Jump to content

Beste leden,

Hier even een kort stukje over de LS2 ff325 Strobe en Civik Systeemhelmen van Jamie en mij. Zij heeft net een nieuwe helm en is voor dezelfde als ik gegaan. Wel voor een andere kleur en bestikkering. Na enige maanden haar oude integraal tegenover de LS2 te hebben kunnen vergelijken was ze om. Ze vroeg of ik een leuk stukje voor het forum kon schrijven.

LS2 FF325 Strobe en Civik

De eerste keer dat je de LS2 FF325 in handen krijgt valt op dat het voor een zogenaamde budget systeemhelm wel zeer uitgebreid is qua opties. Stevige buitenschaal, comfortabele en vooral zachte binnenvoering, compleet voorbereid voor de bekende (en minder bekende) communicatie setjes, dubbele metalen kinsluiting met goed bereikbare ontgrendeling, mechanisch zonnevisier die met de slider in 2 stappen naar beneden kan worden gezet, brede kijkhoek, pinlock voorbereiding, gootjes speciaal voor de brildragers, windafdichting bij de kaak en een degelijke goed verstelbare "quick release" kinband. De helm wordt tevens geleverd met een zachte helmtas met LS2 logo.

Zowel bovenop de helm als in de kaak zit ventilatie die zeer goed over het vizier wordt geleid via 6 kanalen onder en 2 boven. Zelfs zonder pinlock vindt er redelijk weinig condensatie plaats en als deze op het visier aanslaat dan wordt dit snel door de ventilatie opgelost. Hoe het Koreaanse merk al deze normaliter kwaliteits helm eigenschappen in zo een leuk geprijsde schedelprotector heeft gekregen is een raadsel.

FF325quickrelease.thumb.jpg.97f08e7aa8fd219479c5ad5d504cd090.jpgLock.thumb.jpg.ea69320b9e2169802485b0ec715d7d27.jpg

KinLatch.jpg.4db3ff3fde668fe789488c8d692c5a54.jpgFF325Kussens.jpg.3c05a2e043e083e40509b196f0d55f8c.jpg

Ventilatie.thumb.jpg.2602516ed54457f6373e996e07fb4c21.jpgZonnevisier.thumb.jpg.1447ce4f19cd809c3c792e6246132344.jpg

Nu zou je kunnen denken dan is er vast en zeker bespaard op de bouwkwaliteit en daarmee dus ook de veiligheid van de helm. Kijken we naar de testresultaten van de bekende helmtest centra dan wordt duidelijk dat dit niet het geval is. Vaak scoort de goedkope instaphelm zelfs beter dan de duurdere gerenommeerde merken waaronder enkele zeer populaire modellen. Bij de tests bleef het kaakstuk (vaak een zwak deel van de systeemhelmen) zelfs bij 98% van de testen gesloten. Bij dit type helmen een zeer respectabele score. Zo eenmaal in handen valt dan ook op dat de helm zeer degelijk aanvoelt en eenmaal op het hoofd geplaatst dat de afwerking aan de binnenkant zeer netjes is. Rijwind is een heel persoonlijk ding, iedereen die een x helm probeert heeft hier zijn of haar eigen ervaringen over. Toch durf ik te zeggen dat ook bij dit punt de helm zeker niet het laagst zal scoren. Met de ST1100 ruit op laagste stand vol in de wind is de radio nog perfect te horen, zelfs bij snelweg snelheden van 130km/u. Met de gebruikelijke oordopjes in is de helm rustig qua windprofiel zonder te klappen en te stoten. De stroomlijn van de helm en plaatsing van de ventilatie draagt hier vast aan bij.

Wel moet ik melden dat de maten wat afwijken en dat deze wat kleiner vallen dan de aanduiding. Met aanschaf dus even een L proberen als normaal een M wordt gedragen. Hoe dan ook is de LS2 FF325 helm, die op dit moment bij de laagst geprijsde aanbieders zelfs voor maar 89 Euro (!) over de toonbank gaat, eigenlijk een zeer degelijke en uitgebreide systeem helm. Met diverse kleuren in de collectie is er voor ieder wat wils!

FF325Collection.jpg.302189f92c5e35739542b7a3f0cc42f4.jpg

Binnen deze modelreeks zijn vele kleuren en bestikkeringen beschikbaar. Van wit (die Jamie nu heeft) tot hi-viz geel (mijn uitvoering) en van rood tot zwart. De Strobe (L) heeft een wat blitzer sticker ontwerp waar de Civik (M) wat meer ingetogen is. Ook is er een model die egaal gekleurd is ® al zijn deze wat moeilijk verkrijgbaar in ons kikkerlandje.

HivizStrobe.thumb.jpg.980aa98e1b8c156594f14912bc0a8073.jpg WhiteCivik.thumb.jpg.a4bd37a000caec8cc8a744217b2dadb2.jpg ls2-ff325-strobe-motorhelm.thumb.jpg.ba58800c99c21966962b55b40d8cc03f.jpg

Ben je dus op zoek naar een leuke (reserve) helm, helm voor de partner die misschien een keertje meegaat, of net als wij een helm die veel biedt voor het geld en na 3 jaar vervangen wordt dan is dit een absolute aanrader om naar te kijken. Ja hij haalt het waarschijnlijk niet bij Rossi's AVG maar voor 1/10e van het aanschafbedrag zit je zogeheten voor een dubbeltje op de voorste rij. 890 dubbeltjes dan.

FF325Windafdichting.jpg.d276647473f9afd54dd66f4c732b76c2.jpg

Edited by PandaBlack

Featured Replies

Ik rij nu ook sinds enkele maanden met een LS2 jethelm op de Off-road en dik tevreden!

En zéker qua prijs/kwaliteit verhouding! Prima helm voor een fijne prijs.

:vroem:

Met de ST1100 ruit op laagste stand vol in de wind is de radio nog perfect te horen, zelfs bij snelweg

De ruit van ST 1100 ka niet in de laagste stand, die kent maar 1 stand.

Eddy

Edited by JanDK

Er zullen maar weinig st1100 rijden met de originele ruit. En volgens mij is jouw ruit ook al hoger en aftermarket. ...en dan daarbovenop nog die lip.

Neemt niet weg dat zoals jezelf zegt windruis en geluid bijna niet te vergelijken is...hooguit DB.

Toch mooie review. Bedankt.

• Author

@JanDK Kan mij ernstig vergissen maar geloof dat er op onze Panda een getinte 96+ OEM ruit zit (64150-MAJ-G00) met vermoedelijk een MDI vario(?) Zal morgen bij daglicht eens kijken wat er nou in de ruit zelf ge-etst staat. Kan dat op de fotos weer net niet zien.

Screenzoom.jpeg.74b0b09ab1e33555e7cd177675c6f75e.jpeg

Hartelijk dank voor het lezen en de goede comments. Zal als meer hier over vallen die regel absoluut even herschrijven.

Edit: ruitje gechecked. Is een Honda ruit.

IMG-20201015-WA0003.jpg.b244c177bb963a7da4816416190dd942.jpg

Edited by PandaBlack

• 9 months later...

Ik heb ook 3 LS2 jethelmen in gebruik. Eentje voor de winter met laag scherm, eentje voor het tussenseizoen en regendagen met medium scherm en eentje voor de zomer met piloot scherm. Die laatste heb ik al 12 jaar, maar ik kan helaas geen vervanger vinden die zo comfortabel zit...

Helaas verkoop RAD ze niet meer...

• Moderators

@Fronteradriver : Een helm gebruiken die al 12 jaar oud is ?????

Lees dit dan eens.

Levensduur van helm en materiaal

De levensduur van een helm is onder meer afhankelijk van het materiaal en van het gebruik van de helm.

De gebruiksduur wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de Uv-straling, maar ook door het klimaat, temperatuur en aantasting door chemicaliën.

Bij een helm van polycarbonaat bestaat de buitenschaal uit zogenoemde thermoplastische stoffen.

Zowel warmte als Uv-straling kan de weekmaker die in het materiaal zit langzaam indammen.

De meningen van de exacte levensduur van een helm variëren, dat kan onder meer te maken hebben met de kwaliteit en het materiaal, waarvan de helm is gemaakt.

Een periode van 3 tot 5 jaar is een richtlijn, maar zeker geen exacte wetenschap.

In deze periode heeft de helm blootgestaan aan Uv-straling en zal de pasvorm door het veelvuldig dragen niet meer helemaal perfect zijn. Overigens is dat in de praktijk wel merkbaar als de helm op het hoofd is en er bijvoorbeeld ruimte wordt gevoeld tussen het hoofd en de binnenkant van de helm.

Bij een helm die een buitenschaal heeft van thermo hardend materiaal geldt een langere levensduur in vergelijking met polycarbonaat helmen.

De levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken.

De pasvorm is al even aangehaald en er kan uiteraard ook vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren een nieuwe helm worden aangeschaft. Verder geldt dat een helm tijdens het gebruik ervan of het dragen in de hand regelmatig kleine tikjes krijgt.

De kleine tikjes kunnen in de loop der jaren natuurlijk ook voor een minieme beschadiging zorgen die zo aan de buitenkant niet eens opgemerkt hoeven te worden.

Bij een val kan er beschadiging ontstaan.

De beschadiging hoeft niet eens zichtbaar te zijn, maar na een val kan het wel zo zijn dat de helm schade heeft opgelopen.

Dit kan zowel niet-zichtbare als zichtbare schade zijn

• Author

Sluit mij hier volledig bij aan. Hou zelf dit aan; 3 jaar intensief, 5 jaar voor mooi weerrijden of 7 jaar op een plank. Goedkope maar goede helm als een LS2 koop je juist om op lager budget met regelmaat te kunneb vervangen. Rij bijna 365 dagen per jaar. 3,5 jaar gebruik is echt de max voor mij.

Nog een goed en uitgebreid stukje;

https://www.headsdontbounce.com/motorcycle-helmets/do-motorcycle-helmets-expire/

Op de edu sites zijn meerdere onderzoeken.

• Author

@Fronteradriver goede zorg voor de helm is ook perfect. Wasbare binnenvoering helemaal. Goede helm zorg en verzorgen is alleen wel meegeteld in de "x gebruik = x jaar max". Levensduur heeft daarnaast te maken met zaken als;

• Microbreukjes en deukjes door steenslag, stoten en (grote) insect impacts op snelheid

• Lak aantasting door zuren in regen en geplette restanten.

• UV in zonlicht die plastic weekmakers en polymeer verbinding aantast en materiaal verzwakt,

• Binnenschaal en voering steeds door dragen samengedrukt wat impact absorbering verminderd,

• Verzwakte delen van materiaal door het op en afzetten. Denk beetje aan metaalmoeheid. Systeem helmen zijn er meer gevoelig voor,

• Tijd. Puur stilstaan veroudert lijm, rubbers plastic etc. Wordt brozer en droogt uit,

• Zweet zouten en zuren tast lijmen, schuimrubber en binnenschaal aan,

• Regen en ademdamp slaat aan rond en onder rubber pakkingen. Water kan piepschuim aantasten en is broedplaats voor schimmels, algen en bacterien.

En dan is met bovenstaand lijstje 12 jaar gebruik best lang. Het is een keus natuurlijk. Je draagt er in elk geval een. Maar verwacht allen niet dat de schedelbeschermer die jij toen kocht nu nog enigzins dezelfde bescherming en veiligheid bied.

Edited by PandaBlack

Mijn Caberg Droid systeemhelm heeft typegoedkeur voor zowel integraal als jethelm, dus ik denk dat ik met open helm mag rijden.
  • 4 weeks later...
Mijn vrouw en ik hebben allebei onze tweede LS2 systeemhelmen.Onze eerste was een strobe,fluo oranje,hebben we zeer veel genot van gehad. Dit jaar hebben we allebei een LS2 Valiant gekocht. Deze helmen zijn gehomologeerd om open mee te rijden zoals een jet-helm. Het leuke is dat het kinstuk volledig naar achteren klapt en dat je enkel het vizier voor je hebt indien je dit wenst,al dan niet met het zonnevizier naar beneden. Helemaal dicht,hoor je niks meer,is zeer windstil maar daar zit de Pan ook voor iets tussen. De helm sluit als een kluis,was uitgerust met gratis pin-lock vizier,ik heb er zelf wel onze intercom in gebouwd,zeer goed te demonteren en terug te monteren. De binnenbekleding is van topkwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dat we een zeer goede helm hebben voor 1/3 van de prijs van sommige andere merken,deze zullen ook wel goed zijn maar de concurrentie is groot....hopelijk heeft iemand iets aan mijn (persoonlijke) review.

Ik heb ook de LS2 Valiant II en ben hier zeer tevreden over.

Lekker met het kinstuk open rijden op lage snelheid en gesloten als ik boven de 50 km/h ga.

Daar naast vind het prettig dat er een zonne vizier in zit zodat je niet steeds van bril hoeft te wisselen.