Jump to content

In februari 2021 werk ik 21 jaar bij de NMBS waarvan bijna 5 jaar bij Lineas , een private spooroperator.

Ik heb de handdoek in de ring gegooid en mijn ontslag gegeven .

Zowel bij Lineas als de NMBS.

Gedaan met shiftwerk , weekendwerk en werken op feestdagen.

Gedaan met onregelmatige uren en onregelmatige cyclus.

Ik ga voor dag uren en niet meer werken in weekends en feestdagen.

Mijn laatste decennia zal ik uitdoen bij de bpost en ga voor postbode.

Een leuke uitdaging met een hoop nieuwe dingen die ik zal moeten leren en onder de knie krijgen.

Terug op de fiets en is goed voor mijn conditie want rangeermachinist is een zittend beroep.

Op 30 april 2021 zal ik definitief mijn loc plat zetten en sluit ik een periode af in een bedrijf waar ik vrij lang heb gewerkt .

Ik heb mijn werk steeds graag gedaan en het is naar mijn mening een vrij apart beroep ook.

Als je met zo'n loc rijdt van 90 ton en een sleep achter je van 1500 T en je kijkt dan achter je schouder in een bocht.

Toch imposant.

De laatste maanden was de fut er wat uit en de zin soms ook wel.

Bijv op maandag nacht beginnen en 3 nachten werken , 1 nacht thuis en terug 1 nacht werken en dan op zondag terug starten met 5 nachten .

Dat is zwaar.

Ik blijf een beetje hangen bij bedrijven waar de Belgische staat nog een vinger in de pap heeft al heeft dat voor mij geen enkel voordeel want ik kan mijn statutaire jaren die ik heb opgebouwd bij de spoorwegen niet mee overdragen.

Vroeger kon dat wel maar de spelregels zijn aangepast.

Ik kijk ernaar uit , 30 april en dat is nog wel even maar ik heb nog leuke collega's op het werk waarvan ik nog niet onmiddellijk afscheid van hoef te nemen.

Mijn broer zei , amai das ne serieuze carriéreswitch en dat op 56.

De meesten zullen de appel misschien doorbijten maar zo nog 10 jaar doorgaan wil ik niet.

Het was een zeer moeilijke beslissing en ik heb er wakker van gelegen en tubben en tubben en .... .

De slaap bleef dan ook wat uit :-).

Maar mijn gezondheid gaat voor op alle voordelen die ik nu heb.

Al goed dat ik mijn treintjes nog heb en die hoeven 's nachts niet te rijden , alleen als ik dat wil.

• Replies 69
  • Views 4.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Ik vind dat een zeer goed besluit Monsieur des Vosges ! :) Wens je nog prettige maanden op den trein en daarna op de velo. :thumbs-up-animated-emoji:
Een moedig besluit maar als ik het zo lees wel de beste. Ik ben van mening dat plezier in je werk het aller belangrijkste is. En dan is 10 jaar een (te) lange poos om nog ‘even’ te overbruggen. proficiat met je nieuwe job en veel succes in het langzaamaan afscheid nemen van je collega’s en het bijslapen.

Gewoon je hart volgen en dat ga je doen! Veel plezier nog de komende maanden en veel succes met de nieuwe job.

Uiteindelijk komt alles goed is mijn motto ;)

@Mister Vogezen hey Erwin, wat een besluit man, maar ik geef je groot gelijk !!!

als je niet lekker in je vel zit op je werk dan moet je op zoek naar iets anders waar je nog wel uitdaging in vind !

ik hoop echt voor je dat je het juiste besluit genomen hebt en ik wens je alle geluk van de wereld als postbode !!

ps 15 km als postbode is heeeeel snel !!!

Ik snap het helemaal. Je prettig voelen heeft voorrang op alles.

Zelf zat ik ook niet meer naar mijn zin op het werk, heb wat reken sommetjes gemaakt en ben op mijn 60e verjaardag gestopt met werk.

Nu, na 9 jaar heb ik daar geen dag spijt van gehad. Ik voel me al die tijd heerlijk ontspannen en slaap als een roos. Doe waar ik zin in heb.

• Moderators

Erwin dat is een moedige stap die je maakt , maar gezondheid gaat voor .

Ploegendiensten zoals jij schetst , zijn echt slopend en naarmate je ouder wordt , duurt het herstel langer .

Geniet nog zolang je op de bok zit en voor straks veel werkplezier bij bpost.

3FC88E51403B433A41ED953C32BC6E13-uitgerangeerd.jpg.c43d1b4d980bbecefaddb40613317a0e.jpg FRONT.jpg.b81f0e3135b6a296a1f7778bc8ba558a.jpg

Edited by panman1100

Ik kan er ook van meespreken Erwin, heb ook altijd nachten en continudienst gedaan.

Met resultaat biologische wekker stuk en inslapers dan maar nemen, mijn grootste slaaptijd was 1.5 u en daarna werd ik elke 20 min wakker.

Nu heb ik bij mijn werkgever dagdiensten gekregen, voelt stukken beter aan nu.

Knap gedaan deze moeilijke beslissing @Mister Vogezen en vooral omdat je naar je lichaam luisterde!

Héél véél succes met je nieuwe baan en bij je nieuwe werkgever!!!

Meer tijd dan voor jezelf, je familie en de Pan. En dat net óók nog voor het nieuwe zomerseizoen!

:good: :vroem:

• Author

Inslapers had ik niet nodig.

Maar met de nachtshift sliep ik ongeveer 5u en ging moe naar mijn werk terwijl goed bij de pinken zijn zeer belangrijk is als bestuurder.

Ten spijt alle goede tips die het werk wel gaf i.v.m shiftwerk zoals slaap voldoende moet het lichaam en de biologische klok mee willen.

Als ik zaterdag ochtend thuis kwam en ging slapen was het altijd op maandag met de vroege een totale ramp om in slaap te geraken en veel mijn wekker gezien als het 03.00u was en 2 u later opstaan.

Dat zal in de toekomst wel anders zijn.

Heel veel succes

en met plezier afbouwen wat je opgebouwd hebt

dsn is prettiger omkijken

en wat je schrijft je gezondheid gaat boven alles ( daar kan ik over meepraten)

je bent tenslotte meer uren op het werk, als dat je op de bank ligt

:biker:

Dat is een dapper besluit Erwin! Ik heb ook 35 jaar onregelmatige onregelmatigheid gedraaid en naarmate de jaren vorderen ging het herstel steeds moeizamer. Gelukkig gaf mijn werkgever bij de leeftijd van 55 jaar, de mogelijkheid tot nachtdienstontheffing waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb. Kennelijk geeft NMBS/Lineas die mogelijkheid niet. Ik wens je nog een goede laatste tijd bij Lineas en veel werkplezier straks bij 'Tante Post!'

Weten wanneer je moet stoppen.

Durven erkennen dat het goed voor je is om het over een andere boeg te gooien.

Überhaupt weten wat je wel (nog) wil en wat (vooral) niet (meer).

Het is leven is een enkele rit, beter zit je hem ten volle tevredenheid uit dan met een chronisch pijnlijke kont.

Als je spijt krijgt zijn er vast wéér mogelijkheden.

Ervaring blijft.

Succes!

PS.

Nachtdiensten proberen te combineren met een leven overdag, zonder (grote) (in)slaap problemen die je parten spelen. Héél herkenbaar.

Blij dat ik er vanaf ben en jij binnenkort ook. (Al val ik nog wel eens terug op nacht ritme).

Edited by Tiesemans

@Mister Vogezen : Dapper besluit Erwin! Als je heimwee hebt kan je naar je modelspoorbaan. Misschien is er op termijn bij Bpost een functie in bezorgen in het buitengebied en mag je post rondbrengen op de motor! Ik ben dan wel weer benieuwd hoe de Bpost fietstassen achter op een ST1300 eruit zien :-D

HLE20-dia_2982.jpg.f61876cb4db3f843df8e6f9f0ce67c63.jpg

Als afscheidscadeau de Belgische locomotief die ik altijd de mooiste heb gevonden: de 6-assige HLE-20

Edited by DuinPan

• Author

Ik zou eventueel in de VK reeks ( vlottend kader ) kunnen stappen Bert maar dan heb ik geen vaste reeks meer , vaste diensten.

Dan zou ik kunnen vragen om bijv de nachtshift te kunnen schrappen en enkel late en of vroege doen.

Het voordeel van een vaste reeks is dat ik 9 weken weet wat ik zal doen en dan 3 weken allerlei diensten moet doen van bestuurders die ziek zijn of verlof hebben en dan terug 9 vaste weken en terug 3 ....... .

De VK is constant het 3 weken systeem.

Vandaag op het Noord werken , morgen naar Oorderen en overmorgen naar Ijsland en meer weekends ook want wie werkt er nu graag op zondag ?

Maandag de vroege , dinsdag de late , woensdag thuis en donderdag terug de vroege en vrijdag nacht op.

Zo'n combinaties zijn mogelijk in de VK .

Niemand staat daarvoor te springen.

Dat is niet echt een verbetering.

En de NMBS is ook mogelijk want als ik bij Lineas mijn ontslag geef kom ik bij de NMBS terug omdat ik gedetacheerd ben van de NMBS naar Lineas.

Maar bij de NMBS gaat het dan dikwijls richting 1 of andere werkplaats in shiften.

Jij bent goed bezig.. en hou je zelf vast aan het feit dat er beslist mooiere dingen voor terug gaan komen maar een beetje weemoed zal er altijd blijven

ik heb met veel plezier ruim 20 jaar op de truck gezeten full time en nu parttime.... en ik ben zo gelukkig dat ik gewisseld heb