Jump to content

Vraagje ivm deksel van waterpomp.

Hallo,

Ik zit met een vraagje, even mijn verhaal.

Een 3tal maand geleden een ST1300 aangeschaft.

Deze ben ik stelselmatig aan het nakijken en bezig met wat onderhoud enz.

Ik had bij het demonteren van de plastic opgemerkt dat het koelvloeistofreservoir leeg was, de radiator was wel nog volledig vol, dacht dus ergens een lek maar had niet meteen iets gevonden.

Nu heb ik +-1,5 maand geleden preventief de thermostaat vervangen en dat bleek nodig want deze sloot niet meer helemaal.

Na het monteren en klein testritje rond de kerktoren bleek alles terug ok.

Nu heeft de motor een tijdje stilgestaan en merkte ik een paar druppels koelvloeistof op de grond.

De motor eens op de hefbrug gezet en aan rechterzijde onderaan het blok hing er een druppeltje in die groef, maar leek niet van bovenaan te komen daar was het droog.

Ook niet van dat inspectiegaatje.

Na hier op het forum wat te snuffelen en ook op een engelstalig forum leek het hard op de rubberen pakking van het waterpomphuis. Boeltje gedemonteerd en ja die ziet er echt niet goed uit + rondom allemaal gekristaliseerde koelvloeistof.

Nu zag ik daarboven aan een koelslang van de thermostaat ook een klein druppeltje hangen... hmmm kwam het toch van daarboven en liep het tussen die groef naar beneden of had ik 2 lekken?

Ik heb nu een pakking voor het deksel + koelslang(en) besteld.

Maar nu een bijkomende vraag, moet er vloeibare pakking extra aan het deksel?

Ik dacht van niet maar heb nu in een 3tal topics van hier en andere sites gelezen dat het aangeraden is van wel dus ik twijfel...

Grts,

Nick

20200924_020319.thumb.jpg.ff91539f94de44abbd581faf702fe0f5.jpg

20200924_020328.thumb.jpg.c372b3a0a7644ada7cb22fb5d00de970.jpg

Edited by Lucky Luc

Featured Replies

nee hoeft niet ,het is wel makkelijk om her en der een klein beetje te doen zodat de pakking lekker erin blijft zitten
  • Author

Heb het elders ook eens gevraagd en de ene schreeuwt van nee en de andere van ja dus weet het niet goed meer.

Maar ik ga het zonder proberen, normaal als alles mooi zuiver is moet het goed zijn zeker.

Alleen de rubber pakking is voldoende hoor, voor het monteer-gemak zou je er iets van vaseline óf een klein beetje vloeibare pakking op kunnen smeren.

Doe voorzichtig met de vloeibare pakking, dit spul hard nl uit, daarom doe ik het meestal met zuurvrije vaseline.

succes!

ps, je zou de metalen randen even licht kunnen opschuren met waterproof schuurpapier.. ;)

Geen vloeibare pakking nodig. Ik heb vorig jaar dit klusje gedaan en alleen de rubberen pakking vervangen ZONDER vloeibare pakking. Nog geen lekkage waargenomen.