Jump to content
29 augustus ging ik vertrekken naar Italië. Motor stond helemaal klaar in de garage. Buiten gezet en dan gestart...enfin, dat probeerde ik toch. Batterij blijkbaar plat (3 jaar oud, altijd binnen aan de druppelader). TW erbij, gestart en tegen beter advies in toch meteen doorgereden naar het eerste verblijf. Soms startte hij wel, dan weer net. In Brunico perfect en tegen een redelijke prijs (113 €) batterij laten vervangen. Onderweg gemerkt dat de handvatverwarming niet meer werkte. Kan er een verband zijn tussen de ? Is de herstelling van die verwarming een kostelijke grap?

Featured Replies

Of er een verband is durf ik niet te zeggen. Mogelijk dat de echte techneuten hier iets over kunnen zeggen?

Als het een originele handvatverwarming is kan die best prijzig zijn. Ruim 400 euries voor de hele set

https://www.cmsnl.com/honda-st1300a-paneuropean-2004-4-european-direct-salesabs_model4862/partslist/08T5001.html#.X3BMQGlNfqs

Aftermarket is een stuk goedkoper. Te denken valt aan oxford. Die zijn rond de 100 euries.

Is het een originele handvat verwarming van Honda, of een aftersale..?

Het kan natuurlijk toeval dat zijn, van de originele één van de drie draden los gegaan is.

Bij een aftersale zou ik gaan kijken wáár de plus op aangesloten is, misschien rechtstreeks op de accu?

En is deze dan weer aangesloten?

En ja, een Honda setje is behoorlijk prijzig.

Losse kastjes worden soms op Marktplaats aangeboden.

Oxford handvat verwarming kan nog goedkoper worden gevonden op het internet dan voor €100.

Beetje zoeken loont echt.

Enkele bekende motor webshops verkopen de sets hier en daar al voor iets meer dan €60

Ik ben het met @Wim eens dat het mogelijkerwijs een ontbrekende draad kan zijn (door de accuwissel vergeten?) die normaliter op de accu vast hoort te worden gemaakt om te handvat verwarming te laten werken.

Verder komt er toch echt met enige regelmaat het originele Honda handvat verwarming materiaal 2de hands voorbij.

Het zij op Ebay, hetzij motorparts-online en of Boonstra.

Nogmaals zoeken kan lonen.

Wel toevallig dat hij na de accu wissel niet meer werkt ! Heb je alles eens nagelopen of doorgemeten? Tenminste dat zou ik als eerste doen net zoals Tiesemans aangeeft , voordat ik over ging tot aanschaf van nieuwe handvat verwarming misschien is het maar een kleinigheidje.
Ik weet niet hoe je de handvat verwarming hebt getest, maar ik kwam er laatst achter dat bij stationair lopen van de motor alle lampjes op de verwarming uit zijn. Verhoog je het toerental dan gaan de betreffende lampjes aan! Mogelijk schakelt deze automatisch uit als de dynamo te weinig vermogen levert.
  • Author
De handverwarming werkte niet meer toen de slechte batterij er nog in zat. Mijn vraag was of dat een kortsluiting veroorzaakt kon hebben zodat de batterij stuk gegaan is...

Heb niet echt gehoord dat de accu ervan kapot gaat, tenminste niet met de wat modernere accus. Denk dat dan eerder de bedrading doorsmelt of zekering klapt. Wel regelmatig gehoord dat bij verkeerd loshalen en terugplaatsen van de kabels op de accupolen zaken kunnen doorklappen. Demontage beginnen met de - zodat de boel niet kortsluit als je per ongeluk de massa doorverbind. Monteren eerst de + om dezelfde reden. Zorgen dat alle - en + kabels op de juiste pool zitten is ook niet onbelangrijk.

Schot in de duisternis hoor maar misschien hebben ze - en + van de verwarming om gedraaid?

Lijkt me sterk dat een accu stuk gaat door een handvat verwarming, dat is Zowiso altijd afgezekerd Tenminste daar ga ik dan van uit ... zou niet slim zijn als dat niet zo is

Kan zeker de zekering zijn , heb dit al eens voorgehad, mijn ST1300 uit zijn winterslaap gehaald en plots werkte de handvat verwarming niet meer. Ben dan naar de dealer gereden en mijn geval uitgelegd en daar zij de technieker dat het mogelijk was dat bij het starten van de motor er piekspanning geweest is en de zekering daardoor gesprongen was. Hij heeft toen een zekering vervangen ergens onder de linker kuipgedeelte (alle andere elektrische componenten op de motor werkten perfect juist geen handvat verwarming ) sindsdien heb ik dit nooit meer voorgehad en dit is nu al 10 jaar geleden gebeurd.

Groetjes TwointjePan

• Author
Bedankt Twointje Pan, is een mogelijke optie. Een van de dagen ga ik naar de garage om alles te laten nakijken.
  • 4 months later...
  • Author

De handvatverwarming was inderdaad stuk. Heb een originele kunnen kopen voor een zeer aanvaardbare prijs. Wordt volgende week geïnstalleerd. Nu nog hopen op wat warmer weer en ijsvrije banen.

[automerge]1613230762[/automerge]

Iedereen bedankt voor de info.