Jump to content

"Nieuwe ST1100" koppakking lek ?

Dag allen, ik ben sinds eergisteren ook eigenaar van een mooie grijze Pan van 1991, optisch zeer mooi nog. De vorige eigenaar ( sinds 1993) melde me dat er een koelingsprobleem was/is, kreeg 'm ook mee voor 'n eerlijke prijsje, de man kon 'm niet laten herstellen omdat hij geen gerief heeft/had en dat te duur bleek te zijn volgens hem ( loonkost). Heeft 73kkm. Gisteren effe gestart en die liep mooi ( niet lang laten draaien , minuutje of 2 tot ie beetje warm was ( om olie af te laten) maar dat was vreemd -> laté koffie ? dat is niet zo goed denk ik zo , had ik nog nooit gezien( viscositeit wel oké dus goed plakken = geen water, oliedrukalarm ook ok) . Vervolgens compressie gemeten op 3 cilinders 11 bar en op eentje 10 bar. Aan de luchtfilter buitenkant hing ook al beetje van die mayonaise ( enkel achterkant van de grote ronde filter, man seg nogal 'n joekel..). Vandaag water nagekeken en de radiator was toch niet gevuld tot aan de stop, kon er +-1 liter bijtanken. Ik vermoed dus nu dat ofwel de kop met de cilinder met 1 bar minder een barst heeft of die kant van het V 4 blok een dichtingsprobleem heeft ( koppakking?) . In het water toch ook beetje smurrie bij het bijvullen ( en het reservoirbakje ook best vuil van binnen ( maar geen smurrie)) . Wat zouden jullie nu doen om het blok te redden of dit probleem te isoleren ? ( ps de distributie is ook nooit vervangen, dat doe ik ook als ik het waterlek naar de olie kan stoppen. Sta te kijken van de techniek toegepast in deze " oldie". Veel winterplezier / sleutelplezier ! M.v.g

Featured Replies

Oké spoelen met azijn erbij. Moet alleen nog alles 's opvolgen want daar zit nogal wat in zo 'n Pan ... Afpersen = druk opzetten en dan kijken of de druk iet wegvalt ? Merci hé

Ik onderschrijf de reactie van @elmo

Vervang de olie.

Doe een paar leuke ritjes.

1 tank benzine per dag.

Houdt de koelvloeistof in de gaten.

beoordeel daarna de hoeveelheid mayonaise.

Oké spoelen met azijn erbij. Moet alleen nog alles 's opvolgen want daar zit nogal wat in zo 'n Pan ... Afpersen = druk opzetten en dan kijken of de druk iet wegvalt ? Merci hé

Ik zou zeker geen azijn in een aluminium blok gooien.

Klinkt me als Trump die voorstelt om bleekmiddel te injecteren tegen Corona. ...

In Korea is al een vaccin. Gevaccineerden klaagden niet over de hitte tijdens crematie.

oké dus geen azijn, wat dan wel ? , gewoon spoelen is nopes water en vet lost niet op hé... dasty ? maar dat ook niet zekers.. een beetje azijn hé geen liters en niet te lang .... belangrijk is dat de kleine kanaaltjes open blijven.. en 1 liter bij gekapt kan toch niet verdwijnen in 'n gesloten systeem ? is ergens een lek .. Fijne nacht nog 's over dromen se maar 'n blok kapot rijden liever niet ..
hallo, bedankt allen ! vele fijne km's . Ik heb hier al wat rondgezocht maar koppakking lek heb ik niet gevonden.. gebeurd blijkbaar nooit he met de Pan ;-)

Welkom PanStan en veel plezier op dit forum en met je ST1100 met hopelijk geen lekke koppakking. Dit topic Nieuwe Leden is bedoeld om je voor te stellen. Het topic Techniek / ST1100 is bedoeld om je ST1100 probleem te bespreken en advies of hulp te vragen. Misschien moet je daar even een nieuw bericht aanmaken over je koppakking. Groeten DuinPan uit Haarlem

20200829_145734OSK.jpg.dafaa6f28471299edf1c33c2abce494e.jpg