Jump to content

Hi, wie herkent onderstaand probleem en weet wat oorzaak is?

Vanochtend na starten zakte het toerental direct onder 1000. Heb gas er wat opgehouden, maar bij het verkeerslicht zakte het toerental weer en sloeg de motor af. Hij wilde niet meer starten, dus naar fietspad gestept. Daar startte hij weer. Daarna naar werk gereden (alleen nog snelweg) en op de zaak is toerental stationair weer netjes 1000.

Featured Replies

Benodigd voor draaiende motor:

Lucht

Vonk

Brandstof

Lucht, is niet zomaar weg en zomaar weer beschikbaar, geen verdenking, tenzij de choke zijn eigen gang gaat

Vonk, motor liep/loopt, vonk meestal ook niet zomaar weg en weer terug, geen verdenking

Brandstof, agv vervuiling kan aanvoer wisselend zijn, dit zou mijn grootste verdachte zijn, beetje te weinig zorgt voor lager toerental en zelfs helemaal uitvallen. Door steppend/wiebelend te verplaatsen kan vervuiling weer zijn weggezakt, of het is uiteindelijk toch door de sproeiers getrokken.

[automerge]1604041869[/automerge]

Hmm misschien te snel gereageerd, zie nu dat 1300 betreft, weet eigenlijk niet of dit cabu of inj isBlush

• Author

Als ik het goed begrijp bleef de koude motor niet draaien ?

Dat zou misschien de waxsensor ( autom choke ) kunnen zijn.

Klopt in eerste instantie koude motor, maar eerste verkeerslicht is 5km en dan is hij wel warm. Iig 3 blokjes.

Wacht dan ff op de cavelerie.

Door je motor aan de praat te houden door met het gas wat te spelen komt hij ook op temperatuur.

Dan komen ook wel de 3 blokjes op het scherm.

Maar zoals je schrijft , de oorzaak / oplossing komt er wel aan.

Succes in ieder geval.

Even aankijken of het probleem zich herhaalt met koude motor. Waxsensor is zoals door anderen al aangegeven eerste verdachte.

normaal blijven ze bij falen in de ‘actieve’ stand staan, wat resulteert in een voortdurend verhoogd toerental.

Het zou kunnen zijn, dat er een andere reden is, waarom de sensor niet functioneert.

Eigenlijk is het geen sensor, maar een actuator (bedient in plaats van meet).

De waxsensor is geen onderdeel dat los wordt geleverd (voor zover ik weet).

Mogelijk te verkrijgen door een compleet gasklephuis bij de sloop te kopen. Reken op €100-150,-

Martin.

Soms blijft de waxsensor in de 'hoogste' stand staan omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem zit, waardoor 'ie te langzaam opwarmt en 'ie z'n werk niet goed kan doen. Dat is hier, lijkt mij, niet het geval, want hij gaat juist te snel naar de 'laagste' stand. Hij reageert dus wel op warmte, maar niet op de juiste manier. Er zijn hier enkele leden die het vervelend vinden dat de Pan vooral bij lage buitentemperaturen zo lang zo hoog stationair blijft draaien en om die reden de waxsensor een beetje hebben teruggesteld (https://st1100-1300.eu/threads/koude-start-st1300.11846/#post-238723). Als het euvel niet uit zichzelf verdwijnt, zou je kunnen overwegen om 'm 'omhoog' te stellen om te zien of dat helpt. Zo niet, zit je waarschijnlijk aan een andere waxsensor vast (Part Number: 16044-MCW-003. Fits CBR1000RR , CBR1000RR/R , ST1300 , ST1300A , ST1300P , ST1300PA , VFR800 , VFR800A , VFR800F).

Edited by RRR

@RRR, ben even benieuwd welke info zou komen uit de actie door de waxsensor iets te verstellen, en wat daarna dan kennis kan worden. Vanuit analyseperspectief kijk ik grappig genoeg namelijk heel anders er tegen aan. Ook al weet ik niet wat en hoe met de waxsensor, maar mijns inziens kan verstelling ervan nooit oplossing worden voor het aangevoerde probleem, immers de motor heeft het steeds goed gedaan met de huidige instelling, dus de oorzaak ligt nog steeds ergens anders.

Daarom ben ik benieuwd naar de redenatie achter het verstellen om iets te checken.

Groet

@GeSp: Ik vermoed dat je waxsensor gewoon de geest heeft gegeven, want anders zou het toerental niet zo snel zakken bij een koude motor. Een nieuwe waxsensor gaat je ergens rond de €150,- kosten. Da's een boel geld voor een dingetje dat alleen bedoeld is om de motor in koude toestand goed stationair te laten lopen. Vóór je zoveel geld aan een nieuwe uitgeeft, is het toch het proberen waard om de waxsensor omhoog te verstellen als daarmee het blok in koude toestand beter blijft lopen? Hij is weliswaar niet bedoeld om versteld te worden en ik denk ook dat, als het al werkt, het van tijdelijke aard is, want zoals je terecht opmerkt, repareer je 'm hiermee natuurlijk niet. Succes met het vinden van de oorzaak.

Edited by RRR

• Author
Bedankt allemaal. Gisteren naar huis, deed alles het weer prima. Sommigen zeiden dat het wellicht vervuiling is wat met forte 1 opgelost is. Ik ben dus ff begonnen met goedkoopste stap door flesje forte 1 toe te voegen. Als dan niet opgelost, dan volgende stap proberen. Mooi weekend allemaal!!

Eerlijk gezegd...

Ik kan me niet voorstellen dat Forte enige herstellende invloed op de Waxsensor heeft.

Overeenkomst is, dat beiden een hoop geld kosten.

• Moderators
Klink inderdaad als de idle wax unit, kontroleer het nog eens bij koude motor, hij moet dan bij starten naar ongeveer 2500rpm gaan, doet hij dat niet dan moet je het luchtfilterhuis eens verwijderen om het te controleren. Ze zijn gewoon los te koop, heb er pas nog een vervangen bij iemand die een kromme as had. Dat vervangen is best een klusje want dan moet het gaskleppenhuis eraf......