Jump to content

Tankdop "ontlucht" 2 kanten op?

Vandaag voor de 2e keer getankt in mijn ST1100 leven. Nou daar moest een heleboel lucht naar binnen bij het tankdop losdraaien ....... nav dit forum heb ik maar eens de slang van de tankdop doorgeblazen met perslucht en ook meteen de tankdop zelf.

"plop" zei de tankdop.

Aan binnenzijde zag ik iets roods in het middengat, en dus deze ook weer omhoog geblazen...... maar nu komt dat rode binnenwerk niet meer zoals het eerst was.

Nu merk ik dat als ik op het tuutje van tankdop blaas en zuig dat het beide kanten op helemaal open is, terwijl ik mij kan voorstellen dat hier enige druk nodig zou kunnen zijn. Lucht naar binnen blazen zou logisch zijn (immers tank moet makkelijk vullen met lucht naarmate de brandstof hoeveelheid afneemt), maar dat de lucht ook makkelijk naar buiten kan lijkt mij eigenlijk niet in orde, dan heb je gewoon dampen via de slang naar buiten. Zou zuigen aan het tuutje niet wat weerstand moeten hebben zodat alleen overtollige druk weg kan?

Ik denk dat ik mijn tankdop stuk geblazen heb, klopt dat, of is het toch normaal dat "in- en uitademen" van de tankdop zonder weerstand gaat?

Hoor graag.

Gert-Jaap

Featured Replies

ik adem normaal gesproken niet door mijn tankdop, maar voor het onderzoek maar eens gedaan.... komt mijn vrouw net binnen... wat ben je aan het doen.

Ik zuig aan mijn tanktop.... leg dat maar eens uit.

maar zowel naar "buiten" als naar "binnen" gaat met dezelfde weerstand (geen)

Alleen mijn wijn heeft nu een koolwaterstofnasmaak

• Author

Sorry voor de smaaksensatie, maar wel goed dat je het geprobeerd hebt.

Gaan we er maar van uit dat het zo hoort met de onluchting.

ik adem normaal gesproken niet door mijn tankdop, maar voor het onderzoek maar eens gedaan.... komt mijn vrouw net binnen... wat ben je aan het doen.

Ik zuig aan mijn tanktop.... leg dat maar eens uit.

maar zowel naar "buiten" als naar "binnen" gaat met dezelfde weerstand (geen)

Alleen mijn wijn heeft nu een koolwaterstofnasmaak

Alles voor de wetenschap!!!Wink:

Dapper hoor!

Dus opgelost ! Mooi ga ik dat ook maar eens testen!!! Even aan de tankdop lurken! :vroem::Biggrin

maar ik ga ervan uit dat die opening toch een bepaalde weerstand heeft en niet open staat , want als je bike omvalt loopt alle benzine eruit ! ?

• Author

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER], idd dat zou ik dus ook verwachten, maar er hebben inmiddels twee personen gelurkt, en bij beiden is het dus zonder weerstand

Bedenk als je lurkt......je wijn smaakt anders:Biggrin

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] , doe net als die dappere @Ray_308. Eerst kijken, door aan de tankdop te zuigen, en daarna leg je je motor plat. Proefondervindelijk, dusssss.......

Ik stel me er zo bij voor, dat je op dat moment geen sigaretje rookt. :Smile:

De tankdop moet inderdaad in 2 richtingen open zijn. Naar buiten als ontluchting, zodat een volle tank in het zonnetje geen overdruk opbouwt, en naar binnen om te voorkomen daat er bij het leeg rijden van de tank een vacuüm ontstaat.

Het lijkt me echter dat dit in beide richtingen wel enige weerstand dient te hebben en dat vrije doorstroming van gassen niet de bedoeling is.

Ik moet toegeven dat ik nog nooit aan de ontluchting van de tankdop gelurkt heb om het te testen...

• 9 months later...
  • Author

Ik wist het wel, tankdop hoort niet weerstandloos te "ontluchten".

Alweer tijdje terug maar zoals toentertijd al werd gezegd.... alles voor de wetenschap.

Ik had af en toe een benzinezweem bij de motor hetgeen mij niet beviel. Denkend aan mij "opgeblazen" tankdop heb ik recentelijk een andere tankdop op dit forum te koop gevraagd, maar niemand had er kennelijk 1 over, dus uiteindelijk bij Boonstra aangeschaft.

En toen begon het lurken weer...... elke keer bezinesmaak weer uit spuwen, maar de dop moest beide kanten op eerst weerstand overbruggen waarna hij toch lucht doorliet. Dit bevestigde mijn gedachte dat het dus geen open verbinding zou mogen zijn. De nieuwe dop op de Pan, en dan heb je een werkloze tankdop over.

En daarom nu "ter lering ende vermaeck" heb ik de oude tankdop geopend op zoek naar hoe dit nu zou moeten werken..... Veel plezier ermee:).

1e stap in het openings proces, in deze stap vond ik het rode binnendeel (paddestoeltje) dat ik eerder er per ongeluk uit had geblazen...

20210816_220807.thumb.jpg.7a6ac601efa6413fb57aa3601ac2378d.jpg

Vervolgens het witte kunststof binnendeel eruit, let op, er zit nog een rubber o-ring in de dop

20210816_220826.jpg.5bc230305d09d3d25cdea40df2f3f659.jpg

Van hieruit blijkt het witte deel, deelbaar...20210816_220924.thumb.jpg.fc2aa945fd54276c7d2ac8480fa44ecc.jpg

En ziedaar het rode paddestoeltje dat voor de onderdrukontluchting zorgt, en het witte plaatje waar hij in zit is de overdruk ontluchting

20210816_220931.thumb.jpg.66edfb4052773230ae62d8f1fbb05135.jpg

Bij overdruk duwt, tegen de veerwerking in, het witteplaatje los van het zwarte afdichtrubbertje en kan lucht naar buiten.

Bij onderdruk kan lucht aanzuigen via de 4 kleine gaatjes onder het paddestoeltje langs, het hoedje van de paddestoel is heel flexibel en wordt door onderdruk weggezogen

20210816_220946.thumb.jpg.08636430bdd6a51514b24977692ae548.jpg

Eindelijk is mijn nieuwsgierigheid gestild.

20210816_220924.thumb.jpg.f875ad8514d9e18628d03984863794d8.jpg

Edited by GeSp

Bij overdruk duwt, tegen de veerwerking in, het witteplaatje los van het zwarte afdichtrubbertje en kan lucht naar buiten.

Bij onderdruk kan lucht aanzuigen via de 4 kleine gaatjes onder het paddestoeltje langs, het hoedje van de paddestoel is heel flexibel en wordt door onderdruk weggezogen

Bedankt voor de foto's en de uitleg. Ik zou graag willen toevoegen:

Bij onderdruk gaat de paddenstoelklep (engels: umbrella valve, duits: Pilzventil) zonder veel weerstand open. Openingsdruk << 5 kPa / 50 mbar. Bij overdruk in de tank werkt de veer in op het kunststof oppervlak (POM). De gebruikelijke openingsdruk vandaag is 30-50 kPa / 300-500 mbar (50-80kPa PHEV Tanks). Dit voorkomt dat er teveel benzine verdampt.

Zo is eenvoudig te testen of alles nog in orde is: vacuümpomp op de ventilatieslang, opening bij maximaal 50 kPa / 500 mbar. Blaas in de slang, openend zonder weerstand.

• 2 weeks later...
  • Author

Ja, leerzaam.

Is het ook gelukt om ‘m weer in elkaar te zetten en werkt het weer naar behoren?

Oeps, sorry, overheen gelezen..... met een nieuwe o-ring (2e foto) kan dat vast en zeker. Ik heb het zelf niet gedaan, heb immers een nieuwe. Het was voor mij ter informatie.

Nu ik het schrijf denk ik dat ik het toch ga proberen.

U hoort van mij.

• Author

Het wordt nooit zo mooi als origineel, maar onder de tankklep zie je daar toch niets van.

Door nog even te lurken is er de bevestiging van een goede functionaliteit, en hij past ook gewoon op zijn plek op de motor.

Geslaagd zou ik zo zeggen. Alleen jammer dat ik er geen emplooi meer voor heb omdat er nu een andere op de motor zit:babycry:

20210828_211744.jpg.c284a165e0d6503cce26bd5abb8422f2.jpg

20210828_211800.thumb.jpg.dd2443ac5f8ac65b21c48e960068d897.jpg

20210828_211703.thumb.jpg.b39195822b07ed43f8b3c80f7b712cbd.jpg

• 2 years later...
  • Author

@Tiesemans Haha, ik denk in jouw ogen zeer zeker, als je echter louter functioneel kijkt kan het gewoon een functionerende goedkope oplossing zijn😉.

Daarnaast is mijn methode van demontage ook alleen maar zoals ik het heb gedaan.... wellicht is er een mooiere methode die minder schade genereert.

Edited by GeSp