Jump to content

Goedemorgen dames en heren.

Ik wilde toch vooral even mijn ervaring met CERAKOTE met jullie delen.

In mijn geval gaat het om het coaten van een paartje zwaar verweerde complete kleppendeksels die ik van een sloper voor héél weinig (€30 incl. verzending) had overgenomen als doe-het-zelf project.

Vrij vlot had ik al in de gaten dat wat ik zelf kon en moest doen om ze perfect te krijgen mij boven de pet ging.

Toen kwam er een post van @Ray_308 voorbij waarin hij Cerakote noemde.

Na wat informatie uitgewisseld te hebben en aangegeven te hebben dat ik het wel zag zitten om deze coating te proberen ...zo gezegd zo gedaan.

Ik heb contact gezocht met Jan van Hurricane Armoury en gevraagd naar de mogelijkheden en de kosten.

Uiteraard stuurde ik hem foto's van het beoogde te coaten (werk)materiaal.

Zie:

s-l162322200.jpg.b70c6b56614bd4fd0872f9fa958cbc2b.jpgs-l1232600.jpg.78364f282fb228350a53c7dc9ddf5b79.jpg

Na ontvangst is Jan aan de gang gegaan en bleek na fijn zandstralen en nog iets groffer zandstralen dat het aluminium ernstig was aangevreten (of liever ingevreten).

Dit verklaarde na de eerste coating sessie waarom het niet mooi (genoeg) dekte.

De gebruikte coating is de C-7700 *pdf spec sheet.

Nu hoor ik jullie denken POEDERcoaten jonguh.

.. Tja .. dat is een overweging, maar de eigenschappen van dit prachtige coating materiaal -in combinatie met het nagenoeg ongewijzigd blijven van de originele pasvorm/afmetingen- (best belangrijk gelet op het nauw sluiten en de dikte van de rubberen pakking) hebben me doen besluiten toch te gaan voor deze coating.

Jan heeft met nogmaals schuren (met ditmaal fijn schuurmateriaal) de grofste oneffenheden weg gekregen.

Wel blijft dus een zekere mate van aantasting zichtbaar als zijnde reliëf onder de coating.

Nog meer schuur en spuitwerk zou de kosten opdrijven en voor zichtbaar diepte/reliëf verschil zorgen en dat was het mij niet waard.

Nogmaals ik had het thuis ook kunnen verkloten met spuitbusjes Motip hittebestendige motorblok spray en mijn Dremel maar nu heb ik voor deze route gekozen en ik ben tevreden.

Ik kan altijd nog een volgend paartje 2de hands deksels op de kop tikken (maar dan wel knappere = duurdere) en aan gaan aankloten in de schuur.

Ook die wetenschap is de charme van deze (motor)passie/hobby.

Wat ik jullie vooral op het hart wil drukken:

Heb je (nog) "mooie" deksels met voornamelijk oppervlakkige lakschade (in tegenstelling tot het ingevreten paartje hierboven) dan is deze coating absoluut de moeite en centjes waard! Ben ik van overtuigd.

Hoe dan ook het resultaat zoals ik het thuis heb ontvangen:

IMG_1661.jpg.7b32f23e4ecf110e096ed29195a850d6.jpgIMG_1663.jpg.7f6dec26bb2bcb14802d0e98cbeb77b1.jpg

IMG_1662.jpg.db49e3ed71f15700df0b54f5fd97a3eb.jpgIMG_1586.jpeg.16fd92cfdb45e6a18cf586dd0058a43f.jpeg

Edited by Tiesemans

• Replies 72
  • Views 3.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Ik zit er ook aan te denken maar dan in een kleur.... zonder dat het op een kermis gaat lijken.... mijn deksels zijn wat vierkant en kleiner.... kan dan gelijk kleppen stellen....checken.... jajaja geen Pan natuurlijk.... bedoel de kleur niet

Ziet er goed uti @Tiesemans. Hij heeft het nog best goed gekregen als je die ouwe meuk ziet :clap:

je kunt echt alles met dat spul doen, ook je voorpoten, velgen enz bijvoorbeeld.

Is veel beter bestendig tegen zuren, brandstof enz

[automerge]1606467283[/automerge]

Kleuren zijn geen probleem

• Author

Aan kleuren geen gebrek inderdaad, aanbod van kleuren genoeg @Ray_308 ...

MAAR niet alle kleuren zijn geschikt i.v.m hitte stabiliteit. Vandaar dat ik ook koos voor C-7700, al had bijv. C-124 ook gekund.

Prima concurrent voor poedercoaten met bijkomende voordeel dat het geen dikke laag behoeft en/of dikte verschil oplevert.

Wel is het (op basis van mijn ervaring) cruciaal te noemen dat je het te spuiten oppervlak egaal c.q. voorbehandeld aflevert (dus na deugdelijk schuurwerk/polijst werk).

Wat betreft de kosten @Sjoko1965 ... ik heb €150 euro betaald en das incl. retourzending en het spuiten van de kunststof kapjes (niet zichtbaar op de fotos).

Sommigen vinden dat véél geld (en dat respecteer ik).

Ik heb het er voor over .. De hoogwaardige en duurzame aard van de coating en de uren die Jan erin gestopt heeft rechtvaardigen het in mijn optiek.

Het heeft wat mij betreft dan ook géén zin om na dit berichtje van mij bericht na bericht te moeten lezen > Kan goedkoper, doe ik goedkoper enz.

Als dat zo is succes en ik zie je post gráág tegemoet! (Maar niet hier in mijn topic aub).

IMG_1660.jpg.60b27ab2f1263371a4bb7dac9770c981.jpgIMG_1659.jpg.5bdbe40e0523bf0d286d5c5cafaab37d.jpg

Edited by Tiesemans

Mooi bedragje, zelf zoiets moois maken zit er (nagenoeg) niet in.

Duur of goedkoop, het is beiden slechts perceptie.

Ik neig naar “goed betaalbaar” al is dat een nietszeggende term...

Ik vind de prijs relatief, De één heeft er 50 euro voor over de ander trekt daar 250 euro voor uit.

Boeie, het resultaat is wat geld en als jij er tevreden mee bent wie zijn wij dan?

Gelukkig zijn mijn deksels nog in goede staat anders mocht Jan de mijne ook doen! :vroem:

Heel mooi resultaat prijs is relatief, ieder heeft zijn eigen ideeën wat zoiets mag kosten ik vind het niet duur.

Valt me vaak op dat de mensen die 150 euro voor zoiets te duur vinden vaak wel makkelijk een jas kopen van rond de 1000 euro.

• Author
Nou als ik zo zie wat hij allemaal heeft moeten doen [uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] dan laat mij gewoon betalen want vóór ik het net zo krijg als die knakker in het filmpje (met alle moeite die hij doet en alles wat hij kocht) ben ik héél wat méér euro's lichter dan wanneer ik Jan om hulp vraag.
  • 2 weeks later...