Jump to content

Doordat ik het evenwicht verloor is mijn motor naar rechts omgevallen tegen een muur.

Hierdoor is mijn ruit beschadigd maar zodanig dat dit niet in het zichtveld zit.

MAAR.. door die val zijn mijn ruit verbindingen aan de rechterkant afgebroken.

Ik heb deze kunnen lijmen met sterke industriele lijm maar ik vertrouw de sterkte niet meer, vooral als je harder rijdt dan 50.

Maar met dit geweldige forum zal er wel iemand een idee hebben om de ruit zodanig vast te zetten dat ik veilig harder kan rijden dan 50 zonder dat mijn ruit erafwaait.

Motor is uit 1993 en om iets nieuws te monteren zie ik financieel niet zitten.

Wie heeft er een idee om dit veilig te maken?

Edited by PanLed

Featured Replies

Het lijkt mij dat als de structurele integriteit van de verbindingen naar de steun van de kuip zelf nog heel zijn dat industriële lijm voor het raam sterk genoeg moet zijn. Misschien verstandig om de kuip te demonteren en te controleren of de punten waarop deze op de cockpit frame zit nog in orde zijn. Vertrouw je het toch niet of heeft de verbinding met het subframe schade dan kan eventueel de verbinding tussen kuip en raam extra geborgd worden met behulp van een of een aantal tie-rips (vriend van mij had bij schade aan zijn scooter een soort rits sluiting van 4 tie-rips gebruikt en dit heeft nog jaren perfect gefunctioneerd.

Vervangen hoeft niet perse duur te zijn en vaak vallen gebruikte onderdelen best mee als je even fanatiek zoekt. Mijn eigen tactiek is een tijd de verkoopsites in de gaten houden voor onderdelen. Staat er wat op, stoute schoenen aantrekken en je onderhandel pet opzetten. Ongetwijfeld vindt je na verloop iemand met een kuip en ruit voor een prikkie. Vaak hebben forum leden wel een en ander liggen. De staat van de lak is niet belangrijk om veilig te rijden, stevigheid wel. @Animal heeft onlangs wat 1100 delen kunnen kopen. Wie weet heeft hij wat jij zoekt en wil dit voor een redelijk bedrag verkopen. Stuur hem eens een PB.

Sowieso heel veel sterkte. Misschien kan je wat fotos van de schade toevoegen. Maakt het makkelijker te bepalen of een tie-rip volstaat.

• Author

Foto's ter verduidelijking

20201026_111142.thumb.jpg.003cd6b2735dc540dc071652a7c233f9.jpg

Beschadiging ruit

20201026_111152.thumb.jpg.dc10c58d459bdec204115a9c61a9a811.jpg

Wat er afgebroken was en nu gelijmd.

20201026_111108.jpg.11d9420e8c8c8ffcaf1814dfa869d8b9.jpg

20201026_134144.thumb.jpg.548a627dea5a9edcffc88830c4a76584.jpg

20201026_134158.thumb.jpg.ab7ac0fe021ab10a955a9edbe64d6452.jpg

overzicht.

20201026_134225.thumb.jpg.74d7e34ee0d8229738eff688689d3ced.jpg

20201026_134413.thumb.jpg.9a732dc23869889b4ec8cbb82002c5d2.jpg

Wat ik aan de andere kant kwijt ben.

20201026_112605.thumb.jpg.d23cf7794a64ab4c8cc5b40da5562eff.jpg

Hiermee gelijmd.

Da's volgens mij geen "sterke industriële lijm", maar gewoon secondenlijm, al wordt dat vaak onder de meest uiteenlopende fantasienamen verkocht, industrielijm, turbo-lijm, turbofix etc.

Staat er ergens cyanoacrylaat (oid) op?

mijn ervaring is dat het idd erg snel en erg goed lijmt, maar dat de verbinding in verhouding tot bv 2-componentenlijmen snel verouderd/los laat, zeker op delen die belast worden. Ik zou toch proberen de gelijmde stukken aan de achterkant op te ruwen en te verstevigen met een 2-componenten lijm/kit. Of wat ook wel wil werken is nietjes met een soldeerbout heet maken en als krammetjes te gebruiken.

Edited by magnamaniac

• Author

@magnamaniac

Wat bedoel je met verseteken ? typfout?

EDIT: snap het al. VERSTEVIGEN.

Ik zou toch proberen de gelijmde stukken aan de achterkant op te ruwen en te verseteken met een 2-componenten lijm/kit.

welke lijm zou je dan kunnen gebruiken? Bison? Epoxy?

En als je kijkt waar de breuken zitten dan zal de 'krammetjes' niet passen.

Edited by PanLed

Wat je ook kan doen is met een (oude) soldeerbout een stukje lego aan de achterkant insmelten in de breuknaad. Bij mijn africa twin zo aantal keer mijn set offroad kuipdelen gefixed als er scheur in zat.

@PanLed met die bovenste van de twee Bison producten zou ik het wel aandurven wat betreft de ruit.

Maar ik weet zelf niet zeker meer of de overige beschadigde kuipdelen nou wel of niet uit ABS vervaardigd zijn of toch uit polyethyleen en polypropyleen (wat ik zelf vermoed) gemaakt waren.

In dat geval kun je beter aan de gang met thermisch lassen of idd aan de binnenzijde een V'tje Dremelen en dan met hulp van Lego versmelten/"lassen".

Er is wel speciale polyethyleen en polypropyleen lijm maar die is niet goedkoop.

2 kleine gaatjes boren (ondiep). Industrieël nietje even de pootjes inkorten. Epoxylijm in de gaatjes en het nietje als een kram gebruiken. Druppeltje Epoxylijm erover om tegen de elements te beschermen et voilá. Stevigheid voor een prikkie.

Halve kuipwerk van mijn Aprillia RS was zelf gemaakt. Dragende delen zijn op deze mannier, dus met verzonken krammen, verstevigd.

Edit:

Edited by PandaBlack

@magnamaniac

Wat bedoel je met verseteken ? typfout?

EDIT: snap het al. VERSTEVIGEN.

welke lijm zou je dan kunnen gebruiken? Bison? Epoxy?

En als je kijkt waar de breuken zitten dan zal de 'krammetjes' niet passen.

Sorry voor de typfout, autocorrectie die soms erg rare "suggesties" heeft, maar je begreep het al.

@PanLed met die bovenste van de twee Bison producten zou ik het wel aandurven wat betreft de ruit.

Maar ik weet zelf niet zeker meer of de overige beschadigde kuipdelen nou wel of niet uit ABS vervaardigd zijn of toch uit polyethyleen en polypropyleen (wat ik zelf vermoed) gemaakt waren.

In dat geval kun je beter aan de gang met thermisch lassen of idd aan de binnenzijde een V'tje Dremelen en dan met hulp van Lego versmelten/"lassen".

Er is wel speciale polyethyleen en polypropyleen lijm maar die is niet goedkoop.

De kans is ERG groot, dat het ABS is, dit is wel het meestgebruikte materiaal voor motorkuipen. PP en PE zijn beide erg onwaarschijnlijk, ze worden (zover ik weet) ook niet gebruikt in deze context. Zelf werk ik voor m'n werk ook redelijk wat met deze 2 thermoplasten en beide lijken me ook totaal ongeschikt hiervoor, bv beide zijn niet te schilderen, amper te lijmen en PP is bv best wel breekbaar bij lage temperaturen.

2 kleine gaatjes boren (ondiep). Industrieël nietje even de pootjes inkorten. Epoxylijm in de gaatjes en het nietje als een kram gebruiken. Druppeltje Epoxylijm erover om tegen de elements te beschermen et voilá. Stevigheid voor een prikkie.

Halve kuipwerk van mijn Aprillia RS was zelf gemaakt. Dragende delen zijn op deze mannier, dus met verzonken krammen, verstevigd.

Edit:

Mooie systeem, zoiets is ook wat ik bedoelde, alleen dan zonder het voorboren, maar het nietje dmv een soldeerbout heet maken en ook mbv de soldeerbout er in drukken. zoiets als de video dus, maar dan met de puntjes het plastic in.

@magnamaniac kortom soldeerbout op 80 graden, Dremel klaar, riool/afvoerbuis en gaan met die banaan?! *Check* ..

Ik geloof onmiddellijk dat top kuip veelal uit ABS bestaat.

Maar ik had gelazer met onderkuip materiaal en daar stond PPE in.

Ik moest speciale lijm scoren of ander "lassen", oplossen in MEK/Aceton lukte niet.

Edited by Tiesemans

Idd scheur eerst wat V vormig uitslijpen of V vormig schuren aan de achterkant voor het vol smelten met lego stukje. Was ik vergeten te vermelden.... Nietjes er dwars op insmelten met soldeerbout geeft ook extra stevigheid. Bij Afrika Twin laatste ook gedaan bij bevestigingsoog van kuipdeel en heeft zich ook bij offroad gebruik prima gehouden.

Wat @Tiesemans aanhaalt over MEK, je zou dat wel kunnen gebruiken om de stukjes die uitgebroken zijn te repareren.

Legoblokjes oplossen in MEK -duurt zo'n 24 uur- en daarna opvullen. Stinkt als een gek, maar het werkt wel voor de kuip.

Kan even een dingetje zijn om aan de MEK te komen, je kan proberen bij een schildersbedrijf. €10,00 voor een liter.

Edited by PanEuRoel

• Moderators

Methylethylketon (MEK)

Het wordt gebruikt als oplosmiddel en reinigingsmiddel, en het zit als weekmaker in pvc-lijmen.

Dit zijn contactlijmen die kunststoffen aan elkaar lassen door het oppervlak zacht tot vloeibaar te maken.

Op grond van ervaring met andere weekmakers en oplosmiddelen is aannemelijk dat langdurige inademing kan leiden tot organisch psychosyndroom of OPS, beter bekend als schilders ziekte.

MEK is een uitstekend oplosmiddel voor neopreenlijmen.

Ook is het te gebruiken als hulpmiddel bij de verwerking van polyesters en wordt het veel gebruikt als schoonmaakmiddel van matrijzen in de rubber- en kunststof industrie.

Pas op met gebruik van MEK , gebruik goede beschermmiddelen en goede ventilatie.

Gevarenaanduidingen

48.gif

ADR: METHYLETHYLKETON, 3, II (D/E)

Kookpunt: 79,64 °C

Vlampunt: −9 °C

H225 - Licht ontvlambare vloeistof en damp

H319 - Veroorzaakt ernstige oogirritatie

H336 - Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken

Voorzorgsmaatregelingen

P210 - Verwijderd houden van warmte/vonken/open vuur/hete oppervlakken en andere ontstekingsbronnen. - Niet roken.

P261 - Inademing van stof/rook/gas/nevel/damp vermijden.

P305+P351+P338 - BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten; contactlenzen verwijderen, indien mogelijk; blijven spoelen.

• Author

helaas zijn mijn inspanningen voor niets geweest.:(

Nu maar op zoek naar onderdelen zoals kuipdeel rechts en bovenkuip midden