Jump to content

12 dagen stil accu helemaal leeg.

Mijn laatste rit 12 dagen geleden was van den Bosch naar Eindhoven en terug.

Haal mijn motor gisteren uit de garage ... Motor start niet ... Accu leeg. Eerste keer dat dit gebeurt sinds ik de motor heb.

Hij heeft in het verleden ook wel langer stil gestaan dan 12 dagen achtereen, om vervolgens toch probleemloos te starten.

Het gaat om een A brand gel accu (Intact Battery-power 12v 12Ah 250EN) die in goeden doen tenminste 3 maanden voldoende spanning kan/hoort te leveren om te starten.

Kees Cools heeft recent probleemloos een TPMS systeem schermpje van Steelmate geinstalleerd (welk hooguit werkt bij ingeschakeld contact via het 5v?accessoires plugje achter de zekeringkast) en verder zit er al tijden een Oxford v.2 handvat verwarming op dit ook niet onopgemerkt kan slurpen.

Alleen de originele Honda klok slurpt verwaarloosbaar stroom.

Geen alarm of iets dergelijks is aanwezig.

Verder gelazer met elektriciteit?!

Tja een tijdje terug klapte op de snelweg een zekering stuk na herhaaldelijk intens gebruik van een imitatie Nautilus toeter.

Na vervanging van de bewuste 10v zekering deed alles het weer.

Ik hoop enkele medeleden hardop te horen speculeren en op basis daarvan kan en ga ik gerichter zoeken met hulp van @kcools

De accu is vanmiddag volledig opgeladen (door een deugdelijk druppellader) terug geïnstalleerd door mij en gaf keurig 12.1 volt aan.

Nu de komende dagen houdt ik elke dag even halt bij de garage om te kijken wat het voltage doet.

Leeg aan de lader

IMG-20201006-WA0020.thumb.jpeg.5c57ee25ab0327055cf26ffa48540a3b.jpegIMG-20201006-WA0016.thumb.jpeg.7b428189a32ee12e7cd77ba3f7c462df.jpeg

Snoertjes los:

IMG_20201006_190228.thumb.jpg.3dd8a1b2d4f05cd401a80b9b8bdff56c.jpgIMG_20201006_190225.thumb.jpg.b76d26fc7228203fa74cda49a4d2eb05.jpg

Na opladen:

MVIMG_20201007_214033.thumb.jpg.274d551fd4f0ec341d1ffdf22517fc13.jpg

Motor lopend:

IMG-20201007-WA0012.thumb.jpg.b68877a0d44770e52c6f5fd3717579e0.jpgIMG-20201007-WA0014.thumb.jpg.c86fec7347f577a3ca2ebb9fc6201f52.jpg

Edited by Tiesemans

Featured Replies

Ik denk, als eerste, je accu doormeten. Een vriend van mij werkt als wegenwacht en heeft ooit eens bij mij de accu van de auto doorgemeten, na wat klachten wel of niet accu. Ik stond versteld wat daar uit kwam. In mijn geval was dat dus een andere accu bestellen. :Smile:
  • Author

@PanEuRoel laat ik voorop stellen dat ik inderdaad de accu zelf verdenk.

Het doormeten kan ik zelf niet (onvoldoende knowhow en niet de juiste apparatuur) maar daar helpt Chef elektra Kees me bij.

Elke dag voltage meten gaat je niet verder helpen met de oorzaak vinden.

Ik zou, als je toch wat wil doen in afwachting van het doormeten van de accu, kijken of er geen lekstroom is: multimeter instellen op stroom meten in mA bereik en in serie zetten met een aansluiting op je accu. Je weet dan wat het stroomverbruik in rust is.

Als dit anders (hoger) is dan verwacht kan het dus zijn dat er een oorzaak buiten de accu is.

Op basis van wat jij nu schrijft lijkt het mij echter waarschijnlijker dat je accu niet meer goed is. Ik heb ook een 'echte' accutester en dat apparaatje is reuze handig inderdaad want klemspanning meten zegt niet genoeg.

Ik heb ooit bij de lidl een spanningsmeter gekocht met lampjes die van rood naar groen oplichten. Hiermee kun je eenvoudig zien wat de spanning is van de accu en ook wat de waarde is na het starten. Dat moet dan .x volt zijn. Ik ben ook geen groot techneut maar dit soort eenvoudig gereedschap helpt mij wel. Overigens staat hij sowieso altijd aan de Optimate druppellader. Ik weet nooit wanneer de volgende rit is. 16021463244597124723226394792152.thumb.jpg.b184ba70d656b7c47eedd8349953a20e.jpg
  • Author

Ik denk dat ik voldoende aanknopingspunten heb.

Sowieso maar eens met mijn simpele multimeter proberen te achterhalen wat Garfield uitlegt en vervolgens met Kees brain stormen whats next.

De accu "mag" mij nog éénmaal laten staan (een accu start hulpje is onderweg) en dan is het hatsjikidee een vervangend exemplaar.

Overigens uit nieuwsgierigheid naar hulpmiddelen.

Zou ik hier ver(der) mee komen als ik niet bij elektro kenners langs zou kunnen?!

https://nl.aliexpress.com/item/33010628400.html

Edited by Tiesemans

Er zijn hier al veel van dergelijke verhalen voorbij gekomen en vele mogelijkheden van het accufalen besproken, maar uiteindelijk was meestal de conclusie (soms na heel veel heen en weer debatteren) dat de accu toch overleden was.

[automerge]1602163065[/automerge]

Edited by Jan Pan

beste tiesemans,

de tester zoals door jou aangegeven heeft niet de juiste parameters

ze begint pas bij 30 ah en jouw motorfiets accu heeft een nog lagere waarde (14 ah)

je krijgt dan verkeerde meetwaarden en weet je nog niets

Snoertjes los:

[ATTACH alt=IMG_20201006_190228.jpg]36818[/ATTACH][ATTACH alt=IMG_20201006_190225.jpg]36817[/ATTACH]

Na opladen:

[ATTACH alt=MVIMG_20201007_214033.jpg]36814[/ATTACH]

Motor lopend:

[ATTACH alt=IMG-20201007-WA0012.jpg]36821[/ATTACH][ATTACH alt=IMG-20201007-WA0014.jpg]36822[/ATTACH]

Nou zijn dat soort (chinese?) metertjes al niet het toppunt van nauwkeurigheid, maar het meetresultaat is ook nog afhankelijk van waar/hoe je deze aangesloten hebt, oftewel hoeveel stekkers met mogelijke overgangsweerstand er nog tussen zitten.

De enige nauwkeurige meting kun je met een GOEDE multimeter, rechtstreeks op de accu doen. Zoals al eerder aangegeven is een voltage van 12,1 in rust veel te laag, dat is een waarde van een dode accu. (wat meestal uiteindelijk ook de oorzaak is, ondanks een redelijk jonge accu.)

Maar wil je dus nauwkeuriger meten, zet dan de multimeter rechtstreeks op de accu, na het laden en meet ook de waarde tijdens het starten. Donderd deze onder de 10V, dan is er al helemaal geen twijfel--> accu dood.

met een beetje knappe accu 'in de fiets' zou je na 3 maanden gewoon je Pan moeten kunnen starten. 12.1 volt voor een niet -opladende accu vind ik wat weinig.
  • Author
beste tiesemans,

de tester zoals door jou aangegeven heeft niet de juiste parameters

ze begint pas bij 30 ah en jouw motorfiets accu heeft een nog lagere waarde (14 ah)

je krijgt dan verkeerde meetwaarden en weet je nog niets

@waffie shit ... Is al onderweg Blush

Nou zijn dat soort (chinese?) metertjes al niet het toppunt van nauwkeurigheid, zoals al eerder aangegeven is een voltage van 12,1 in rust veel te laag, dat is een waarde van een dode accu.

Ben héél sterk geneigd nu om ipv wéér een diagnose apparaat te kopen nu gewoon voor een nieuwe accu te gaan.

Ben er wel klaar mee.

Ik heb geen diagnose apparaat, maar koop elke 2jaar een verse accu voor een paar tientjes via ad.

Ook een nieuwe accu kan al een paar jaar op de plank staan. En dus al een deel van zn leven er op hebben zitten. Je zegt dat de accu bijna nieuw is, dus zou je gewoon aanspraak moeten maken op garantie.

Martin.

• Author

@Portupan ja ik heb denk ik nog garantie ... De accu is van 29-11-2019

Vind het helemaal geen gek idee om om de 2 á 3 jaar een nieuwe accu kopen.

Zal met de accu terug gaan als het volledig leeglopen wéér gebeurt of blijkt na onderzoek (met hulp van diagnose) dat hij de geest heeft gegeven.

Nu wil ik wel perse (na wel prima ervaringen) opnieuw een gel accu.

Wellicht heb ik bij de volgende gewoon weer een goede en gaat ie wel een paar jaar probleemloos mee.

Gelukkig heb ik wel de aankoop van dat (hierboven vermelde) auto accu diagnose apparaat kunnen annuleren op Ali dus dat scheelt.

Alsnog de goede besteld, dus nogmaals @Garfield voor de juiste.

Verder is de starthulp binnen en met die op de plank moet ik het voorlopig wel redden.

De accu stond nog keurig op 12.1 daarstraks na volledig opgeladen te zijn 24+ uur geleden.

We shall see ...

Edited by Tiesemans