Jump to content

He luitjes,

Heb even Jullie expertise nodig.

Mijn st1100 uit 1996 wil na 3 a 4 weken stilstaan niet meer starten.

De accu loopt ergens op leeg (lekstroom). Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe dit aan te pakken?

Featured Replies

Zou eens beginnen met het doormeten van je accu zelf. Mogelijk dat deze gedateerd is en vervangen moet worden.

Lekstroom; Heb je zaken op de motor gemonteerd zitten die niet over het contact geschakeld zijn?? Die van mij staat standaard op de druppellader vanaf de aankoop. Op dit gebied nog nooit ellende gehad met de Pan.

Succes met zoeken.

Het kan idd de accu zijn maar mocht dat niet het geval zijn.

Zou je e.e.a. kunnen checken met een ampère tang.

Die moet je dan over de plusdraad zetten en mag geen ampère of milli ampère meten als je contact uit staat.

Als dat wel het geval is is er een verbruiker. dat kan idd een accessoire zijn die jij of een ander erop gezet heeft .

Veel succes met het zoeken en de eventuele oplossing.

Amperetang.JPG.cdc3453c73e9a116a15a308912df7e35.JPG

Ik denk niet dat een ampèretang een geschikt meetbereik en nauwkeurigheid heeft.

Voor het meten van een lekstroom zou ik een multimeter in mili-Ampère-meetbereik in serie zetten met één van de kabels aan de accu (plus of min maakt niet uit).

Echter, als dit probleem spontaan is ontstaan, dus zonder dat je iets aan de motor heb veranderd, zou ik als eerste de accu verdenken.

Ben het wel met je eens. als je geen goed meet apparatuur hebt en dus alleen een multimeter.

Een Fluke ampère tang heeft een prima meetbereik en is ook erg nauwkeurig en kan het volgens mij ook prima daarmee.

Het is hierbij niet van belang dat je precies de lekstroom achterhaald maar of er een lekstroom is.

Omdat je met een tang geen draden los hoeft te maken zou dat mijn keuze zijn vandaar het voorstel.

Edited by Jan Pan

Lekstroom door een alarm komt nogal eens voor. Meet eens met eenmultimeter hieveel stroom er in rust wordt gebraagd van de accu. Een stroom van 10 mA gedurende 4 weken is voldoende om een accu uit te putten. Zeker een gebruikte, waarvan de capacteit is teruggelopen.

Accu kan dus door leeftijd in kwaliteit achteruit zijn grgaan.

Als je de leeftijd van de accu niet kent, zou ik bij problemen beginnen met het vervangen van de accu. In het algemeen zijn de problemen dan opgelost.

voor 4-5 tientjes heb je al een prima accu.

Martin

Ik reageerde op een verouderde post.

Amperetangen meten niet fatsoenlijk in het lage mA bereik.

[automerge]1605801700[/automerge]

• Moderators
Je kunt dat op een héle simpele manier te weten komen, heb je alleen een lampje en twee draadjes voor nodig. Haal alle zekeringen eruit en zet het lampje over de plek van de zekering, gaat hij branden of opgloeien dan heb je het circuit te pakken dat je accu leegtrekt. Nu kun je gaan finetunen door alle gebruikers in die groep afzonderlijk te meten en zo de ene na de andere uit te sluiten tot je de boosdoener hebt. Je kunt dat ook met een multimeter doen als je die hebt, op stand gelijkstroom en dan meten over de eruit genomen zekeringen, loopt er een stroompje dan heb je het juiste circuit te pakken.

@Lucky Luc , ik ben bang dat de door jouw beschreven methode in dit geval niet werkt. Gezocht wordt naar een stroom van ca 10mA. Het testlampje zou dan een vermogen moeten hebben van 12V x 10mA dus rond 120 mW, dus ongeveer 0,1W. Ik ken maar weinig gloeilampjes met een dergelijk laag vermogen.

Martin.

Ik heb het nooit geprobeerd maar als je de beschikking hebt over een multimeter. Koppel de accu los en meet tussen de + en - draad wat de weerstand is. De stroom die er door deze weerstand gaat lopen is: 12V (accu spanning) / gemeten weerstand = ... Ampere. (Dit is dan de stroom die continue van de accu wordt gevraagd. Dit lijkt een beetje op de methode die Lucky Luc beschrijft. Maar het is dan niet nodig om alles los te halen. Om er achter te komen of het probleem in de motor of in de accu zit.

Succes met meten.

• Moderators
Gewoon een dashboard lampje gebruiken die zijn er zat in in héle lage vermogens, heb ze hier in de doos van 0,15 tot 4,1 Watt zitten. Maar ik gebruik er gewoon een multimeter voor hoor. Alleen als je die niet hebt kun je dat met een lampje doen. En Martin heeft wel gelijk, zo'n lampje zal natuurlijk (afhankelijk van de lekspanning) nooit volop gaan branden, daarom ik had al gezegd dat hij dan gaat branden of opgloeien.
  • Author

Thnx all super response van Julie Allen. Blijkt maar weer dat Julie Allen een echt pan-hart hebben maar ga een multimeter aanschaffen en meten. Had trouwens net nieuwe accu aangeschaft in augustus eentje die net iets meer vermogen heeft maar heb gisteren een nieuwe gekregen die ik had gekocht was defect dus had nog garantie.

[automerge]1605903613[/automerge]

Heb een aftersail alarm gisteren er tussenuit geknipt.

Na het accu chek apparaatje gebruikt te hebben waar @pheufk me op tipte in verband met mijn langzaam maar zeker leeglopende gel accu (laatste keer 5.9v) ben ik er nu 99% zeker van dat ik ergens ook lekstroom heb.

Herken veel van wat hier wordt gezegd en kan in ieder geval bevestigen dat er niks extern aangebracht aan blijft staan zoals bijv. een alarm.

Het enige wat er nog meer aan mijn accu polen bevestigd is zijn mijn Oxford v2 handverwarming en de nep stebel die Sander eerder dit jaar heeft geïnstalleerd.

Dan is er hooguit nog een stekkertje dat alleen op de negatieve pole aangesloten zit en die is voor mijn TPMS systeem welk eveneens niet werk zonder omgedraaid contact.

Gelukkig heb ik als electro leek @kcools om mee te kijken en te helpen .. Mijn verslag volgt hopelijk spoedig.

• 4 weeks later...

Het probleem bij @Tiesemans was een fout goedkoop relais. Volgens de gegevens op het relais was deze correct aangesloten, echter de gegevens op het relais klopte niet.

Het had er alle schijn van dat de aanduidingen op het relais niet juist waren. We zijn aan het zoeken geweest, eerst alles extra's los en dan zoeken over de zekeringen met een lampje. Toen we daarna een voor een de extra's aansloten en we de stebel gingen testen hoorde ik een klik bij het aansluiten van de plus op de accu. Das vreemd dat relais moet je pas horen als jij op de knop drukt om te toeteren. Nu verbruikt het spoeltje om de schakelaar in het relais aan te zetten continue stroom, niet veel, maar genoeg om je accu binnen afzienbare tijd leeg te trekken. We hebben het verder niet over het feit dat als je toetert je de 18 ampere die de stebel nodig heeft om geluid te produceren via de claxonschakelaar gaat lopen en die zit achter een 10 ampere zekering. Als je toetert knalt de zekering eruit (klinkt bekend Ties :) )

Als je een goedkoop of onbekend relais gebruikt, beter even testen voor je het inbouwt, dan weet je wat het doet.

Lang verhaal kort, relais vervangen en alles lijkt verder naar behoren te werken. Als dat niet zo is gaat Tiesemans hier vast op reageren.

@kcools dank voor het hierboven geplaatste begrijpelijke verslag en uiteraard de hulp!

Het was inderdaad niet niks om na een paar keer krachtig te hebben getoeterd, zonder dashboard licht te eindigen, rijdend op de snelweg.

Een blije Pan eigenaar ben ik dus. Fijn dat het probleem gevonden werd met jouw hulp!

De motor start tot op heden probleemloos.

Compliment ook aan de fabrikant Intact voor de prima gel accu die 3 diepe ontladingen heeft overleefd en het toch wonderwel blijft doen!

• 2 weeks later...