Dag allen, ik ben sinds eergisteren ook eigenaar van een mooie grijze Pan van 1991, optisch zeer mooi nog. De vorige eigenaar ( sinds 1993) melde me dat er een koelingsprobleem was/is, kreeg 'm ook mee voor 'n eerlijke prijsje, de man kon 'm niet laten herstellen omdat hij geen gerief heeft/had en dat te duur bleek te zijn volgens hem ( loonkost). Heeft 73kkm. Gisteren effe gestart en die liep mooi ( niet lang laten draaien , minuutje of 2 tot ie beetje warm was ( om olie af te laten) maar dat was vreemd -> laté koffie ? dat is niet zo goed denk ik zo , had ik nog nooit gezien( viscositeit wel oké dus goed plakken = geen water, oliedrukalarm ook ok) . Vervolgens compressie gemeten op 3 cilinders 11 bar en op eentje 10 bar. Aan de luchtfilter buitenkant hing ook al beetje van die mayonaise ( enkel achterkant van de grote ronde filter, man seg nogal 'n joekel..). Vandaag water nagekeken en de radiator was toch niet gevuld tot aan de stop, kon er +-1 liter bijtanken. Ik vermoed dus nu dat ofwel de kop met de cilinder met 1 bar minder een barst heeft of die kant van het V 4 blok een dichtingsprobleem heeft ( koppakking?) . In het water toch ook beetje smurrie bij het bijvullen ( en het reservoirbakje ook best vuil van binnen ( maar geen smurrie)) . Wat zouden jullie nu doen om het blok te redden of dit probleem te isoleren ? ( ps de distributie is ook nooit vervangen, dat doe ik ook als ik het waterlek naar de olie kan stoppen. Sta te kijken van de techniek toegepast in deze " oldie". Veel winterplezier / sleutelplezier ! M.v.g