Jump to content

Laminar Shield / LIP wie heeft er mee gereden?

Even ter introductie ....

Onlangs vroeg @Skippy10 of wij mede forum leden wisten of de twee zwarte kapjes op z'n ST1100 origineel of aftermarket waren.

Uiteindelijk wist @Pan Peter te vertellen dat het hier om aftermarket onderdelen ging van Laminar.

Nieuwsgierig als altijd ben ik daarop naar de site van Laminar gegaan om eens te kijken wat zo'n setje kost incl. verzendkosten naar NL.

Op de Deauville waren soortgelijke (wel originele) kapjes in de praktijk goud. Zoveel minder wind op de handen.

Op de Pan zou het kunnen schelen in de zin van dat het waar mogelijk voorkomt dat je spiegel deflectoren moet monteren.

Anyways bijna $120 incl. verzending ...

Dus ik mailen "Hoewel jullie in Californië zitten kan het toch vast wel goedkoper verzonden worden?! Stukkies plastic wat weegt dat nou?"

Dat heb ik geweten want de "meneer Laminar" zelf klom in de pen om van zich af te bijten.

Géén krenterige Nederlander gaat hem "beschuldigen" van verzendkosten tillerij ... Althans dat mocht ik tussen de regels door lezen.

Vervolgens werd mij terloops even duidelijk gemaakt dat meneer geen fan was van de ST1100 ...

Hij bezat er destijds zelf een en was absoluut niet te spreken over het standaard windscherm en toen zijn Pan tijdens een trip ophield met opladen heeft hij hem achtergelaten bij een Kawasaki dealer en heeft hij daarna de trein terug naar huis gepakt, de motor achterlatend bij die Kawa dealer.

the windshield was so bad without a LIP.

Mine quit charging on a trip I rode it into a Yamaha dealer and gave it to him, he took me to the train station.

Remember that bike was only made for two years in this century.

Toen ik in reactie vroeg of hij een vroeg jaren 90 model bezat destijds met de zwakke 28Amp alternator bleef het stil.

Wel kreeg ik in een vervolg reactie het volgende:

Two things, we had requests for and made LIPs for the V-Streams so not everyone was happy and for a rider under 6'2*'' (*onder de 1 meter 87)

our LIP is perfect, almost as :good: as our Combo though it does not look nearly as :good: as the Combo.

Take a look at out Owners Photos Pages and Testimonials.

With the LIP, Ears and feet I could ride for an hour in the rain without stopping to put on a rain suit.

No buffeting.

The Combo comes back 5 inches closer to the rider and look racier.

Kortom altijd de verkoper probeert hij mij nu lekker te maken voor zijn $304 Plus Shipping kostende combo scherm (custom scherm + de "befaamde" LIP).Rofl

Als ik op mijn National Cycle VStream scherm zo'n custom lip zou willen ben ik $89 plus verzending kwijt ... :gek: (Die is gek hé)

Stukkie op maat gevreesd? gezaagd? Laser gesneden? acrylaat met dual lock 3M tape vast gemaakt... $$$$$

Wie heeft door de jaren héén zo'n scherm of (alleen) LIP gespot en/of zelf gemonteerd gehad?!

Ben reuze benieuwd want Andy verkondigd nog net niet het Laminar evangelie.

Even geneuzeld hebbende bij foto's valt mij toch best een aantal ST1100 eigenaren op.

Hopelijk kom ik verder.

Alvast dank!

Edited by Tiesemans

Featured Replies

Tja @Tiesemans , discussie heeft nauwelijks zin. klaarblijkelijk gelooft hij sterk in zijn product.

Succes met je zoektocht, het kan vast goedkoper, China zit al op het vinkentouw met imitatie.

Alle waar naar zijn geld. Of iets duur is? Dat is slechts een kwalificatie van de potentiele koper...

Rijd met plezier en hou de glimmende kant boven...

Heel verhaal

Hopelijk kom ik verder.

Alvast dank!

Leest mij als "wij van WC-eend"

Zal het stukje plastic verschil geven? vast wel iets. Is het duidelijk merkbaar/ voldoende? Geen idee, persoonlijk denk ik van niet, meer placebo-effect, maar dat is puur mijn mening en het effect kan ook nog per motortype verschillen.

Zou ik er überhaupt zo'n bedrag voor over hebben? Van z'n leven niet.

Het effect is natuurlijk vrij makkelijk te testen, de vorm is niet ingewikkeld en vast van stevig karton na te maken en met plakband vast te zetten.

Ik heb het een keer van de foto's nagemaakt van een oud stuk plexiglas dat ik nog had liggen. Het werkte erg goed maar zag er niet uit (lag vooral aan mijn haastwerk). Daarom heb ik toch maar een MRA X-creen touring spoiler gekocht. Werkt bijna even goed (smaller gebied zonder klappers) maar is wel veel mooier.

Er is ongetwijfeld iemand die er of een heeft zodat deze ingescand kan worden of een 3d model weet te vinden of kan maken.

Lijkt mij dat met de huidige 3d print techniek en prijzen dit absoluut goedkoper moet kunnen.

• Author

Vandaag nog niet achter de computer gezeten.

Benieuwd of ik in mijn PC mailbox een reactie aantref.

Wellicht dat ik hem het concept WCeend ga proberen duidelijk te maken.

Overigens heeft hij nog verwezen naar een of ander natuurkundige wet welk de goede werking onderbouwt.

Zal die nog even opsporen op z'n site.

Ach Tiesemans, als jij het product de verwervingskosten niet waard vind, koop je het toch gewoon niet. Geen producent zal zeggen dat hij een slecht product levert. Verwacht dat dus ook niet van deze leverancier.

Als de man wijs is, besteedt hij zijn tijd nuttiger dan met jou als onwilllige koper te discussieren.

Martin

• Author

@Portupan juist gedegen (voor)onderzoek en durven vragen zal helpen om te bepalen of de verwervingskosten relevant zijn of niet ...

Beetje producent weet dat eerlijkheid (en kwaliteit) het langste duurt.

Het gaat dus om de wet van Bernoulli als het over de LIP hebben.

bimg74.gif.0832a4ff95c6dab659370edf43e400d4.gif

Als de man dus wijs is besteedt hij zijn tijd juist wel aan mijn vragen en houdt hij er waar mogelijk dus een goed geïnformeerde Nederlandse koper aan over, die ook niet vies is van mond tot mond reclame een halve wereld verderop.

Oh en die zich vast nog eens omringd weet door mede Pan rijders en dan haarfijn kan uitleggen hoe of wat. Er is ook een ST1300 variant.

Jammer dat sommigen dat hier niet begrijpen (of willen snappen) en liever een forum stickertje uitdelen omdat het hun straatje (lees: portemonnee) niet is. Spiteful

Edited by Tiesemans

Overigens staat er op dat filmpje slechts een (1!) mening...

Ongetwijfeld bestaan er ook positieve recensies.

Gedegen onderzoek kan ik dat niet noemen..

Slechts een (1!) geposte mening van iemand met een negatief advies overtuigt me niet.

Zo zou slechts een (1!) geposte positieve mening betekenen dat iets prima is?

Op z’n oud Hollands: “Nog niet misschien...”

Jouw onderzoek is klaar als jij er tevreden mee bent en op basis waarvan je een besluit neemt.

Dat is volledig legitiem, voor jou. Ik doe er niet aan af, je hebt gelijk, alleen bewijst dit voor mij (nog) helemaal niets....

De prijs van de laminar lip bedraagt meer dan van een variomax ruit.

Deze laatste heeft zich bij veel 1100-rijders, waaronder ikzelf indertijd, bewezen.

Ik zou niet verder zoeken..

• Author

Oh nee @panman1100 Ik ben niet geïnteresseerd in het kosten baten verhaal, ik wil waar vóór m'n geld en na mijn debacle met de fiets zelf ga ik nu niet zomaar meer over tot aankoop van spul waarvoor flink betaald dient te worden omdat het plaatje rooskleurig verkocht wordt.

Nu meer dan ooit (wanneer ik iets kopen kan) hoor ik graag overtuigende steekhoudende argumenten.

@magnamaniac en Jan Koekepan merkten het ook al op .. Het is véél Hosanna maar weinig onafhankelijke inhoud.

Juist dat laatste is hetgeen een verkoper bovenal hoort te leveren (vind ik).

Jij verkoopt dat mooie motorpakken spul toch ook met steekhoudende argumenten en niet slechts vanwege je Prodent witte glimlach?! :Biggrin

[uSER=1903]@Jan KoekePan[/uSER] ja eens ... Daarom probeer ik ook Nederlandse kopers te achterhalen .... Kan mij haast niet voorstellen dat er geen Pan rijders zijn in NL die dit niet gekocht hebben ooit?!

@Portupan nou dat ben ik dus helemaal met je eens ... Ik ben eerder geneigd om (wanneer ik niet overtuigd raak en die kans zit er dik in) een MRA X-Creen Touring Spoiler te kopen en te installeren (doet ongeveer hetzelfde als zo'n lip).

@PanEuRoel de consument heeft de macht met de portemonnee toch?

@j.kuijper kom jij ook met die dooddoener op de proppen als iemand een topic begint over een goed waterdicht regenpak voor op de motor?!

Of goede oordoppen tegen de decibellen?! Spiteful

Overigens heb ik de twee Laminar wind deflectoren van Skippy10 gekocht en ben zéér benieuwd of ze voor elkaar krijgen waarvoor ze bedoeld zijn.

Nu alleen nog beslissen waarmee ik ze vast zet ..

Ik heb ervaring met zulks als topkuip zij wind deflectoren vanuit de 650 Deauville geschiedenis, dus ben benieuwd.

Bij mij ontbreken op de spiegels de wind deflectoren immers.

Edited by Tiesemans

[uSER=842]@fred[/uSER] zoals de meeste waarschijnlijk, gyroscopisch genot. Rijwind is een bijkomstigheid. Kan voor een ventilator gaan zitten op standje orkaan of in de cabrio met dak en ramen open lijkt echter niets op een rit op de Pan.

Na lessen op een kale Z650 inclusief snelweg snap ik dat @Tiesemans en waarschijnlijk wel meer hier een kuipje of lipje extra hier en daar best plezierig zou kunnen vinden.

• Author

[uSER=842]@fred[/uSER] waarom twee motoren terwijl je er maar één rijden kunt?

@PandaBlack lief dat je serieus reageert maar Fred kicked er op mij zinloze tegenwind te geven.

Wat betreft jouw speculatie ... Ik lees verhalen over Pan rijders die met zo'n Laminar lip 100 km per uur kunnen rijden zonder oorverdovende wind herrie.

Heerlijk lijkt mij dat want ik moet met oordoppen in rijden anders heb ik na 10 minuten op de snelweg een piep.

Dus als er over oplossingen wordt gesproken waardoor je nog een beetje genieten kunt van je motorgeluiden ipv. het gebrul van de wind dan ben ik een en al oor.

Edited by Tiesemans

de man heeft een achteruitkijkspiegel op het scherm .

grappig maar niet mooi.

Edited by SEC

• Author

@SEC

Ook een mooi voorbeeld van een originele aftermarket oplossing voor de dode hoek.

Ook daar heb ik naar gekeken.

Het ding heet RiderScan ... Zag dat @Mister Vogezen hier jaren geleden al over poste ...

Maar idd het oog wil ook wat en het kan praktischer en goedkoper.

Overigens hebben ze de praktischere oplossing jaren geleden al gesproken en vroeger er begin dit jaar nog eens naar hehe. (Ach geheugen wordt oud hé)

Sommigen hebben kleine dode hoek spiegels in hun spiegel of er bovenop.

Ik koos uiteindelijk dus voor praktische oplossing en niet de RiderScan.

Werkt top die opplak spiegels en inmiddels zijn er meer leden blij met die oplossing.

Edited by Tiesemans

Wat betreft jouw speculatie ... Ik lees verhalen over Pan rijders die met zo'n Laminar lip 100 km per uur kunnen rijden zonder oorverdovende wind herrie.

Heerlijk lijkt mij dat want ik moet met oordoppen in rijden anders heb ik na 10 minuten op de snelweg een piep.

Of dat deze lip wel of niet werkt laat ik in het midden, ik heb er geen ervaring mee.

Probleem echter met ervaringen met dit soort hulpmiddelen is dat de ervaring van een ander eigenlijk vrij weinig zegt, omdat deze van de een op de andere persoon afhankelijk is van teveel variabelen, zoals o.a. lengte van de berijder, zithouding van de berijder, evt stuurverhoger, exacte type van de ruit, wel/geen passagier, wel/geen topkoffer, windrichting. Het heeft allemaal invloed op elkaar. Ik merk een duidelijk verschil in de wind rond m'n hoofd wanneer m'n vrouw als passagiere achterop zit bijvoorbeeld.

• Author

[uSER=1903]@Jan KoekePan[/uSER] of ruitje bij Clear View Shields* (custom made) ST1100 & ST1300.

(*Cal-Sci levert alleen een 1300 ruit)

Sowieso (met al hun prijzen in het achterhoofd) douane te slim af zijn. Anders HOOFDprijs.

@magnamaniac wat je zegt daar ben ik het mee eens hoor ...

Het is ook een kwestie van filteren idd op argumenten en ingredienten.

De uitkomst van het filteren is dan of wel of niet proberen.

Ik vind het fenomeen "aftermarket verbeteringen" voor de Pan gewoon heel interessant en veelal de moeite van het uitpluizen waard.

OF ik het daadwerkelijk vervolgens (mits nog verkrijgbaar) koop? Dat is een tweede.

[uSER=3555]@RogerNosurrender[/uSER] jazeker ... En niet iedereen kan er aan wennen ... Sterker nog er zijn er die hem weer verwijderen omdat hij teveel de aandacht afleidt.

Het origineel is dan ook te duur (vind ik) om te proberen ... Nu hij nagemaakt wordt aangeboden voor "weinig" in verhouding tot de prijs van het origineel wellicht voor een enkeling genoeg reden om het eens te proberen.

Zo kwam ik afgelopen uur onderstaande aftermarket product tegen ...

Ik wil best geloven dat er mensen zijn die dit met alle liefde over hebben gehad voor hun Pan.

Of ik het nu zou kopen voor mijn 20 jaar oude fiets en voor deze prijs?!

https://www.autotrimdesign.net/Paint_Protection_Kit_for_Honda_ST1100_Pan_European.asp

Edited by Tiesemans

• Author

@Ad2002pan jouw materiaal is denk ik kwalitatief steviger dan hun doorzichtige sticker materiaal.

Wel zie ik bij hen dat ze ook de koplamp meenemen. Zit bij jouw set er niet tussen toch?!