Jump to content

st1300 bezeten. motor valt stil. OPGELOST

maandag jl kreeg ik een telefoontje van mijn buurman. Hij rijdt nu ca een maand met mijn oude pan in het rond, en trekt er regelmatig op uit. stilgevallen bij de A2, vlak voordat hij de snelweg op wil rijden. Ik spullen gepakt, naar huis, accu mee, gereedschap kist, boek en schema's in de kofferbak, en opweg naar de stilgevallen pan. ik kom een paar minuten voor de anwb aan. Eerste blik..:

1600847003003.thumb.png.216634f402e7bb0a4feed825f2ffd57c.png

de pan staat op het fietspad met de knipperlichten permanentaan. de sleutel zit niet eens in het slot... hmmm.. raar..

De Anwb man, net aangekomen, heeft toen even de acculader aangesloten om te kijken hoe het voltage was. Uiteraard is de batterij half leeg. logisch, want hij staat al een uur met zijn richtingaanwijzers aan. Afijn, lader er op, sleutel er in, contact aan, motor starten.... en hij loopt !!!

laadvermogen okay, motor uit, en starten, ja hoor alles weer in orde.

knipperlicht uit / aan, ja werkt ook

licht aan... en de motor valt uit.... okay.... hmmm

nu begint de echte lol pas. de knipperlichten knipperen, en die gaan niet meer uit. de brandstofpomp staakt ook.

later begint het dashboard mee te knipperen met een 3 tal knippers en 1 pauze... volgens mij probeert die wat te zeggen...

nog eea losgetrokken en gekeken, maar geen succes. volgende stap, takelwagen.

1600847596147.thumb.png.94c8af2de11b58c9b7053135ef9d87bd.png

Afijn, we zijn goed thuis gekomen.

Featured Replies

• Author

gisteren de kappen er af gehaald, voltmeter er bij, en begonnen met speurwerk.

relays allemaal gelabeld en gecontroleerd, zekering allemaal heel, benzine pomp aangesloten op 12v, die werkt, maar krijgt geen spanning.

ondertussen doet het licht het niet, de knippers niet, en ook het windscherm is roerloos.

na een tijdje puzzelen eerst maar eens wat gegeten. met het schema voor mijn neus kom ik tot de conclusie dat de gemene deler in dit verhaal wellicht de aarde aansluiting kan zijn van het dashboard. dus sávonds verder, tank leeg halen.

na een kwartier klooien met charricans en plastic flessen, en 15 liter benzine verder, komt mijn buurman polshoogte nemen.

ik vertel hem dat er steeds minder werkt, en dat het ergens goed fout zit.

ter demonstratie draai ik het contact aan, prompt gaat de verlichting aan.... hmmmm.

startknop in... EN JAWEL... starten en lopen.

verlichting..check

knippers.. check.

scherm.. check..

What the F*ck...

uren bezig geweest met alles wat kon,.. niks gevonden. en opeens... met alleen 15 l minder benzine... hoppa... no problems...

we zijn een kwartier bezig geweest met alles aan en uitzetten. alles werkt. geen enkel probleem...

dat ding is bezeten... echt... ik heb dit nog nooit eerder gezien...

Fi melding gechecked: 2 en 9.

uh,... map sensor (vacuum aansluiting) en AIT melding geloof ik.

beide resultaat van de stroom storing neem ik aan.

We gaan iig. de draadboom tot de laatste draad controleren...

en verder..? geen idee....

Het gele aarde blok zou de oorzaak wel eens kunnen zijn, tenminste dat is ook mijn eerste gedachte..

Komt meer voor, zo ook bij een collega van mij, toen hij op gelijke wijze strande.

Tis wél sneu voor je buurman om nu te standen met de net aangeschafte pan van jou..

De relatie is nog steeds goed? :Biggrin

• Author

hij heeft hem in bruikleen. dus gratis... : )

geel..? je bedoeld groen? onder de tank/budy?

ik zoek , (en vindt,) iets over een geel block met aardaansluitingen... aan de rechter zijde....

dat klinkt als schot in de roos...

Edited by drivervince

• Author

ik rij nu 10 jaar pan.

Ik heb er nog noooit van gehoord...

:rolleyes:

heb je ergens een foto waar dat ding zit?

of is het dat ding onder de tank?

ik ga dit punt zeker als eerste controleren.. maar donderdag pas.

vrijdag update. :Smile:

• Author

hmm... we hebben laadspanning gemeten, en die was okay.

lijkt me onwaarschijnlijk dat een lager voltage op eoa manier de knipperlichten kan laten branden.

daarentegen is een aardings probleem de nummer 1 verdachte in vreemde verlichting problemen.

maar bedankt voor de input iig.:good:

ik houdt het in gedachten

Een slechte aarding is in veel gevallen de oorzaak van soms onverklaarbare electrische storingen.

Een vervelende klus , succes.

Al lezen we wel graag hier de uiteindelijke oorzaak en oplossing.

heb je ergens een foto waar dat ding zit?

of is het dat ding onder de tank?

Nee, helaas niet..sorry

• Author

wel. WIM jonge... je mag deze maand de titel King Wim gebruiken.....

20200923_211838.thumb.jpg.ad70a5ec1c6da9dc5eccebed44e80545.jpg

De er tussen gefrommelde aardedraad van een vorige eigenaar.

dit blok zit achter de rechter koplamp. met het weghalen van de neus kun je er al bij. (5 minuten werk)

en, zoals in de video, : beetje friemelen aan het gele stekkerblok en er was weer licht..

edit..: en een hartelijke dank van mijn buurman. ;) Geweldig zo een forum. :vroem:

Edited by drivervince

Mooi zo, dank voor je complement :Biggrin

Maar mooi dat het nu opgelost is!!

Maar daarvoor zitten we met z'n allen hier op het forum, Om Elkaar Te Helpen :vroem: