Jump to content

Beste mede forum leden,

ik ruik al een geruime tijd een sterke benzine lucht van mijn motor vandaan komen.

ik ruik dit met name als de motor stil staat in de schuur.

heb zelf al eens de kuipdelen er af gehaald om te zoeken

maar zelf ben ik niet technisch genoeg om verder te durven gaan, waar ik naar heb gekeken toen de kuipdelen er af waren

is zweetplekken/vochtige plekken in en rond het motorblok niks kunnen vinden/zien. ook op de grond zie ik geen lekkage sporen

ook heb ik de tank dop na gekeken maar ook daar kan ik niks raars zien.

tijdens rijden of voor een stoplicht ruik ik dit zelden, zoals eerder gezegd ruik ik dit bijna alleen als de motor stil staat.

en de geur is heel indringend,

iemand een idee hoe ik verder moet kijken of waar naar ik moet kijken, of eventueel tips

Alvast bedankt.

Featured Replies

Komt waarschijnlijk door de carburateurs. Daar zit een bakje met een beetje benzine in zodat ze heel snel kunnen reageren als het nodig is. Als de motor ouder wordt krimpen de pakkingen die deze lucht moeten tegenhouden, dan gaan ze stinken.

Ook kan het zijn dat de overloopslang van de benzinetank verstopt zit of de dop vervuild is waardoor er druk kan opbouwen en meer benzinelucht kan ontsnappen. Of er is een echt lek, maar je klaagt verder niet over stotteren of inhouden op de snelweg, dus het lijkt me niet.

• Author

Ah oke, carburateurs zijn wel begin dit jaar schoongemaakt, maar geen idee of daar bij ook naar dat bakje wordt gekeken,

is er een manier op dat bakje te checken? zal eens kijken naar die tank dop en dat overloop slangetje

in ieder geval bedankt voor de reactie en de tips

Als de benzinelucht er niet was toen de carbs nog niet gereinigd waren, dan heeft het mogelijk toch iets te maken met de reparatie die toen is uitgevoerd. Misschien bij de/montage toch ergens een slangetje gescheurd of dat de vlotters niet goed zijn afgesteld waardoor er een minieme hoeveelheid benzine via de overloopslangetjes van de carbs (zitten die erop?) weg lekt en verdampt (en je dus geen leksporen op de vloer ziet).
  • Author

@RRR waar zijn die overloop slangetjes te vinden?

en kan me eerlijk gezegd niet echt meer herinneren of die voor het schoonmaken van de carburateurs ook stonk al denk ik van wel

de mijne begon ook te ruiken naar benzine na een paar keer 95E10 te hebben getankt.

nadat ik 98E5 heb getakt was de geur ook weg.

tank nu alleen 98E5 of 95E5(uit Duitsland)

Bij de ST van mij was de oorzaak een slangenklemmetje bij het benzinefilter dat niet goed zat.

Een nieuw klemmetje en de benzinelucht was weg.

Dan idd het advies van PanEuRoel volgen. En als dat het ook niet is, dan gewoon alle benzineleidingen controleren en de tank zelf ook want die staat erom bekend dat 'ie nog weleens willen roesten.
  • 3 years later...

Panners,

Wanneer de pan naar uitlaatgassen begint te ruiken, maar wel rijdt als een zonnetje. Zouden de hierboven vermelde oplossingen daar ook voor helpen? Hierboven spreekt men namelijk over effectieve benzinegeur, ik heb het meer over uitlaatgassen. Ik twijfelde om opnieuw de vlotters af te stellen na een carbrevisie doch begin ik nu te twijfelen om de uitlaatgas-geur daarmee zal verholpen zijn.