Jump to content

bij korte bochten zoals rotondes wil de pan naar binnen vallen !

bocht naar links op de rotonde dat ik tegendruk moet geven aan het rechter handvat ! Lijkt of de voorvork wat te veel gewicht op zit en hij wat hoger moet staan , geld ook voor bochten naar rechts , voelt wel of het stuur wil omklappen ! Heb ik al eens eerder gehad met een thunder ace ! Heb toen de voorkant wat omhoog gezet en toen was het opgelost!

iemand ervaring mee ?

Featured Replies

Ligt het niet aan je banden, cq bandenspanning ? Misschien is er wat olie uit je voorvork weg, of je luchtkamer te groot ? Dan zakt de vering ook wat verder in en verandert je stuurgedrag. Mijn vorige motor VFR 800fi, had ook op oudere banden ( michelin pr2 ) met te weinig druk ( minder dan 2.3 bar ) de neiging naar binnen te vallen. Succes.
Het klinkt alsof je afgevlakte banden hebt. Als je teveel snelweg rijdt, slijt je loopvlak in het midden meer af dan aan de zijkant. Als je dan de bocht omgaat, moet de band eerst over het richeltje heen en valt dan in de bocht. Het is dan inderdaad zo dat je het gevoel hebt dat je zelfs moet tegensturen. Ik rij gemiddeld 18.000 km met een band. Vanaf 15.000 km vertoont mijn band ook dit gedrag. Op zich geen probleem en ik denk ook geen gevaar als je het maar weet. Als je nieuwe banden hebt is het probleem direct weg. Flink bochten gaan rijden in de Eifel helpt ook.

Roger hoe is je profiedikte?

Is de band in het midden veel afgevlakt?

Zet de voorband anders eens op 2.7 bar?

last but not least ... Voorvork aanpakken, om te beginnen verse voorpoot olie.

Had ik ook met m'n 1100. Vooral in bochten naar links. Met een nieuwe voorband was 't opgelost. En zo heel veel kun je de vorkpoten niet laten zakken, toch? Ze moeten wel goed ingeklemd blijven in de bovenste kroonplaat.
  • Author
Denk dat me voorband er nog netjes uit ziet , denk wel idd dat hij in het midden mee verslijt toont dan de zijkanten , dus of dat Het probleem is ik wacht nog even de reacties af van de Pan kilometer vreters !
  • Author
Nee geen profiel diepte meting gedaan , zo te zien is wel duidelijk dat de buiten kant wat meer bochten moet gaan zien ! Dat komt hier in Limburg wel goed ! ;)

Nee geen profiel diepte meting gedaan , zo te zien is wel duidelijk dat de buiten kant wat meer bochten moet gaan zien ! Dat komt hier in Limburg wel goed ! ;)

toen ik die fotos bekeek dacht ik die rijd alleen maar rechtdoor :Biggrin

Hup op naar simmerath.......

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] ben het eens met Colombo en MJ.

Ik denk dat je voorband last heeft van cupping, er is veel rechtdoor gereden zo te zien.

Hoe is je achterband?!

Waffie heeft nog een 99% nieuw paartje Dunlop roadsmart 2 (voor en achter) liggen en eenmaal goed dynamisch en statisch gebalanceerd vast de moeite waard.

Onze voorband is ook iets gecupped. Profiel nog prima.

Als het niet te erg is,.... Gewoon doorrijden. Je bent steeds met een beperkt budget in gevecht, voorband kost toch al gauw 120-150 euro. Rij met lekker veel slingerwegen deze af tot de wettelijke 1mm en vervang ze dan. Kan je ondertussen sparen voor een set. Voor en achter van dezelfde fabrikant en serie rijdt over het algemeen toch het lekkerst. Volle set T31 of 32 of een set Roadsmarts.

Iets gecupped voel je maar met een beetje counter steering en gas compenseer je een hoop.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar gezien het slijtage patroon, lijkt het alsof je nauwelijk op de zijkant komt. Valt ie wel naar binnen, of het is meer het gevoel ? Je band laat zien dat hij weinig kantelt.

Screenshot_20201102-184345_Chrome.thumb.jpg.a8f616c56c6019cc61cadd936d62569f.jpg

Van Ter Apel naar Kerkrade is ook alleen maar rechtdoor Yahoo:

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] wil je eens een foto maken van boven je band, richting de grond, dan kun je het veel beter zien hoe hij afvlakt.

Dat is een echte rechtdoorfiets. Sturen doe je niet met je stuur, niet door er aan te trekken en ook niet door er tegen te duwen. Sturen doe je middels het verplaatsen van (Lichaams-)gewicht op de motor. gaat zoveel makkelijker. Klaar zijn voor de bocht met remmen en schakelen en vervolgens met trekkende motor de bocht in en door. Een fiets valt echt niet zomaar om. Ook niet in de bocht. Rijden op (bijna) het gehele loopvlak. Kan echt en maakt rijden zoveel interessanter.
  • Author
Klopt vorige eigenaar alleen maar Autobahnen gereden ! Ik rij nu meer bochten in Limburgs landschap en Eifel dus ik ga de randen wat meer belasten en zo meer slijtage ik zie zelf ook duidelijk dat het loopvlak midden meer slijtage vertoont dus even doorzetten met meer bochten werk ! Denk dat het snel beter gaat worden !! :vroem: :vroem:

Ik vrees dat je vaststelling niet de juiste is .

Er is op zich altijd al verschil in het nemen van een linker en of rechter bocht (natuurlijke voorkeur van de rijder waar hij of zij het meeste vertrouwen in heeft)

en daarnaast verdenk ik eerder de achterband als veroorzaker van je probleem,

(graag foto''s)

Zeker als we spreken over, het in de bocht vallen

de enige oplossing als het je blijft storen is een andere banden set.

welke dat moet zijn ligt aan je eigen voorkeur

Op een Pan is het begrip “ver weg” natuurlijk een “non-issue”, als kilometervreter pur sang...

De kwalificering “ver weg” wordt dan uitsluitend bepaald door prioritering en motivatie... :angel: