Jump to content

In mijn budget voor een andere motor wil ik de vering meenemen

Ik lees veel over hyperpro, zelf al mee gereden op mijn gs1100, maar ik lees ook dat als je kiest voor de variant voor een zwaardere rijder(>100kg) dat het ook te ....hard kan wezen.

En de instelbaarheid valt weg.

Is de kit van Wilbers Nivomat een goed alternatief, deze regelt zich zelf.

Kosten qua inbouw zal elkaar niet veel ontlopen denk ik (ong.1200€)

Edited by franske71

Featured Replies

Toch geen 1200 Euro voor puur het inbouwen ?

Ik heb geen brede ervaring met vering, ik heb op drie van mijn motoren 'gewone' Hyperpro veren zitten (met de originele schokbrekers) en daar ben ik zeer tevreden over. Ik weeg om en nabij de 100 kg. Ik moet wel zeggen dat ik de achterkant van mijn Pan nog wel iets stugger zou willen hebben maar dat is zo persoonlijk, dat is heel lastig van persoon tot persoon in te schatten wat iemand vindt. Ik rijd behoorlijk door met mijn Pan.

Voor €1200 heb je bij HK Suspension in Tiel de total works .. dus voorvork revisie incl. nieuwe voorvork veren olie etc en achter een premium Wilbers.
  • Moderators

In mijn budget voor een andere motor wil ik de vering meenemen

Ik lees veel over hyperpro, zelf al mee gereden op mijn gs1100, maar ik lees ook dat als je kiest voor de variant voor een zwaardere rijder(>100kg) dat het ook te ....hard kan wezen.

En de instelbaarheid valt weg.

Is de kit van Wilbers Nivomat een goed alternatief, deze regelt zich zelf.

Kosten qua inbouw zal elkaar niet veel ontlopen denk ik (ong.1200€)

Voor heb ik er progressieve veren van Hyperpro inzitten (maakt overigens niks uit of je hier Wilbers of Hyperpro voor neemt, zijn namelijk dezelfde),

Achter heb ik een instelbare demper van Hyperpro met veer en afstandbediening voor de voorspanning, zoals origineel dus, maar dan van superieure kwaliteit. Dat is overigens niet zo moeilijk want de veren en dempers waren zoals bij veel motoren weer het sluitstuk en dus bagger.

beste franske,

je vraag is begrijpelijk maar eenvoudig niet te beantwoorden,

ik heb met alle grootte namen mogen werken en ben ervan overtuigd dat de wilbers jouw meer comfort gaat bieden dan de oplossingen die voorals nog hyperpro bied binnen dat zelfde prijs niveau( ik vind ze te hard wanneer je dit juist niet wil)

vering maakt of breekt de fiets en maakt zelfs van een bejaard exemplaar weer een jonge meid

ik zou het zonder problemen wel aandurven

maar het is en blijft jouw eigen keuze

Ik heb op m'n 1100 aan de voorzijde hyperpro veren. 100x beter dan de originele (die mogelijk na bijna 30 jaar en zo'n 150k ook wel wat aan veerkracht ingeleverd hadden).

Achter heb ik een YSS demper met progressieve veer. Een stuk goedkoper dan hyperpro, en verstelbaar in hoogte, veervoorspanning en demping. Ik ben d'r blij mee!

Ik heb op mijn St1300 in februari 2019 een volledige set van hyperpro laten monteren door Paul Klop , waffie wat jij zegt klopt niet helemaal want ik ben namelijk rug patient na 4 zware rug operaties ( momenteel 14 Titanium schroeven en staven in mijn rug) en ook ik had schrik dat de Hyperpro veren te hard zouden zijn voor mijn rug. Heb toen telefonisch contact gehad met Paul en hem mijn situatie uitgelegd en hij heeft mij toen gegarandeerd dat ik de complete nieuwe instelbare demper van hyperpro met veer en afstandsbediening voor de voorspanning zo comfortabel kon krijgen als ik zelf wou. De fabricage afdeling is op ook op de montage adres zelf dus ze kunnen nog elke aanpassing maken die je wilt. En ik ben echt heel tevreden over hun werk , heb dus een complete set voor mijn ST1300 en die is nu nog steeds comfortabel maar stuurt toch veel strakker en de veervoorspanning achteraan op die nieuwe demper heeft veel meer mogelijke instellingen dan het origine Honda demper. Ok het prijskaartje is er ook naar totaal 1150 euro maar heb bij wijze terug een nieuwe strak rijdende St1300

Niks dan lof over Paul Klop

Ik voel mee aangesproken:)

Vering is strikt persoonlijk en wat ik er van vind heb ik gemeld.

Dat iemand anders het wel goed vind.. prima, ik gun ze het van harte

Het was daarom ook verkeerd om mijn gedachte te geven dat de vering zoals wilbers deze bied meer comfort bied dan hyperpro.

Dit heeft niets van doen met paul of met hyperpro

maar met beleving en gevoel.

Iedere eigenaar moet dat echter voor zich zelf ervaren

En dat kan moeilijk zijn omdat je jezelf, niet meerdere malen de aanschafprijs gunt om hier achter te komen en dus tevreden bent met een betreffende keuze

niet goed geld terug is lastig voor een product op maat

maar ik vind wel dat je goed geïnformeerd mag zijn over wat er in de wereld te koop is.

want er zijn nu eenmaal veel fabrikanten die zich met deze materie bezig houden

Van hieruit mag je dan ook concluderen dat er ruimte is voor interpretatie in kwaliteit en de beleving van comfort

nogmaals, strikt persoonlijke beleving is wat uiteindelijk belangrijk is

ongeacht welk merk of product

• Author

Wat ik gelezen heb over de Nivomat, een voordeel als je veel nachtdienst moet werken, is dat deze zichzelf regelt naar gelang de belasting. Dit houdt tevens mogelijks ook in dat er meer of sneller onderhoud gepleegd moet worden.

Qua vering heb ik enkel ervaring met de standaard showa’s van Bmw, hyperpro streetbox op de Bmw en een Bmw met ESA II.

Hoe ik aan de prijs van 1200€ kom, is wat ik vind wat een set kost met inbouw.

Ik heb al meerdere keren gelezen en gehoord dat een hyperpro set voor >100kg wel eens hard kan zijn.

Nu heb ik gereden op een fjr en vond die veels te hard afgeveerd. Dat is voor snelwegen leuk, maar hier tegen het Vlaamse een heel pak minder

Ik ga het allemaal op het gemak eens meenemen.

Proefrijden vandaag gaat niet door, en de komende periode gaat het er wellicht ook even niet van komen.

Dus tijd genoeg om het eea verder uit te zoeken

Ongeveer 2000 km geleden hyperpro voor en achter laten.monteren. geen standaard streetbox maar maat gemaakt op gewicht.

Op mijn verzoek rekening gehouden dat bijna altijd met 2 personen wordt gereden totaal gewicht van van 150 kg.

Kan alleen maar zeggen....koersvast. de motor ligt rotsvast in bochten, drift niet meer uit.

Nadeel....en dat wist ik. Iets harder als ik alleen rij. Maar dat weegt niet op tegen de kwaliteit van het stuurwerk. Ok rij grotendeels eifel en ardennen...bochtenwerk dus. En dan is een iets hardere vering toch veel fijner. De kuilen omzijl ik nu met gemak lol.

Op onze Pan zit achtervering van WP Suspensions. Ervaring met andere merken heb ik niet, een proefrit op ST met compleet standaard maar vond degene die onder deze fiets ligt toch prettiger.

Weet niet wat de vorige eigenaar er nog mee getweaked heeft maar het geeft een goede weg response. Geen Hyperpro hardheid maar wel iets stugger dan de originele. Voor solo en duo zijn ze naar mijn mening wel erg prettig. Niet te stug in je eentje maar ook niet te ver doorzakken en/of deinen bij 2 op. Als laatste eigenschap is de eind demping redelijk lang. Dit laatste scheelt toch weer klapperende kaken en nieren.

WhatsAppImage2020-09-19at19_32.06(1).thumb.jpeg.d0be044e2c4d5827c08faafc718c86cc.jpeg

ik heb hem gezien hoor. :good:

mijn 2006 pan gaat redelijk.

mijn 2002 pan stuitert te veel. zijn nog aan het afstellen van de uitveer-demping. kan zijn dat de demper aan het eind van zijn leven is. in dat geval gaat er een yss demper op.

EDIT:

ik zie net dat de yss vering niet met de verstelknop, zoals nu het geval is, in veervoorspanning is in te stellen.

bij de yss moet je de verstelring op de veering zelf verdraaien met een sleutel...

vindt de honda manier toch wat makkelijker...

groeten,

V

Edited by drivervince