €850,- dus dan mag je ook wel verwachten dat er nog wat werk in zit ( vind ik)

• Moderators

Er zitten al 2 gaatjes aan de uiteinden van de brug aan de onderzijde.je zou ze iets kunnen opruimen maar dan moet je wel holle ruimtewas gaan gebruiken dit is zoizo altijd goed voor de brug.

Verder maak een nulmeting kwa onderhoud en dan van daaruit verder werken.

Ander kleurtje jaaaa zijn we gek op zo snel mogelijk maar wel met foto's.......

Suc7 met klussen

Hoi allemaal , je hebt er zin in ! Mooi om te lezen... denk als je hier de zoekfunctie gebruikt je heel veel kunt vinden over kuip ruiten, wind deflectors, how to do dingen, enz enz.....

daarom is dit forum zo mooi, hier vind je veel antwoorden op je vragen ....

........veel zoek en leesplezier...

• Author

Thanks voor de tip, er is wel een onderhoudshistorie ( in excell), deze geeft aan dat de riem op 90k vervangen is maar ik controleer het zeker, bedankt!

[automerge]1607617593[/automerge]

Hoi allemaal , je hebt er zin in ! Mooi om te lezen... denk als je hier de zoekfunctie gebruikt je heel veel kunt vinden over kuip ruiten, wind deflectors, how to do dingen, enz enz.....

daarom is dit forum zo mooi, hier vind je veel antwoorden op je vragen ....

........veel zoek en leesplezier...

Klopt :) dank je

Edited by panman1100