Jump to content

Hallo mede Pan fanaten,

Bij het laatste onderhoud van de motorfiets heb ik ook de olie van het cardan gewisseld. Ik heb toen vastgesteld dat er nogal wat zwarte drab aan de magnetische carterplug hing. Ik vermoed dus dat 1 of meerdere rollagers in het cardanhuis overmatig aan het slijten zijn. Dit vermoeden wordt ook gestaafd door een typisch lager geruis/lawaai vanaf ± 70 km/u. Om dit te verhelpen zijn er (naar mijn mening) twee mogelijke opties:

1. Het cardanhuis in zijn geheel vervangen door een gebruikt exemplaar van een donorfiets (sloperij, ...)
  2. Het cardanhuis open maken, kijken welke lagers geïmpacteerd zijn, nieuwe bestellen en alzo een 'revisie' bewerkstelligen.

Zowel voor optie 1 als 2 zijn pro's en contra's op te noemen, maar wat is wijsheid om te doen?

Misschien zijn er nog opties waar ik niet aan denk?

Het cardan in zijn geheel vervangen lijkt mij een doenbare klus, enkel de lagers vervangen in het cardanjuis is voor mij onmogelijk omdat ik niet beschik over het nodige gereedschap. Zo'n reparatie uitbesteden aan de (st)ealers lijkt mij ook een no go als ik denk aan hun onredelijk uurtarief...

Zijn er leden die zich al hebben gewaagd aan zo'n reparatie?

Ik verneem graag jullie feedback,

Met vriendelijke groet,

Kwabbernoot

Featured Replies

beste Kwabbernoot

ja, ik heb er ervaring mee ( ander merk zelfde procedure)

Er zijn geen andere opties

Mits je vast stelling de juiste is?

want vaak resulteert een defect lager in lekkage doordat er speling is ontstaan die niet meer opgevangen kan worden door de keerringen.

Als je een gebruikt onderdeel inzet krijg je wat je ziet aan de buitenkant en is ook dit afwachten of het onderdeel voldoet.

Bij reparatie krijg je een onderdeel wat geïnspecteerd is en weer is teruggebracht naar nieuwstaat

echter de exacte benodigde wisselstukken weet je op voorhand niet, anders dan dat je minimaal de lagers en keerringen gaat vervangen.

als echter de meenemer en/of hypiod tandwielen/kruiskoppelingen zijn beschadigd heb je een groter probleem (kosten)

maar dat is feitelijk het punt waarop je kunt beslissen of herstelling of vervanging door een gebruik deel interessant kan worden.

bij de opmerking " onredelijk uurtarief"' lees ik een stukje zelf ingenomenheid)

Kennis en vooral ervaring heeft nu eenmaal een prijs en die prijs is mede afhankelijk van de uitrusting en locatie waar dit plaats vind.

Zoals je aangeeft beschik je zelf niet over het benodigde gereedschap (speciaal tools zijn duur in aanschaf) en de kennis en ervaring.

Ook hier heb je 2 keuzes

je koopt,huurt, leent of maakt zelf de benodigde tools die je gaande weg nodig hebt en je leert je zelf de benodigde technieken (hier is waar het forum handig wordt)

echter garanties kun je er niet aan ontlenen

Dat kan positief en of negatief uit pakken

Die keuze heb je zelf....

• Author

Goeiemorgen,

Ik heb veel zorg en tijd besteed aan het opstellen van mijn vraag, omdat ik weet hoe snel geschreven woorden verkeerd kunnen worden begrepen (voorbeelden zat, ook op dit forum). Voor de duidelijkheid, het was geenszins mijn bedoeling om arrogant, hautain of pretentieus over te komen, ik heb die opmerking enkel geschreven uit mijn eigen ervaring, zonder dit te hoeven staven met getallen.

In dat opzicht was het misschien beter dat ik die opmerking niet had geschreven.

On topic: Is er niemand die zo'n een herstelling al heeft uitgevoerd?

Mvg, Kwabbernoot

Je hebt wat mij betreft een keurig verhaal geschreven @Kwabbernoot , maar die opmerking over (st)ealers zal een vakman als @waffie een beetje kietelen, dat begrijp ik wel. Verder kreeg je een gedegen onderbouwd antwoord van hem toch? Keep up the good work en succes en vooral ook plezier met het onderhoud van je Pan!

Vraag was correct. Niets mis mee.

persoonlijk denk ik dat een jonge 2e hands compleet cardan de meest simpele en goedkope oplossing is.

Ik heb er nog 1 liggen. Overgenomen van @marcpan van een schademotor.

als ik me niet vergis, ca 60k oud.

Mijn eigen cardan is al 273k oud. Ze kunnen lang meegaan.

Wel de juiste olie erin.

Martin.

Ik volgde deze draad en heb ook vanaf een bepaalde snelheid een gezoem en een lichte trilling aan de handvaten, type gsm trilling, heel vervelend.

Het rare is dat hij het niet altijd doet. Zou ik met hetzelfde probleem kunnen zitten maar dan wel aan de voorste lager(s)?

Kan ik een sneltest doen om de speling waar te nemen?

Trillingen in het stuur kunnen velen verschillende oorzaken hebben.

Ik zeg maar wat , banden , kogellagers , remschijven , remblokken, wielen .... .

Moeilijke vraag.

Een specifiekere beschrijving kan de profs hier op het forum beter verder helpen ?

Oh ja , off topic .

Het is je gsm die toch niet in je broekzak zit te trillen ?

Srry , kon het niet laten.