Jump to content

Na meer dan 10 jaar was mijn Richa Jas aan vervanging toe, het inwendig membraam liet water door. De buitenkant en afwerking was echter nog steeds goed...behoudens dan dat het klipje van de zipper afgebroken was en dat daar waar de zipper ingehaakt wordt veel slijtage was.

De Revit sand3 en de Alpinestar Andes en Macna Fusor Nightey werden in mijn vergelijking meegenomen.

Waar moet de jas aan voldoen? waarvoor wil ik hem gebruiken?

In tegenstelling tot mijn eerste Richa Jas was langdurig waterdichtheid niet meer mijn eerste prioriteit, wel een fatsoenlijke ont en beluchting in de zomer.

Voor regen heb ik een regenpak in de koffers en aangezien ik slechts 30 km van de eifel woon, waar ik dus ook het meeste rij, zal ik vaak gewoon naar huis rijden zonder te stoppen.

Ik rij dus niet meer als de temperatuur onder de 10 graden komt, althans geen ritten meer > 100 km.

Zoals gezegd, on en beluchten van de jas was prio 1, en daar voldoen toch al best veel jassen aan in een prijsrange van 250 tot 400 euro. Want ook dat was een criteria.

Macna sprak mij aan vanwege het systeem nighteye, de jas licht op in het donker als er een koplamp op schijnt. In de eifel zijn geen lantaarnpalen, dus een gele reflector is minder zichtbaar.

Helaas was de Macna nauwelijks nog in mijn maat verkrijgbaar, die viel dus af. jammer.

De Sand 3, een goede jas...ja dit zou hem dan worden. Maatvoering niet aanwezig. De 3 Xl paste redelijk maar eigenlijk niet. Het zat net niet lekker.

Vervolgens werd mij de Richa aangeboden om te passen,. Potverdorie dat zat lekker.

Eerste gevoel, zitten er wel protectors in ? Dus wel. Merk D3O. In tegenstelling tot mijn oude jas was dit top comfort.

Blijkbaar is er in 10 jaar een echte revolutie geweest, de oude protectors waren star, stug en stijf en dit materiaal is licht, soepel, perfect gevormd en wordt hard bij impact waardoor een betere bescherming is.

Daarbij, in de jas zijn op de ellebogen ook nog eens van die soepele kreukelzones waardoor de elleboog makelijk kan buigen, en aan de buitenkant nog eens extra versterkt. trouwens, de protector op de elleboog loopt verder door naar beneden en beschermd dus ook de onderkant van de arm....dat is de impact plek waarmee jezelf instinctmatig opvangt bij een val. Pluspunt !!

Hoofddoel...in de zomer koel blijven. Nou met 8 ritsen aan de voorkant en 3 achter zal dat wel aardig lukken.

Nou zeggen die aantal ritsen ook niet alles, immers met een stevige ruit voor je werken die op de borstkast nauwelijks.

Belangrijkste rits was voor mij dus op de armen...en yes daar zit een hele grote waardoor er ruimschoots rijwind door de armen de jas in kan. Nu heeft de Richa Touareg 2 nog twee leuke ritsen die in de rijwind staan...voorkant schouders.

Ik verwacht dus voldoende ventilatie te krijgen. En met de uitneembare thermovoering zal dat zeker lukken.

Zichtbaarheid, de Macna had daar een groot pluspunt. Gelukkig heeft de Richa weer van die ouderwetse oplichtende 3M reflectors.

Maar de dame bij Motorkleding centrum Venlo kwam met een veiligheidshesje aanlopen van Modeka , kijk eens niet geel maar zilver....maar hetzelfde principe van Macna Nighteye. Het licht enorm op avonds als een koplamp erop schijnt, hierdoor ben ik in de Eifel en andere buitengebieden van veraf heel goed zichtbaar voor automobilisten.

Als deze Richa jas net zo lang mee gaat als mijn eerste zal ik content zijn, time wil tell.

Motorkledingcentrum Venlo verdient zeker lof voor de behulpzaamheid en adviezen, in alle rust en rekening houdende dat mannen passen niet leuk vinden ( ik althans) gaf ze af en toe een time out en werden voor en tegen besproken alvorens de volgende jas werd aangetrokken. Netjes, zo moet het, een verademing.

Details, die vallen je vaak pas op als je de jas draagt.....zo zijn de pockets van de jas allemaal voorzien van een rubberen flap, hierdoor meer grip om dat klittenband lost te trekken. Of het haakje en lusje om de neksluiting vast te haken als je in de zomer met de voorkant iets open rijd....nu flappert dat ding tenminste niet meer in de wind.

Kom ik terug op die maatvoering, ja ik ben ouder geworden, daar komt ook een buikje bij.

Maar het mag duidelijk zijn dat de gebruikte maatvoeringen tegenwoordig niet dezelfde zijn dan vroeger. Als een jas leverbaar is tot maat 12 Xl dan weet je dat dit Chinese XL zijn. Zelf draag ik XXl in gewone kleding, nu werd dat dus XXXXL.

Inderdaad, ik heb dan toch een maat groter genomen dan gepast in de winkel, en die werd via de Post geleverd met een gratis retour bon als het dan toch niet zou bevallen. Tja Online bestellen gaat dan op deze gratis wijze misschien dan toch een mogelijkheid zijn....en zeker in Corona tijd........doe maar eens kleren passen met een mondkapje op.

Fotos....

touareg2-jacket-01.jpg.62387fb6f86cd5dccdff7864a0968fa3.jpg

[automerge]1604664009[/automerge]

Het reflectievest.....

doc_silver_haupt_2.jpg.1f1904cf4c82b68b596e71ff21b5028e.jpg

Richavoorkant.thumb.jpg.0901ba6eb6cc74c39dd66f63e3e27944.jpg

richarug.thumb.jpg.2686be1d914f929627c2ad7e7e654335.jpg

richamouw.thumb.jpg.22b847d1403bd75216e22b855dd80321.jpg

richadetail.thumb.jpg.ce3453c56aa3ebce7c613507cad8a5cd.jpg

richadoos.thumb.jpg.08b7da0b1afc17c1422986af4ba7406a.jpg

Featured Replies

Begrijp ik goed dat je in de winkel gaat passen en vervolgens op het internet hebt besteld? Ik hoop dat het dan wel bij hetzelfde bedrijf is, want wie betaalt anders die winkelier voor de werkzaamheden en beschikbaar stellen van de kleding?

Edited by Optopan

• Author

Grappig, ik dacht ook dat de winkelier commisie of verdiensten mis liep maar nee. Je mag in de winkel passen, ook daar kopen maar hebben ze juiste maat niet dan bestel je bij de onlineshop. Het komt allemaal bij het moederbedrijf terecht zei de verkoopster. Niks provisie of zo...we willen tevreden klanten.

Tja een heel ander business model....bevalt mij wel.