Jump to content

Forkshield Updraft Deflector 1100 st

Nou tijdens me rit vandaag zat ik te kijken tussen me stuur en Dashboard / maar dan naar onder naar me schokbrekers ! En dacht Mmmmm daar komt nogal wat wind doorheen , is dit niet dicht te maken deels??

dus dacht ik aan een Forkshield Updraft Deflector Voor de Pan 1100 Honda Wacko !?!? Mooi scrabble woord!!!

mij weet dat ze bestaan voor andere motors zoals de Afrika Twin Adventure Sport CRF1100L!

-Iemand dit ooit gespot voor de pan 1100 st ???

A0045E37-D197-456C-9255-77DCD3AB7F40.jpeg.068a89afcf59876886ba48cde15b75d5.jpeg

7B84E963-247C-434B-86D0-882E5047B1EA.jpeg.63fb4bd702433ea7ab3b552bf5958c54.jpeg

FB235E36-060C-4CB4-AD70-38901C276CA9.jpeg.1cefa995cc78a18f9c6d99773b2603c9.jpeg

• Replies 59
  • Views 2.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

[uSER=3555]RogerNosurrender[/uSER] Er zijn veel BMW GS rijders die over het zelfde klagen, maar ja wat wil je voor 25000 euro.

Heb al creaties gezien van rijders op Honda africa twin die er over klaagden.

Zo groot vind ik persoonlijk die ruimte niet bij een pan, maar ja, wie ben ik :P

Volgens mij is er ook wel iets aan luchtstroom noodzakelijk achter je scherm, anders krijg je daar een soort "vacuüm", en heb je veel meer last van turbulentie achter je scherm.

O, en sorry voor taalnazi-modus :D ;) , het is m'n of mijn, geen me.

• Author
Ja ik weet nog goed bij me bmw rt kom ik het zo instellen zelfs dat de warmte richtig lichaam kom gezet worden ! Jammer dat er geen Honda blok onder zit !!! Zit te denken aan een stuur van bmw !! :vroem: Is dat veel verlengen kwa kabels ???

Hallo Roger, ik weet wel van een andere oplossing, namelijk een plaat aan de onderkant van de kuip. Ik geloof dat er ook een keer een item over was op dit forum, maar ik kan het niet terugvinden. Voor info zie https/www.st-1100.com/baffle-plate.html

baffleplan.jpg.9e86c94023698c28636c7e2069beab52.jpg

Ik heb het zelf ook overwogen toe te passen en ik had zelfs al een mal van karton gemaakt maar uiteindelijk heb ik het nooit gemaakt omdat ik bevreesd was voor de negatieve effecten van het omleiden van de luchtstroom. Heb je bijvoorbeeld wel eens voor de grap de 'brievenbus' onder je ruit dichtgetapet? Plotseling heb je enorme turbulentie rondom je lijf en hoofd. Ik denk dat dat ook gebeurt als het gat tussen voorpoten en kuip dicht(er) maakt.

Edited by DuinPan

Lol die tekening hierboven @DuinPan daar kwam ik toen ik hier net lid was (ook )mee op de proppen ...

Hehehe de kritiek was niet mals. ;-)

Maar heb ook niet een twee drie de praktische middelen/gereedschap rondslingeren om dit even succesvol uit kunststof of zelfs metaal te zagen.

• Author

Nu alleen de ham vraag :” gaat het werken “ ! Mmmm interessant dat wel , maar als ik al hoor dat als je de brievenbus dicht taped dit al turbulentie veroorzaakt, tja dan zal Honda dat ganiet voor niets opengelaten hebben !

maar ja bij de goldwing heeft Honda het wel gemaakt las ik !!!!

Ik denk dat ik dan maar uit ga van wijsheid en de oude rotten hier vertrouw en Honda ;) denk dat ik afzie van dit interessante project wat ik in gedachte had ! Alhoewel de maker aangeeft het zou werken kwa geluid demping en luchtstroom (maar ja geen wind tunnel) alhoewel dit met een goede ventilator en een rookmachine en een camera te zien zou moeten zijn met en zonder !!!

Mmm ik sla alles een op , ook de tekening!

tevens had de goede man die dit al getest heeft ook nog een stuk geschreven over zijn windscherm met de onderstaande foto erbij . Pleasantry Het WOW! Effect windscherm! Althans mijn eerste reactie....

Dit ga ik toch eens maken op een koude winteravond !!!!

wie weet creëer ik wel enig uplift met zoeen plaat eronder bij snelheden boven de 100 km/ ..... :biker: Purschuim was ook een optie (grapje) ;)

1E7BF7AC-B0CE-42A2-BB0A-14F8A73E83C4.thumb.jpeg.1bd276bc99f3fb1ee0f151ee3e05ff96.jpeg

Edited by blackpan1100

• Moderators

Nu alleen de ham vraag :” gaat het werken “ ! Mmmm interessant dat wel , maar als ik al hoor dat als je de brievenbus dicht taped dit al turbulentie veroorzaakt, tja dan zal Honda dat ganiet voor niets opengelaten hebben !

maar ja bij de goldwing heeft Honda het wel gemaakt las ik !!!!

Bij de 1300 zit er ook een afdichtplaatje en dat werkt prima!

• Author

@Lucky Luc ok dus toch een upgrade van Honda ! Denk ook dat je daar deels het rol geluid van de band mee dempt ! Niet dat het me stoort , maar sinds ik mee schrijf aan dit topic zit er constant op te letten :Banghead:

Is dat nergens kant en klaar te koop ???

Ik ga er toch ook nog eens mee aan de slag.

Bij Kunststofplatenshop.nl bestel ik wel eens wat polyethyleen.

Misschien dat ze met hulp van de mal tekening zoiets voor me kunnen produceren op maat snijden.

Lijkt me ook wat beter bestand tegen de elementen dan aluminium etc.

Overigens dat wow effect ten aanzien van het windscherm hoe bedoel je dat [uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] ?

Die Laminar wind oren heb ik over gekocht via een mede forum lid en ik moet zeggen dat ik er tevreden over ben.

Het effect is niet huizenhoog maar merk toch wel degelijk dat mijn handen en mijn romp minder wind te verduren krijgen ZONDER aanwezige spiegelkapjes.

*update*

Het op maat maken/zagen van een eind product is iets wat er wel aankomt (klant levert tekening/instructie in en het wordt zo gezaagd).

Maar nog niet dus ik denk dat ik met de figuurzaag aan de gang kan :-D

https://kunststofplatenshop.nl/product/hard-polyethyleen-zwart-4-mm/

Gok erop dat 4mm Polyethyleen dik/sterk genoeg is om deze deflectie functie te kunnen volbrengen.

Edited by Tiesemans

@DuinPan ik ook ... de platen heb ik besteld.

Enige waar ik van baal is dat de schets niet de juiste afmetingen kent.

Op de monitor of uitgeprint maakt niet uit ik zal het ding zal moeten tekenen ben ik bang :S

Bij de 1300 zit er ook een afdichtplaatje en dat werkt prima!

---

Moest gelijk aan de speedwobble denken :p

Waarom de ST1100 er geen last van heeft (geen afdichtplaat) ST1300 er wel last van heeft (wel afdicht plaat).

Zou zo maar kunnen?!

Edited by Tiesemans

@Lucky Luc juist door de dikte van 4mm denk ik dat het met die vormvastheid boven de 70 graden wel goed zit?

Teven zit het op een plek waar het flink veel wind pakt, ook zomers?!

Dus gok erop dat het meevalt.

Zal ze eens mailen wat de max temp is voordat het spul echt problematisch vorm/stevigheid verliest.

Maar maak me er niet al te druk om eerlijk gezegd.

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER]

Ik heb inmiddels contact gehad met de oorspronkelijke ontwerper en die zegt het volgende:

Hi Ties

Thanks for your email. No, I'm afraid I don't have any scale drawings for the baffle plate. It was just hand drawn - at the time I didn't have any Autocad-type programs available. (I think even 3D printers were not readily available then!)

The only thing I can suggest is to lay out the measurements on a sheet of A4 as I did for the original, and sketch it out by hand.

Sorry I can't be of more help.

Kind regards

Rob

Waarop ik heb geantwoord

Hi Rob,

Love a challenge !

Do you think HDPE plastics is a :good: choice?!

Some say it may deform to much above 70 degrees Celsius ..

But up front it should be decently cooled do don't you think?!

Thanks!!

Rob reageert met:

Personally I would try it. I can't see that area getting that hot - after all the headlight surround is plastic!

It's just that I had a piece of aluminium available at the time so used that.

Veel geluk!

Ik heb er zelf alle vertrouwen in .. moet alleen even zien hoe ik het uit de losse pols op de juiste grootte getekend krijg..

Ah ja .. plaatjes HDPE genoeg besteld. 2x 20 bij 30 en 2x 22 bij 32.

Nu nog een goede figuurzaag ritselen. :good:

OH en Roger ik rij rond met een National Cycle V stream scherm.

Dat is (vind ik) zeker een WOW scherm.

IMG_20200324_165223.jpg.cd4aabb7f76ee7f8de82dd0b458a3e23.jpg

Edited by Tiesemans

Ik heb de juiste afmetingen op een A4 na getekend ... nu eerst maar eens overzetten op een plaatje kunststof en vooral ook nameten met hulp van de motor.

Edited by Tiesemans

Ik heb inmiddels contact gehad met de oorspronkelijke ontwerper en die zegt het volgende:

Waarop ik heb geantwoord

Rob reageert met:

Ik heb er zelf alle vertrouwen in .. moet alleen even zien hoe ik het uit de losse pols op de juiste grootte getekend krijg..

Ah ja .. plaatjes HDPE genoeg besteld. 2x 20 bij 30 en 2x 22 bij 32.

Nu nog een goede figuurzaag ritselen. :good:

OH en Roger ik rij rond met een National Cycle V stream scherm.

Dat is (vind ik) zeker een WOW scherm.

[ATTACH]37690[/ATTACH]

Ik hoop niet dat je teveel moet betalen, dat formaat verdwijnt bij ons in de vuilnisbak als afval :X :X

Wij verhitten het btw tot 135 graden voor we het verwerken (dan is het ECHT plastisch), onder de 100 graden gebeurt er niet veel. Ik deel je mening ook dat het daar ook nog in de rijwind zit en je niet zo bang hoeft te zijn voor zacht worden.

Edited by magnamaniac

Zeg 4 euro per 4mm dik (zwart) plaatje @magnamaniac

Wat betreft je opmerking over zacht(er) worden, dank voor de bevestiging, ook wat de rijwind doet afdoende koelen betreft.

Edited by Tiesemans

• Author

@Tiesemans , ja mooi scherm heb de link eens opgeslagen wel goed bezig Tmans moest wel lachen omdat hij schreef:” toen ik met Het ontwerp bezig was bestond nog geen 3 d printer! .....hoe oud moet die man nu wel niet zijn ???!

...............hou me maar eens op de hoogte van dit project , ben erg geïnteresseerd in het hele proces....

en wie les wil hebben tinkercad: check deze link !!https://www.tinkercad.com/dashboard

4D572464-DE49-4D19-8CBF-D995A2DF7C59.thumb.jpeg.f3803fc40e8b5d63dea2741b21a07ff1.jpeg