Jump to content

ik heb advies nodig.

afgelopen week reed ik met mijn st1300 naar mijn werk. na 30 kilometer gaf de pan aan dat de koelvloeistof te warm was geworden. (namelijk 6 blokjes van plaats de normale 3 blokjes die hij aangeeft met 90 graden) dit was de eerste keer. ik heb de motor langs de kant gezet en de ANWB gebeld. toen de ANWB ter plaatste was was de motor geheel afgekoeld. De ANWB heeft het koelvloeistof pijl gecontroleerd maar dit was goed. vervolgens hebben wij de motor gestart en die liep mooi, geen rook uit de uitlaat en ook geen lekkages. de motor werd ondertussen goed warm en de ventilator schoot netjes aan en sloeg weer af. de radiator werd niet warmer dan 95 graden. (gemeten met een infrarood meter) de tempratuur meter bleef aangeven dat de koelvloeistof te warm was.

ik heb vervolgens de volgende dag de motor naar huis gereden, de eerste 10 kilometer niets aan de hand, daarna gaf de motor weer aan dat die te warm werd. De tempratuur meter wisselende continu van 3 blokjes (90 graden) naar zes blokjes (te warm) hij wisselende dus van de warm en naar een paar seconden weer naar 90 en weer terug.

nu ben ik benieuwd of dit vaker voorkomt en of andere pan bezitters dit probleem herkennen. ook gebruik ik mijn motor voor werk en durf nu niet zo goed te rijden, helaas kan ik pas over twee weken terecht bij mijn garage.

ik ben benieuwd.

Featured Replies

Moet een elec probleem zijn, als blokje 4 en 5 wordt overgeslagen en gaat steeds van blokje 3 naar 6 repeterend.

Blijkbaar is blokje 6 dus eigenlijk blokje 4.

Maar is niet goed natuurlijk.....

Kan me niet herinneren (toen ik nog PAN reed) dat blokje 4 aanging, 2 koelfans gaan wel draaien bij mijn 1300 op 94 graden maar blokje 4 bleef uit.

groet GrisPan

Edited by GrisPan

Ben t met [uSER=819]@sleutelaar[/uSER] eens.

let op: de meter heeft niets te maken met het regelsysteem via de ecu.

hoewel de 2 sensoren in 1 behuizing zitten, werken ze totaal onafhankelijk.

de ene sensor zit met 2 draadjes aan de ecu, de andere (instrumentenpaneel) via het massadraadje dat aan het thermostaathuis zit en via de witte connector die tegen de linkerkuip zit.

voor beide sensoren zit er nog een connector tussen, die o.a ook oliedruk en klopsensoren koppelt.

Toevalligerwijs word ik langs andere weg benaderd voor een motor met hetzelfde zeldzame probleem.

Toeval bestaat niet.....

Martin

Ik probeer even mee te denken. Als je temperatuur aanwijzing van 3 naar 6 blokjes gaat en weer terug dan lijkt mij dit een breuk/slecht contact tussen de temperatuur sensor en de "computer" ingang. Veel sensoren hebben bij een hogere temperatuur, ook een hogere weerstand. Wordt de meetkring (draad naar de temperatuur sensor) onderbroken dan gaat de weerstand omhoog en denkt de computer aan een hele hoge temperatuur en geeft dit aan met 6 blokjes (hoogst mogelijke aanduiding).

Om dit op te lossen kun je proberen de draad van de sensor af te volgen en deze dan te bewegen om te kijken of je dezelfde reactie van de blokjes ziet. Als je dit vind, ben je heel dicht bij de oplossing. Een slecht contact in een connector zoals eerder vermeld is zeer aannemelijk.

Succes,

Henny.

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Ik had dus een identiek probleem met mijn Pan 1300 van 2004. Koelvloeistof eruit, sensor vervangen door occasie (niet goed dus), thermostaat vervangen (door een nieuwe), blok gespoeld en nieuwe koelvloeistof erin. Probleem niet opgelost. Dan maar naar een nieuwe HONDA dealer in BOECHOUT gebracht. Sensor vervangen door een nieuwe, net zoals de kabel welke van de sensor naar het paneel liep (bleek verduurd), ergens nog een fiche vervangen en... probleem opgelost. Heeft me wel een aardige duit gekost met nog wat andere sleetproblemen (vertragers in achterwiel vervangen, schijf van achterrem vervangen, pompjes remklauwen voor en achter gereinigd, problemen van stuurwiel opgelost,...)... Ik kan er weeral tegen voor een paar duizend kilometer, hoop ik...